Budsjettfleksibil fra VW

Polo-baserte Caddy blir avløst av en større bil som låner elementer fra storebror Golf.

Budsjettfleksibil fra VW

  1. Store bilder!
  2. Motorer og versjoner


For Volkswagen er nok nye Caddy viktig for å ha et komplett varebil program, men for DinSide Motors lesere er det kanskje mer interessant at Caddy vokser og kommer i en personbilutgave.

Touran og Golf

Fronten og akselavstanden deler nye Caddy med Volkswagens fleksibil Touran. Touran er mange barnefamiliers drømmebil, men prisen som starter rundt 250.000 kroner stopper nok mange. Kanskje de vil finne et godt alternativ i personbilutgaven av nye Caddy.

Dagens modell er en bestselger blant de små varebilene, hakk i hæl følger biler som Peugeot Partner og Citroën Berlingo. Antakelig vil Caddy bli en del dyrere i ny drakt.

Trend

Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Renault Kangoo har lenge vært å få både som varebil og som personbil. De har fått en viss popularitet som personbiler, særlig setter mange pris på enorm bagasjeplass og lav pris. Disse bilene starter på rundt 180.000 kroner som personbiler.

Tyskerne kommer nå etter. Opel har laget en personbilutgave av Combo, den heter Combo Tourer. Ford er klar med sin personbilutgave av Transit Connect, Tourneo Connect, som kommer med kort og lang akselavstand. I den korte utgaven er ytre mål omtrent som Combo, og de er begge litt lengre enn de franske konkurrentene.

Enda noen centimetre lenger er nye Caddy med sine 440 centimeter. Dagens Caddy måler 423 centimeter. Høyden er redusert med en centimeter, men likevel fortsetter nye Caddy som klassens høyeste.

Et nybilalternativ


Med norske bilpriser er ny bil et alternativ ikke alt for mange kan vurdere. Fordelen med ny bil er flere, en viss sikkerhet i form av garantier, og ikke minst at utviklingen innen aktiv og passiv sikkerhet går fremover.

Prisene for nye Caddy er ikke klare ennå, men sett i forhold til konkurrentene og eksisterende kunder vil det være vanskelig med en alt for stor prisøkning. Sannsynligvis vil prisene være noe høyere enn konkurrentene, men for personbilutgaven vil det allikevel være et stort sprang i pris til vanlige biler med tilsvarende lastekapasitet.

Den passive kollisjonssikkerheten bygget inn i nye Caddy har helt sikkert lånt elementer fra nye Golf og Touran, og det burde gi seg utslag i bedre kollisjonssikkerhet enn det som er vanlig i den lille varebilklassen. Den aktive sikkerheten i form av kjøreegenskaper og stabilitetssystemer vil nok også være i nær slekt med Golf og Touran, men det er synd at elektronisk stabilitetssystem vil bli ekstrautstyr i personbilutgaven og ikke en gang tilgjengelig i varebilutgaven. Yrkessjåfører og deres arbeidsgivere burde kreve maksimal sikkerhet i det som tross alt er deres arbeidsplass.

Les mer om motorer og versjoner her.