Slik så den første konseptbilen ut - Bugatti 16C Galibier Concept, vist frem i september 2009. Foto: Bugatti
Slik så den første konseptbilen ut - Bugatti 16C Galibier Concept, vist frem i september 2009. Foto: BugattiVis mer

Bugatti Galibier - det ultimate i luksus?

Bugatti publiserer en video som minner oss om at de skal lansere en super-eksklusiv luksussedan.

Denne bilen skal visstnok bli det ypperste blant luksusbiler når den kommer i produksjon - og det er da i konkurranse med Rolls-Royce Phantom, Bentley Azure og dødsdømte Maybach.

Bugatti er en fransk bilprodusent som tilhører Volkswagen-konsernet. Deet er bare merket som er igjen av den berømte førkrigsprodusenten grunnlagt av den italienske immigranten Ettore Bugatti i 1909.

Her kan du se fabelaktige klassikere fra Mullin-samlingen utstilt i Paris tidligere i år.

Bilen som forduftet

Vi beskuet selv den spesielle Bugattien i forkant av Genève-utstillingen i 2010 og ble både imponert og litt satt ut. Og siden den gangen har vi fortsatt ikke klart å bestemme oss helt for hva vi egentlig synes om den bilen.

Da bilutstillingen åpnet dagen etter, var bilen borte. Vi kalte den "stjernen som forsvant".

16C Galibier

Bugatti 16C Galibier heter vidunderet/monsteret - etter som man ser det. Den ble her vist offentlig, eller i hvertfall for den generelle pressen, for første gang. Noen få utvalgte - Bugatti-kunder - hadde kunnet beskue den allerede i september i fjor i anledning en jubileumsfeiring i Molsheim i Alsace, der merket hører hjemme. Men den så litt annerledes ut.

Vår omtale av den spesielle begivenheten kan du lese her. Da får du også vite mer om historikken og se bilen fra 30-tallet som visstnok har inspirert markedsførerne av denne.

Se video:


Voldsomme krefter

Det er en tilpasset versjon av den temmelig ekstreme åtteliters sekstensylindrede motoren fra hypersportsbilen Veyron som i dette tilfellet har funnet veien under et langstrakt panser. Det er uvisst hva effekten kommer til å være når bilen går i produksjon, men Bugatti opplyser at motoren har "two stage supercharging", et noe upresist begrep som vi tolker som at motoren er utstyrt med to kompressorer istedet for Veyrons fire turboladere. 800 hestekrefter og et dreiemoment på 1.000 newtonmeter er tall som går igjen i de kvalifiserte spekulasjonene.

Eksklusiv nok? Vel, ihvertfall uvanlig eksklusiv. Den eksepsjonelt sære sedanen glimret som nevnt med sitt fravær på Bugatti-standen på bilutstillingen i Genève.

Vi regner for øvrig ikke med å se noen ferdig produksjonsbil før bortimot 2015.

Her vises Bugatti Galibier i Genève i 2010. Foto: Knut Moberg
Bugatti Galibier i Genève Foto: Stian Gihle
Bugatti Galibier i Genève Foto: Stian Gihle
Bugatti Galibier i Genève Foto: Stian Gihle
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Slik så den første konseptbilen ut - Bugatti 16C Galibier Concept, vist frem i september 2009. Foto: Bugatti
Foto: Bugatti
Foto: Bugatti