ANNERLEDES: Vi kan ikke se at den nye SUV-en fra Peugeot ligner på noe annet der ute. Og bortsett fra navnet, er alt annerledes i forhold til forgjengeren. Foto: Jamieson Pothecary
ANNERLEDES: Vi kan ikke se at den nye SUV-en fra Peugeot ligner på noe annet der ute. Og bortsett fra navnet, er alt annerledes i forhold til forgjengeren. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Peugeot 5008 SUV

Bytter ut flerbruksbil med SUV

Paris-première for en ny generasjon av Peugeot 5008 - i helt nytt format.

29. september betyr startskudd for årets bilmesse i Paris - i det minste for mediene. Messen, som er verdens største bilutstilling målt i antall besøkende, alternerer med Frankfurt-utstillingen annethvert år.

Naturligvis prioriterer de franske produsentene oftest sin hjemmebane og 2016-utgaven er intet unntak. Peugeot vil eksempelvis vise sine nye SUV-er, som det blir stadig flere av. Siste skudd på SUV-grenen er denne bilen. Dermed har Peugeot nå en liten (2008), kompakt (3008) og mellomstor (5008) bil i kategorien crossover/SUV.

Peugeot har befunnet seg i en bølgedal salgsmessig her i landet de siste par årene, men de er nå bedre rustet enn på lenge for å ta markedsandeler igjen, med de tre nevnte bilene som er i et svært norgesvennlig format.

TERRENGBIL-INSPIRERT: Nye 5008 er en god del røffere i fremtoningen enn forgjengeren var. Vis mer

Flerbrukeren blir SUV

Mens forrige generasjon 5008 var en utpreget fleksibil, eller kompakt flerbruksbil, posisjonerer nå den franske produsenten etterfølgeren som en 7-seters SUV - den har til og med fått navnet "5008 SUV". Det er selvsagt fordi SUV-segmentet har vist seg å bli mye mer populært en den klassiske flerbruksbil-kategorien - en tendens som er særlig kraftig i Norge, men gyldig i hele Europa.

Den nye SUV-en er basert på PSA-gruppens modulerbare plattform, EMG2. Akselavstanden er hele 284 centimeter - 16,5 mer enn på den nye "lillebror" 3008. Bilen er for øvrig ikke høyere enn modellen den erstatter, men den er større både i lengde og akselavstand. Med 464 centimeter i lengden er den størrelsesmessig omtrent som en Mitsubishi Outlander.

Likevel skal vekten være blitt redusert med opptil 95 kilo i forhold til forgjengeren.

FIRKANTET: Peugeot har utvilsomt valgt en litt vågal tolkning av den klassiske SUV-designen med sin nye 5008. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Fleksibel og praktisk

Ifølge Peugeot er den like fleksibel og modulerbar som de beste flerbruksbilene, selv om den nå er blitt en SUV. Egentlig presenteres bilen som en kombinasjon av SUV og flerbruksbil og egenskapene ser unektelig ut til å addere opp til et svært fleksibelt kjøretøy.

Således har andre seterad tre individuelle og like store seter. Hvert av de tre har trepunkts Isofix-barnesetesikring, de kan flyttes i lengderetningen, har justerbar vinkel på seteryggen og kan felles ned for å gi et flatt lastegulv.

Tredje seterad består av to individuelle seter, som enten kan felles ned eller tas helt ut av bilen for å gi nesten 80 liter ekstra bagasjerom.

I tillegg kan seteryggen på passasjersetet foran legges ned. Dette gjør det mulig å laste lange gjenstander - opptil 3,2 meter, presiserer Peugeot.

Lasterommet kan romme opptil 780 liter som 5-seter, hvilket er 100 mer enn forgjengeren.

I-COCKPIT: For bare få år siden ville vi trodd dette var en konseptbil, men nå er det produksjonsbilen som har fått et slikt førermiljø. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Tidsriktig interiør

Peugeot presiserer at bilen får det siste innen sikkerhets- og assistansesystemer, muligheter for oppkobling og kommunikasjons- og underholdningssystemer.

Bilen er utstyrt med såkalt i-Cockpit med 12,3-tommers digitalt instrumentpanel og en sentral kapasitativ skjerm på 8 tommer. Hvordan det hele fungerer, får vi komme tilbake til etter prøvekjøring.

2 bensin, 4 diesel

For å avslutte med motorisering: I denne omgang presenteres tradisjonelle drivlinger i form av to bensin- og fire dieselalternativer.

Bensinmotorene er en 1,2-liter på 130 hester som tilbys enten med sekstrinns manuell eller ditto automatisk girkasse, og en 1,6-liter på 165 hester med automat med seks trinn.

RØSLIG: 5008 fremstår som en stor SUV selv om lengden er begrenset til 464 centimeter. Lang akselavstand og korte overheng muliggjør god plassutnyttelse. Foto: Peugeot Vis mer

Innstegsmodellen er en 1,6 liter diesel på bare 100 hestekrefter, kombinert med en 5-trinns manuell girkasse - det spørs om den i det hele tatt vil finne veien til Norge. 120-hesteren med samme slagvolum virker da mer interessant og den kan kombineres enten med sekstrinns manuell eller ditto automatisk girkasse.

To dieselvarianter på 2,0 liter, én med 150 hester og 6-trinns manuell kasse og én med 180 hester og 6-trinns automat. Sistnevnte presenteres som sportslig og eksklusiv, og kommer i en egen utførelse ved navn GT.

Mer om 5008 SUV kommer når vi har fått anledning til å kjøre den. Bilen vil komme på det norske markedet i mars 2017. Priser vil bli tilgjengelig på et senere tidspunkt.

Les også:

DET VAR DA: 5008, forrige generasjon. "Forfremmelsen" til SUV skal ikke ha gått på bekostning av de praktiske egenskapene som var denne bilens styrke. Foto: Peugeot  Vis mer