Brutal liten diesel i Xsara Picasso

Xsara Picasso er kanskje ikke lenger det kunstverket som navnet forsøker å hevde, men den nye motoren er kraftig og gjør denne fullutstyrte fleksibilen mer interessant igjen.

Brutal liten diesel i Xsara Picasso

  1. Store bilder


Den nye motoren, som altså er resultatet av et utviklingssamarbeid mellom PSA Peugeot Citroen og Ford Motor Company, gjør en kjempejobb i Xsara Picasso. Fleksibilene er tunge og krever mye dreiemoment og flere modeller føles både tunge og trege med små bensinmotorer med foreksempel 1,6-liters slagvolum.

Lite slagvolum

Denne motoren har også et slagvolum på 1,6 liter og yter 110 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet. Forskjellen kontra en bensinmotor merkes med at denne har et maksimalt dreiemoment på 240 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Det beskjedne slagvolumet gjør det mulig å holde prisene nede her hjemme, men til tross for sin fysiske størrelse er den sterk. 0 til 100 skal bilen klare på gode 10,8 sekunder og 60 til 90 i fjerde gir skal den klare på 7 sekunder. Xsara Picasso føles sprek med denne motoren og det fines også en ekstra "overboost" som gir 20 newtonmeter ekstra med muskler. Vi noterer at det ikke finnes turteller på denne bilen. Det er vi vant til å bruke og savner det.

Motoren er også gjerrig på drivstoffet og Citroen oppgir et forbruk på 0,49 liter per mil ved blandet kjøring.

Litt gammel

Vi merker at Xsara Picasso er en aldrene bil og vi regner med at en ny modell er på trappene tett etter lanseringen av Citroen C4 (erstatteren til Xsara) til høsten. Litt gyngende kjøreegenskaper og tilhørende sterk understyring er noe av det du må leve med. Girkassen er også litt treg, men spaken er genialt plassert i dashbordet. Vi synes også det kommer for mye motorlyd inn i kupeen til tross for at denne dieselmotoren er veldig stillegående. Vi regner med at nyere Citroen, Peugeot, Volvo og Ford, som også vil bli utstyrt med denne motoren, vil være mye mer stillegående enn dette.

Plass

Citroen C2 og C3 er utstyrt med svært spreke interiørmaterialer. Det kan ikke sies om Xsara Picasso som på den fronten hører til den gamle skolen. Fløyelaktig stoff fungerer bra, men er ikke friskt. Panoramaglasstaket er derimot kult. Det gir enorm utsikt mot himmelen og tillegg har Xsara Picasso god sikt i alle retninger gjennom vinduene. Vi tror unger hadde kost seg i denne bilen. Den delen av glasstaket som er over forsetene kan også åpnes.

Xsara Picasso har flatt gulv mellom forsetene og det gjør det egentlig mulig å bevege seg enkelt fra forsete til baksete inni bilen. Baksetet er delt i tre like store enkeltstoler som kan flyttes 14 centimeter i lengderetningen eller eventuelt tas helt ut. Med disse setene i garasjen har du et enormt bagasjerom til disposisjon. Den avrundete bakparten gjør likevel at frysere og kjøleskap kan bli vanskelig å få plass siden lengden på bagasjerommet mangler lengde opp mot taket.

Pris

Vi synes prisen på bilen er spiselig. Den koster 294.900 med komplett stereo, elektronisk stabilitets program (ESP), elektronisk klimaanlegg samt en rekke andre ting. Det eneste som kan legges til er elektrisk soltak i glass til 9.900 kroner og metallic lakk til 3.200 kroner.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder