C-Crosser blir billigere

Citroën-importøren har bestemt seg for å redusere C-Crosser-prisene med henholdsvis 35.000 og 46.000 kroner.

Ved utgangen av mai i år hadde norske Citroën-forhandlere kun klart å finne kunder til 24 eksemplarer av sin nye SUV; C-Crosser. Til sammenligning har norske Mitsubishi-forhandlere solgt hele 1.598 eksemplarer av C-Crossers søstermodell Outlander, som så langt i år har status som Norges sjette mest populære bilmodell.

Sammenlignet med Mitsubishi har heller ikke Peugeot lyktes spesielt godt med sin variant - 4007. Peugeot har imidlertid tross alt klart å få avsetning på 96 eksemplarer, nøyaktig fire ganger så mange som Citroën.

Pack: 440.000 kr

Citroën C-Crosser Vis mer
Peugeot 4007 Vis mer
Mitsubishi Outlander Vis mer


Med dette bakteppet er det ikke spesielt overraskende at den norske Citroën-importøren nå har bestemt seg for å kutte C-Crosser-prisene. Innstegsmodellen C-Crosser 2.2 HDi Pack vil heretter koste 440.000 kroner (alle priser i denne artikkelen er avrundet til nærmeste tusen), noe som innebærer en prisreduksjon på 35.000 kroner, eller drøye 7 prosent.

Det betyr at Pack-utgaven vil koste 45.000 kroner mindre enn Peugeots tilsvarende utgave; 4007 2.2 HDi Premium (485.000 kr). Samtidig blir bilen 16.000 kroner rimeligere enn Mitsubishis alternativ; Outlander 2.2 Di-D Intense (456.000 kr).

Exclusive: 470.000 kr

Topputgavaven C-Crosser 2.2 HDi Exclusive vil heretter koste 470.000 kroner. Det er et prisavslag på 45.000 kroner eller nesten 9 prosent sammenlignet med prislappen som inntil nå har vært gjeldende.

Dermed får Citroën et prisforsprang på 47.000 kroner sammenlignet med 4007 Premium Pack (517.000 kr). Citroëns Exclusive-utgave blir også 36.000 kroner billigere enn Outlander Instyle+ med samme motor. Når det gjelder Mitsubishien må det imidlertid understrekes at denne er bedre utstyrt og kan skilte med fem år nybilgaranti, mot tre år for de to franske variantenes vedkommende.

Outlander fra 370.000 kr

Citroëns (og Peugeots) store problem er imidlertid at deres varianter kun kan leveres med 2,2-liters dieselmotor. Mitsubishi kan i tillegg tilby en 2,0-liters Volkswagen-diesel, noe som sørger for en innstegspris på bare 370.000 kroner (Outlander 2.0 Di-D Invite). Selv om 2,2-literen på alle måter er en bedre kraftkilde, vil det fortsatt være et problem for Citroën at deres bil starter på 440.000 kroner, noe som er litt for høyt for mange av oss.

Det blir imidlertid spennende å følge med på hvordan den norske Peugeot-importøren vil reagere. Peugeot 4007 er nå fullstendig utpriset i det norske markedet.

Konkurransedyktige varebilpriser

Samtidig med prisreduksjonen annonserer Citroën at de nå har klar en varebilutgave av C-Crosser. Med grønne skilter vil Pack koste 300.000 kroner, mens Exclusive vil koste 30.000 kroner mer (330.000 kr).

Disse prisene fremstår absolutt som konkurransedyktige. Mitsubishi, som så langt i år allerede har solgt 243 varebil-utgaver av Outlander, forlanger 301.000 kroner for sin varebilutgave av Outlander 2.0 Di-D Intense. Og da snakker vi altså om en svakere og mindre kultivert motor (2,0 140 hk vs 2,2 160 hk).

Outlander 2.0 Di-D Instyle + koster 350.000 kroner som varebil - 20.000 kroner mer enn C-Crosser Exclusive. Outlanderen har riktignok mer utstyr og bedre garanti, men en dårligere motor.

Du finner mye mer informasjon om SUV-trillingene i denne artikkelen.

  • Store Citroën C-Crosser-bilder finner du her.
  • Store Mitsubishi Outlander-bilder finner du her.
  • Store Peugeot 4007-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder