Brutale pickup-krasj

Mitsubishi greier seg rimelig bra - Nissan og Isuzu får stryk. Se bilder og video!

«Nissans resultat - en gjennomstrøket stjerne - er fullstendig katastrofalt ...»


Pickup-kategorien er kommet i medienes søkelys når det gjelder sikkerhet, da denne bilklassen som tradisjonelt er ansett for å henvende seg til yrkessjåfører, i stadig større grad blir benyttet som personbiler. Etterspørselen etter de praktiske bilene med god fremkommelighet og lasteplan stiger stadig.

Mindre trygge?

Samtidig er disse kjøretøyene fortsatt i mindre grad enn andre utstyrt med full pakke kollisjonsputer og antiskrens (ESP). I november i fjor hevdet det svenske bilbladet Teknikens Värld at Toyota-pickupen Hilux viste seg ustabil og nesten veltet i den såkalte elgtesten.

Videoene av kollisjonene:

(Det tar noen sekunder før filmen vises)

  • Isuzu D-Max
  • Mitsubishi L200
  • Nissan Navara
  • Første pickup-test

    Isuzu D-Max: Stryk Vis mer

    Brutale pickup-krasj

    1. Store bilder!


    Det europeiske instituttet som organiserer uavhengige kollisjonstester, EuroNCAP, har fanget tidens ånd og har for første gang kollisjonstestet tre pickuper. Den mest solgte, Toyota Hilux, er dessverre ikke blant de bilene som måtte til pers denne gangen, men Nissan Navara, Mitsubishi og Isuzu D-Max er representative for kategorien selv om sistnevnte ikke i Norge kommer som familiebil med plass til barn bak per i dag.

    Like tunge

    Kun Mitsubishi L200 nærmer seg dagens sikkerhetsstandard for personbiler i denne testen. Både Isuzuen og, i enda større grad, Nissans testbil, viser seg uhyggelig farlige i frontkollisjonstesten. Vi minner om at EuroNCAPs frontkollisjonstest simulerer en kollisjon med et like tungt kjøretøy - i disse tilfellene biler som veier minst to tonn.

    Fire stjerner til L200

    Mitsubishi L200: Ikke så aller verst Vis mer


    Mitsubishis pickup går lengst i å nærme seg personbilstandarden på flere måter, og er den eneste i kategorien som leveres med ESP (antiskrens-system). I EuroNCAPs test får den fire av fem stjerner når det gjelder beskyttelse foran - 27 poeng fordelt på ni poeng for frontkollisjonen og full pott eller 16 poeng i sidekollisjonstesten. Barnebeskyttelsen får tre av fem stjerner eller 32 poeng. Mitsubishi må derimot finne seg i en elendig score når det kommer til fotgjengerbeskyttelse med lusne to poeng og én av fire stjerner.

    Nissan-katastrofe

    Nissans resultat - en gjennomstrøket stjerne - er fullstendig katastrofalt og skyldtes i en viss grad at kollisjonsputen på førersiden ikke utløstes på en forsvarlig måte. Nissan forsikrer at feilen er utbedret i bilene som nå er i produksjon og kjøretøyet skal testes på nytt med håp om å forbedre resultatet, noe som har forekommet også etter tidligere skuffende tester med andre bilmerker. Nissan vil også tilby eierne av tidligere produserte Navara av dagens generasjon å få etterjustert sikkerhetsutstyret.

    Store skader

    Nissan Navara: Horribelt. Skal testes på nytt. Vis mer


    Navara får en stjerne fordi den tross alt oppnår full score eller 16 poeng i sidekollisjonstesten, men stjernen gjennomstrykes fordi frontkollisjonstesten indikerer livstruende hode/nakkeskader på både fører og passasjer og kun ett poeng.

    I tillegg ble kabinen kraftig deformert, pedalene trengte langt inn og dashbordet påførte dukken som representerte føreren betydelige kneskader. Når det gjelder barnebeskyttelse får Navara tre av fem stjerner eller 32 poeng, som Mitsubishi L200, og den viser seg en god del "snillere" med fotgjengere: to av fire stjerner / 14 poeng.

    Isuzu: Svært dårlig

    Også Isuzu D-Max får underkjent resultat i denne testen. To stjerner hvorav en gjennomstrøket betyr at bilen er livsfarlig i kollisjon med en bil av samme masse. Stjerne nummer to er gjennomstrøket fordi risikoen for livstruende nakke- og brystskader anses som for høy. Førerens hode er utilstrekkelig beskyttet, likeledes bena.

    D-Max fikk kun to av fem poeng for barnebeskyttelse eller 22 poeng og viste seg like brutal som Mitsubishien mot fotgjengere: ett av fire stjerner og to stakkars poeng.

    EuroNCAP presiserer at målet med disse testene er å få bilprodusentene til å bygge inn i denne typen biler samme grad av beskyttelse for fører og passasjerer som de gjør for mer typiske familiebiler, og skal man dømme etter resultatene denne gangen bør man håpe at de lykkes med det.

    Sjekk hva bilen din er verdt

    NAF gikk for øvrig ut samme dag som testen ble publisert med en advarsel mot å kjøpe de to pickupene som fikk de dårligste resultatene til eventuelle sikkerhetsoppgraderinger er på plass.

  • Store bilder fra testene finner du her.
  • Her finner du full oversikt over alle resultatene fra Euro NCAP.
  • De sikreste bilene for barn.