Vis mer

Brutal batteriracer testkjørt

MIAMI (DinSide Motor): To elektriske motorer montert i girkassa senker CO2-tallet fra 299 til 231 gram per kilometer.

Vi er på farten og testkjører det aller nyeste, og med det mener vi det aller nyeste, som BMW får i modellrekken. Nå kommer BMW inn i det gode selskap og skal boltre seg med Lexus i klassen for full hybrid. Av full hybrid finnes det flere modeller på markedet, men kun et fåtall i Norge og Europa. De fleste tenker nok først og fremst på Lexus, og det er ikke så rart. De har tre fullhybrider på markedet i Norge. Mercedes har også en fullhybrid ML, men den selges kun i USA foreløpig. Hvis noen nå tror vi glemmer S400 Hybrid og BMW Activehybrid 7 så gjør vi ikke det, vi hopper over dem. Den elektriske enheten er så svak i disse to bilene at det nesten er komisk. Vi snakker om en elektrisk motor på stakkarslige 20 hestekrefter.

Andre boller

Da er det andre boller her. X6 har en V8 bensinmotor med 407 hestekrefter, men har i tillegg to elektriske motorer montert inne i girkassa. Den ene yter 91 hestekrefter og den andre 86 hestekrefter. Vi snakker her ikke om en miljøbil, men en SUV med glimrende kjøreegenskaper og enorme krefter – tilsammen 485 hestekrefter og 780 newtonmeter.

Dette er nesten en M-bil i ytelser. Men hvis noen tror at dette blir en rimelig inngang til kraftig BMW er det bare å tro om igjen. I forhold til en X6 M blir den likevel gunstig og den vil i tillegg til lavere pris også ha et betydelig lavere forbruk, og du får beholde bensinmotoren.

Utslippet er 231 gram CO2 per kilometer og det er omtrent det samme utslippet/forbruket som en X6/X5 med dieselmotor. Og i forhold til en vanlig X6 xDrive 50i så er det en reduksjon fra 299 gram. Selv med økt vekt synker altså CO2-utslippet betydelig.


Fort

Det ble ikke de store fartsutskeielsene denne gangen. Det var lagt opp til masse bykjøring «downtown» i Miami. Det tusler og går på strøm, og forbruket i bykjøring er lavt. Vi rotet rundt i Miami en hel dag og brukte ikke mye bensin. Blandet forbruk er oppgitt til 0,99 liter per mil, men vi lå nok litt høyere enn dette.

Fordelen med to så kraftige elektriske motorer er at den kan kjøres fort med kun strøm som drivkilde. Opp til 60 kilometer i timen klarer den med null i bensinforbruk. Vi opplevde dette som riktig og den går virkelig mye på strøm. Lexus RX450h går opp til 40 kilometer på strøm i elektrisk modus og ligger dermed litt lavere.

Bilen er tung og veier rett under 2,5 tonn. Den klarer 0 til 100 på 5,6 sekunder og har en toppfart på 236 kilometer i timen.

På veien

Når du ser bilen på utsiden er det knapt mulig å skille den fra en vanlig X6. Noen nye merker bak og på siden avslører at du har tre motorer til disposisjon, og at du kjører en veldig spesiell bil. Plassen til passasjerer er den samme som i vanlig X6 og selv bagasjerommet er helt lik de andre X6-modellene.

Det man først legger merke til er en del nye instrumenter og grafikk i skjermen. Alle produsenter av hybridbiler har et voldsomt behov for å illustrere energi-løpet og hvordan strømmen beveger seg i forskjellige retninger. Det er greit, men i denne byen trenger vi skjermen for å finne frem. Miami er ei heksegryte!

X6 hybrid er akkurat som en vanlig X6. Sportslig, fast i fisken og hard i oppsettet. Den går som ei kule og med syvtrinns automatgirkasse byr ikke dette på noen overraskelser. Spaken er helt lik den som finnes i andre BMWer. Det nye er at bensinmotoren ikke går når bilen står stille, og den er også skrudd av i hastigheter under 60 kilometer i timen hvis ikke belastningen er for stor. Den samme regelen gjelder også her som for alle andre hybridbiler – pass på fotgjengere. De hører ikke at du kommer kjørende.

Konklusjon og konkurrenter

I Norge har denne bilen i praksis en konkurrent hvis man er på jakt etter hybridbil. Det er Lexus RX450h. Lexus har satset på ekstremt lavt forbruk, og slipper ikke ut mer enn 148 gram CO2. BMW har valgt fart og kjøreegenskaper.

For de som har bestemt seg for å kjøpe X6 Activehybrid må det sies at den vil koste omtrent dobbelt så mye som Lexus RX450h som ligger på rundt 900.000 kroner og oppover. Lexus LS600h er et annet alternativ i prisklassen til BMWen.

X6 Activehybrid kommer på markedet samtidig som 7 Activehybrid – nemlig i slutten av april.

Når «jetlagen» har sluppet taket kommer vi med mer om denne bilen. Vi snakker om komplette data, film og flere detaljer.