C 63 AMG klar - Mercedes' morsomste?

Den er verken Mercedes’ sterkeste, dyreste eller raskeste bil. Men den er trolig blant de morsomste. Hils på nye C 63 AMG.

BMW har knapt rukket å vise sin M3 før Mercedes-Benz er klar med C 63 AMG, M3s kanskje viktigste og foreløpig hardeste konkurrent. Og tallende er fryktinngytende, i alle fall for BMW. Mens sistnevnte har nøyd seg med 420 hestekrefter i sin nye sportskupé, går Mercedes for hele 457 hester.

600 newtonmeter

Men også dreiemomentet er voldsomt, 600 newtonmeter er på plass ved 5.000 omdreininger. Hele veien mellom 2.000 og 6.250 omdreininger i minuttet har du minst 500 newtonmeter tilgjengelig. Toppeffekten ligger på 6.800 omdreininger.

6,2 liter

Vis mer

C 63 AMG klar - Mercedes' morsomste?

  1. Store bilder


Nøkkelen til de voldsomme tallene ligger selvsagt i slagvolumet. Mens BMW i M3 har valgt å gå for en 4,0-liters V8’er, putter likegodt Mercedes inn AMGs ”standardmotor” på hele 6,2 liter. Kanskje ikke så dumt med tanke på at C 63 AMG veier om lag 85 kilo mer enn M3, 1665 totalt, selv om disse tallene ikke er helt sammenlignbare all den tid M3 kun kommer som kupé og C 63 som sedan.

4,5 sekunder

Uansett, 0-100 går på 4,5 sekunder og toppfarten er naturligvis begrenset til 250 kilometer i timen. For å oppnå disse tallene, har man utstyrt C 63 AMG med en syvtrinns automatkasse som også kan betjenes manuelt via girspaken eller hendler montert på rattet.

Litt spesielt i Mercedes-sammenheng er det at ESP-systemet nå kan slås helt av, men ved bruk av bremsepedalen aktiveres det igjen.

Sportsligere

Vis mer


C 63 AMG innebærer mer enn voldsomme fartsressurser. Også kjøreegenskapene skal være vesentlig forbedret sammenlignet med vanlige C-klasse. Hele chassiset er grundig gjennomgått og forakselen er eksempelvis ny og 35 millimeter bredere. Styringen skal også være betydelig sportsligere med økt presisjon og følelse. Også bakhjulsopphenget er forandret med ny hjulgeometri og bredere sporvidde.

De første rapportene fra utenlandske medier tyder på at man har klart å gjøre C 63 AMG en god del sportsligere og morsommere enn vi til nå har vært vant med fra Mercedes-Benz' hustrimmer.

18 eller 19

Bak de 18 eller 19 tommer store felgene skjuler det seg noen solide bremseskiver på opptil 360 millimeter i diameter. Standarddekkene har dimensjonen 235/40-18 / 255/35-18 frem/bak, men dersom du velger 19-tommerne blir profilen fem prosent lavere.

Bredere

Vis mer


Rent designmessig gjenkjennes C 63 AMG blant annet på de breddede hjulbuene, større luftinntak i fronten og et helt nytt panser. Hekken preges av fire solide enderør og en liten spoiler på toppen av bagasjelokket.

Innvendig finner vi dype sportsstoler fra AMG støpt i ett stykke og et flatbunnet sportsratt i perforert skinn med hendler til girkassen på siden.

Mercedes-Benz C63 AMG skal vises på Frankfurt-utstillingen i september og kommer på markedet våren neste år.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder