<B>FOLKE-FAVORITTER: </B> Skoda Octavia 4x4  og Toyota RAV4 er noe av det meste fornuftige du kan kjøpe for under 200.000 kroner. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL
FOLKE-FAVORITTER: Skoda Octavia 4x4 og Toyota RAV4 er noe av det meste fornuftige du kan kjøpe for under 200.000 kroner. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFILVis mer

Brukttest: Skoda Octavia eller Toyota RAV4?

Firehjulstrekk er alltid attraktivt i Norge. Vi har testet to av de smarteste og mest fornuftige 4x4-bilene på bruktmarkedet. Her får du mye bil for under 200.000 kroner.

Skoda Octavia var den første modellen som ble fullstendig utviklet under eierskapet til Volkswagen-konsernet. Selve navnet bærer aner tilbake til 50-tallet, fra den tiden det var et tsjekkoslovakisk selskap.

Men i 1996 gjenoppstod modellen med tysk teknologi. Den kom til Norge året etter og var basert på plattformen til Golf med velkjente drivlinjer. Salget tok seg kjapt opp ettersom dette ble det prisgunstige alternativet i VW-familien.

Folkets stasjonsmester

Ny modell kom i 2005, nå basert på femte generasjon Golf. Men den var blitt større. Utvalget var stadig combi-sedan og stasjonsvogn. Firehjulstrekk ble mer populært, og i 2007 kom Octavia Scout med forhøyet bakkeklaring og grovplast rundt hjulbuene – godt inspirert av konsernsøster Audi Allroad.

ALLTID POPULÆR: Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4 er en av bilene som holder seg best i verdi. Foto: Knut Arne Marcussen / Autofil Vis mer


Som vanlig på biler fra VW-konsernet, får du også Octavia med et utall motorvarianter. Fra 1,4-bensin med 80 hester, via et par 1,6-liter, 2-liter og 1,9-, samt 2,0-diesel. Topputgaven er RS med 2-liters bensinturbo på 200 hester eller 2-liters diesel på 170 hester.

Octavia konkurrerer mot alt fra Ford Focus, Toyota Corolla og til Volvo V50. Med denne modellen tok Skoda et godt skritt oppover i anseelse uten at den på noen måte overgikk Audi eller VW.

PLASSMESTER: Bagasjerommet i Skoda Octavia 4x4 er på hele 560 liter. Foto: Knut Arne Marcussen / Autofil Vis mer

Enormt bagasjerom

Er det på ett område Octavia virkelig imponerer, så er det på bagasjeromsplass. Stasjonsvognen sluker hele 580 liter og 1620 liter med nedlagt baksete. I forhold til førstegenerasjonen, har også denne større kupé. Baksetet er romslig nok for barn, men beinplassen er litt snau for voksne. Forsetene er litt harde.

Likevel sitter du godt og det er lett å finne seg til rette bak rattet. VW-eiere vil lette kjenne igjen ulike betjeningsfunksjoner, knapper og hendler.

Avhengig av utstyrsversjon og valgt tilleggsutstyr, kan du få bilen med alt av moderne utstyr som navigasjon, ryggesensor, fjernbetjent ratt og skinnseter. Modellen fikk ansiktsløftning i 2009 og ble erstattet av ny generasjon i 2013.

MØRKT OG ENKELT: Skoda-interiøret byr ikke på de mest fancy funsjonene, men det er enkelt og oversiktelig. Foto: Knut Arne Marcussen / Autofil Vis mer

Hyggelige priser

En av de mest ettertraktede Octaviaene er den med 1,9 TDI 4x4. Dieselmotoren på 105 hk er gjerrig og gir akkurat tilstrekkelig med krefter. Dreiemomentet ligger på 250 Nm ved 1900 omdreininger og 0–100 km/t skjer på 12,9 sekunder. Toppfarten er 181 km/t.

Driftssikkerheten er normalt god, og du finner relativt godt utstyrte biler til en hyggelig pris. De er ettertraktet i markedet og verditapet er derfor lavere enn hva tilfelle er med en del konkurrenter.

Andregenerasjon Octavia får du fra under 40.000 kroner. Men skal du ha firehjulstrekk, må du regne med å legge minst 80.000 kroner på bordet. For å få en skikkelig bil med bra utstyr, ordentlig servicehistorikk og akseptabel km-stand, må du regne med å betale omtrent 150.000 kroner og oppover. For nærmere 200.000 kroner er «Allroad-utgaven» Scout innen rekkevidde.

Octavia er praktisk, lite snobbete og et godt kjøp for dem som er ute etter mye bil for pengene.

Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4 Elegance

Årsmodell: 2008
Pris testbil: 194.000 kr
Motor: R4, diesel, 1,9-liter
Effekt: 105 hk
Moment: 250 Nm
Toppfart: 181 km/t
0-100: 12,1 sek

    Sjekkliste:
  • Galvaniseringsslipp er ikke ukjent – sjekk for rust i dører og rundt bakluken.
  • Ulyder fra turbo på 1,9 TDI.
  • Problemer med klimaanlegg, og også verdt å sjekke el-vinduer og elektronikk.
LES OGSÅ: Denne Octavia-favoritten kommer i juni!

