BT-50: Ny Mazda for fritid og jobb

For få måneder siden testet vi Mazda B2500, en traust pickup med solid lasteevne men svært lite kul i forhold til nykommerne i klassen Toyota Hilux, Nissan Navara og Mitsubishi L200. Etterfølgeren var allerede annonsert, og nå er den rundt hjørnet - større, sterkere og mer fritidsvennlig.

Vis mer

BT-50: Ny Mazda for fritid og jobb

  1. Store bilder!


Kul er vel fortsatt ikke beskrivelsen man umiddelbart griper etter når det gjelder BT-50 heller, men hva så? Riktignok ble Mitsubishi L200 lagt merke til på grunn av sitt tøffe utseende da den nylig kom på markedet i siste generasjon og Nissan Navara har fått seg et Pathfinder-oppsyn. Bestselgeren i klassen, nye Toyota Hilux ser mer nøktern ut, på samme måte som etterfølgeren til Mazda B2500 som altså nå er på markedet. Den nye Mazdaen bryter med forgjengerne når det gjelder modellbetegnelse og heter BT-50. Den vil imidlertid fortsette å ha en søskenmodell med Ford-logo og med Ranger-navnet i behold. Nykommeren er en større bil enn B2500 - den måler 507 centimeter i lengden, og er rommeligere.

Jobb og livsstil

Vis mer


Dette har (også når vi legger Nord-Amerika til side) vært et formidabelt pickup-år. Nå er også de nye pickup'ene fra Japan i skjæringspunktet mellom arbeid og fritid når det gjelder nytteverdi. Dette fremheves også når det gjelder den nye Mazdaen. Imidlertid virker det ikke som om Mazda ønsker å gå for langt i "livsstils"-retningen; dette går frem av både design og spesifikasjoner. Zoom-Zoom, Mazdas ordspråk, nevnes - men diskret. SUV-tilnærmingen er gjort bare delvis, og nytte-funksjonen er understreket: Tilhengervekt på opp til tre tonn og lastekapasitet på planet opp til 1.225 kilo sier sitt. BT-50 kommer med to- eller firehjulsdrift og med tre valgmuligheter når det gjelder kabinkonfigurasjon: Toseter (Regular Cab), fireseter (Freestyle Cab) eller femseter med ordentlig baksete (Double Cab).

Oppgradert motorisering

Vis mer


Det er ikke bare når det gjelder stil og fritids-aspekt at konkurrentene har gjort store fremskritt med sine modellfornyelser. Det samme gjelder motoriseringer, og da oppgradering til moderne, spenstige og momentkraftige dieselmotorer. Vi henviser til våre artikler publisert i løpet av det siste halvannet år om både Toyota Hilux, Nissan Navara og Mitsubishi L200.

Vis mer


Mazda følger tendensen, men også her uten å plassere seg øverst i klassen. Når det er sagt er ikke topp ytelser kun av det gode når ikke chassis og sikkerhetssystemer følger med. Vi regner derfor med at den nye 2,5-liters dieselmotoren på 143 hester er tilstrekkelig i nye Mazda BT-50 - den yter nesten 40 hestekrefter mer enn forgjengeren. Dreiemomentet på 330 newtonmeter ved 1.800 omdreininger ligger 64 Nm over siste B2500 sitt. Toppfarten med tohjulsdrift er oppgitt til 170 km/t mens den er begrenset til 158 km/t med drift på alle fire hjul. I midterste utførelse - regular cab - er akselerasjonstiden fra 0 til 100 oppgitt til henholdsvis 10,4 og 11,9 sekunder; begge høyst respektable verdier, men naturligvis målt uten last. Motoren kobles til fem-trinns girkasser - og reduksjonsgir for 4x4-versjonene. Alle versjoner unntatt basis-varianten med tohjulsdrift er utstyrt med differensialbrems.

Mer personbil

Vis mer


Disse tallene viser at Mazda, som konkurrentene, tar sikte på å tilfredsstille også ønskene til privatpersoner som ønsker å bruke en arbeidsbil også i fritiden. Dermed er motorstyrken oppgradert som en del av dette siktemålet som forøvrig gir seg utslag i et mer personbilaktig interiør med helt ny design på dashbordet, mer komfortable seter og komfort-utstyr som mer avansert klima-anlegg og oppgradert stereo/lydsystem. For å tilpasse seg også større menneskers behov er bilen ikke bare blitt større utvendig men også innvendig samtidig som setene ikke bare er blitt større men har fått bedre støtte på alle kanter.

BT-50 avslutter altså ikke et kapitel men fornyer en tradisjon. Mazda har solgt i alt 110.000 eksemplarer av sin B-serie i Europa og faktisk over tre millioner (!) i verden. Med BT-50 ønsker de å øke tendensen.

Lanseringen av Mazda BT-50 i Norge står for døren, og vi vil komme tilbake med utfyllende informasjon om tilgjengelige versjoner, priser og utstyr.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder