<b>KILOPRIS 11.300 KRONER:</b> Her er nye Bugatti Chiron, den nye hyper-bilen fra den franske produsenten, som er en del av Volkswagen-konsernet. Med sine 1.500 hestekrefter bør den bli en verdig arvtaker etter Veyron. Innstegspris for den to tonn tunge råtassen: 2,4 millioner euro - før avgifter. Foto: JAMIESON POTHECARY
KILOPRIS 11.300 KRONER: Her er nye Bugatti Chiron, den nye hyper-bilen fra den franske produsenten, som er en del av Volkswagen-konsernet. Med sine 1.500 hestekrefter bør den bli en verdig arvtaker etter Veyron. Innstegspris for den to tonn tunge råtassen: 2,4 millioner euro - før avgifter. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Bugatti Chiron er offisiell

For tolv år siden annonserte vi den nye, ultimate superbilen fra Bugatti. Nå gjør de det igjen.

I GENÈVE: Hyperbil. Det er begrepet vi må ty til når vi snakker om noe så rått som dette. Mens Lamborghini her på Genève-messen viser sin spektakulære Centenario, en superbil med 770 hestekrefter, trår konsernfetter Bugatti til med nesten det dobbelte i sin nye... hyperbil.

Den kommer mer enn tolv år etter at vi omtalte det som den gangen slo ned som en bombe i bilverdenen: Bugatti EB 16/4 Veyron som med sine 1.001 hester og toppfart på 407 kilometer i timen var tidenes heftigste sportsbil i produksjon.

Men vi hadde sett forløperen, som faktisk hadde nesten hele designen på plass, allerede på bilutstillingen i Tokyo i 1999!

Den siste av totalt 400 eksemplarer ble solgt i fjor.

1.500 hester

Chiron heter etterfølgeren. Den er i likhet med Veyron (Pierre Veyron), oppkalt etter en kjent Bugatti-racerfører - Louis Chiron. Tallene som gir hakeslepp er som følger: 1.500 og 1.600. Det er henholdsvis effekten i hestekrefter og dreiemomentet i newtonmeter. Sistnevnte skal være tilgjengelig hele veien fra 2.000 til 6.000 omdreininger per minutt. Motoren er W16-maskinen på åtte liter med overlading fra fire to-trinns turboladere og ladeluftkjøler.

Girkassen er en 7-trinns DSG dobbelkløtsj-automat og bilen er utstyrt med permanent firehjulsdrift med Haldex-kobling på forakselen. Denne gedigne drivlinjen skal ifølge produsenten klare å ta monsteret fra 0 til 100 kilometer i timen på under 2,5 sekunder og - enda mer imponerende - fra 0 til 200 på under 6,5 sekunder og 0 - 300 på under 13,6.

Toppfarten er elektronisk begrenset til maksimalt 420 kilometer i timen for bruk på vei.

KOMPAKT: Med sine 454 centimeter i lengden er ikke Chiron lengre enn den behøver. Men den er for bred for vanlige parkeringshus. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Verdensrekord i sikte

Men, det er liten tvil om at Bugatti har den bestemte intensjon å sette ny verdensrekord for produksjonsbiler og ut fra de tekniske data burde det være mulig å kjøre opp mot 450 kilometer i timen hvis en lang nok strekning og solide nok dekk er tilgjengelige. Det blir imidlertid ren spekulasjon på dette tidspunktet.

Dagens rekord tilhører allerede Bugatti - de tok den tilbake fra amerikanske SSC i 2010 med en Bugatti Veyron Super Sport som ble behørig klokket inn til et snitt på 431 kilometer i timen under kontroll av Guinness World Records. Rekorden er, etter noe om og men, fortsatt offisielt gyldig.

Les også: Amerikanske Hennessey vil slå alle

SPORT OG TRADISJON: Bugatti-universet er noe helt for seg selv og i dette ultra-luksuriøse interiøret vil føreren virkelig føle at han er en en av svært få heldige utvalgte. Nærmere bestemt en av 500... Foto: BUGATTI Vis mer


Produksjonsklar etter... 16 år

For dere der ute med god hukommelse: Ja, vi har faktisk omtalt Bugatti Chiron tidligere. Det er over 16 år siden og det dreide seg den gangen om konseptbilen 18/3 Chiron som var et av de første håndfaste resultatene av Volkswagen-konsernets overtakelse av Bugatti.

Og her er altså omsider produksjonsbilen med samme navn. Den er lav (121 centimeter), bred (204 centimeter) og ikke spesielt lang (454 centimeter). At vekten på bilen er holdt rett under to tonn er ikke dårlig (offisielt 1.995 kilo). For å klare det har det vært nødvendig å bruke lettvektsmaterialer i stor utstrekning. Karosseriet og strukturen i interiøret er i karbonfiber og motoren har bestanddeler i karbon og titan.

Likevel blir det en ganske høy kilopris: Nye Bugatti Chiron er nemlig priset til 22,6 millioner kroner etter gjeldende kronekurs. Og det er innstegspris.

At bilen forblir eksklusiv er garantert ved at produksjonsserien vil være begrenset til 500 eksemplarer.

GJENKJENNELIG: Selv om Chiron er en helt ny bil, er likheten med forgjenger Veyron iøynefallende, særlig fra siden. Foto: JAMIESON POTHECARY
FULL LED: Bugatti presiserer at Chiron har bilindustriens flateste LED-hovedlys. For hva det er verdt... Foto: JAMIESON POTHECARY
EKSKLUSIVT: Kontrollsentralen er helt i høyverdige materialer og fremstår som det reneste smykke. Foto: BUGATTI
INTIMT: Bugatti Chiron er en strikt 2-seter uten mer enn det nødvendigste ombord. Foto: BUGATTI
BLÅTT I BLÅTT: EB står for Ettore Bugatti, produsentens grunnlegger. Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: BUGATTI
Foto: BUGATTI
Foto: BUGATTI
Foto: BUGATTI
Foto: BUGATTI
Foto: BUGATTI
SPORT OG TRADISJON: Bugatti-universet er noe helt for seg selv og i dette ultra-luksuriøse interiøret vil føreren virkelig føle at han er en en av svært få heldige utvalgte. Nærmere bestemt en av 500... Foto: BUGATTI
KOMPAKT: Med sine 454 centimeter i lengden er ikke Chiron lengre enn den behøver. Men den er for bred for vanlige parkeringshus. Foto: JAMIESON POTHECARY
KILOPRIS 11.300 KRONER: Her er nye Bugatti Chiron, den nye hyper-bilen fra den franske produsenten, som er en del av Volkswagen-konsernet. Med sine 1.500 hestekrefter bør den bli en verdig arvtaker etter Veyron. Innstegspris for den to tonn tunge råtassen: 2,4 millioner euro - før avgifter. Foto: JAMIESON POTHECARY
VINGE: Med en toppfart på langt over 400 kilometer i timen er det viktig å kunne regulere marktrykket. Foto: JAMIESON POTHECARY