SUV(EREN): Kort akselavstand gir noe dårlig plass og stumpe kjøreegenskaper, men Toyota RAV4 inngir tillit på alle områder. Vis mer


SUV-favoritten Toyota RAV4


Japanerne var tidlig ute på SUV-bølgen. En av de mest populære her til lands har uten tvil vært Toyota RAV4. Den ble lansert i 1994 og kom til Norge to år etter. I 2000 kom generasjon to, som virkelig tok av salgsmessig.

Testbilen er av tredjegenerasjon lansert i 2006. Med den ble RAV4 vesentlig oppgradert. Den ble større, penere, mer fleksibel, mer komfortabel, mer moderne og kunne by på enda flere valgmuligheter enn tidligere.

Skuddsikker

I utgangspunktet er SUV-en forhjulsdreven, men krefter flyttes bakover ved behov. Inntil 55/45-fordeling. Den kan også låses i dette moduset opp til 40 km/t. RAV4 er kjent som en skuddsikker firehjulstrekker, noe som bekreftes i ulike kvalitetsundersøkelser, som for eksempel den tyske Dekra-undersøkelsen. Feilprosenten ligger langt under snittet.

Motorutvalget består av en 2-liters bensinmotor og to 2,2-liters dieselmotorer på 136- (150) og 177 hester. Du får den også med automatgir på de sene dieselutgavene. Testbilen har 136-hesters motor.

Det betyr et dreiemoment på 310 Nm mellom 2000–2800 omdreininger. 0–100 km/t går unna på 10,5 sekunder og toppfarten er 180 km/t. På tampen av 2008 kom en ansiktsløftning av RAV4 før en helt ny modell sto klar i 2013.

BEGRENSET PLASS: Den sidehengslete bakluka kan by på utfordringer hvis du står trangt parkert. 410 liters bagasjerom er heller ikke all verden. Foto: Knut Arne Marcussen / Autofil Vis mer

Begrenset bagasjerom

Fra første stund har det vært ett stort ankepunkt mot RAV4, og det er plass. Tross økt størrelse er det begrenset romslighet i firehjulstrekkeren. Bagasjerommet tar ikke mer enn 410 liter eller 810 liter med nedlagt baksete.

Trenden fortsetter i baksetet, som har litt snau plass og trang adkomst. Sittestillingen er høy i forsetene, som forøvrig har lite sidestøtte. Dashbordet og betjening for øvrig er langt fra overdådig, men det er lett forståelig og solid. Har du Toyota-erfaring, finner du deg fort til rette her, da det meste er velkjente løsninger.

RAV4-INTERIØR: Det er mange knapper å forholde seg til, men det er forholdsvis enkelt å finne fram i funksjonene. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Stort utvalg, gode priser

Nordmenn elsker RAV4 og det er lett å forstå. Den er ukomplisert, praktisk og lever til fulle opp til ryktet om bunnsolid kvalitet.

Plassen er begrenset og kjørefølelsen blir litt stump, grunnet den korte hjulavstanden. Men den har noe av de samme egenskapene som VW Golf, som gjør at den har kunder i de fleste sosiale lag. Dessuten har den et enkelt firehjulstrekksystem som ikke gir høyt forbruk eller er særlig vedlikeholdskrevende. Økt bakkeklaring gir god fremkommelighet for de fleste om på hytteveien.

Velg diesel

Utvalget av RAV4 er helt enormt. Godt over 700 biler ligger til enhver tid til salgs på Finn.no. Denne generasjonen får du fra rundt 110.000 kroner og oppover. Men det er som regel med bensin og altfor lang km-stand.

Velg diesel og regn med å betale minst 170.000 kroner. Da får du en Executive-utgave med mer utstyr. Det er heller ingen ulempe ved videresalg om biler som dette har hengerfeste.

Toyota RAV4 2,2 D-4D Executive

Årsmodell: 2007
Pris testbil: 185 000 kr
Motor: R, diesel, 2,2-liter
Effekt: 136 hk
Moment: 310 Nm
Toppfart: 180 km/t
0-100: 10,5 sek

    Sjekkliste:
  • Lekkasje i støtdempere.
  • Defekte fjærer.
  • Sliten clutch eller svinghjul.
LES OGSÅ: 50.000 kroner billigere med ny motor

4x4-MESTER: Subaru Forester er en svært solid firehjulstrekker. Foto: Knut Arne Marcussen / Autofil Vis mer

Alternativet

Subaru Forester er blant de mest trofaste modellene med solid permanent 4x4-system. Sammen med godt grep, sikrer høy bakkeklaring god fremkommelighet.

Subaru er kjent for gode kjøreegenskaper og solid driftssikkerhet. En ulempe er at diesel ikke ble tilgjengelig før i 2008. Innenfor budsjettrammen på 200.000 kroner blir da valget enten 2008-modell (før modellskifte) med bensinmotor på 2 liter og 158 hester.

Eller du kan være litt livlig og gå for det autofile alternativet: 2,0 XT Turbo med 177 hester. Den er direkte gøyal!

Den er riktignok ingen plassvinner. Bagasjerommet tar fra 387 til 1592 liter.
Se opp for rust, slitt clutch, defekte lys og knirking fra interiøret.

LES OGSÅ: De beste og verste bruktbilene