<b>KONKURRENTENE:</b> Det er duket for duell, og Mercedes E-klasse møter Audi A5 i ringen!  Foto: Kaj Alver
KONKURRENTENE: Det er duket for duell, og Mercedes E-klasse møter Audi A5 i ringen! Foto: Kaj AlverVis mer

Brukttest: Audi A5 vs. Mercedes-Benz E-klasse Coupé

Her er en Audi og en Mercedes som hverken er A-fire eller Taxi!

Tekst og foto: Kaj Alver

Har man Mercedes på tunet, er man liksom hakket over nabostandarden, men er man ikke også det med en A5?

De har litt av et historieark å lese seg nedover på i Mercedes: Den nydelige CLS, SLS AMG, Der Hammer, 300 SL Gullwing, W124 E500… Listen er like lang som den er imponerende.

De fleste som har kjørt Audi, om det så er med forhjulsdrift eller driv på alle fire, vet at de alle er understyrt når de blir pisket lett. Dette er på grunn av en motor plassert veldig langt foran i motorrommet.

A5 var et av Audis aller første seriøse forsøk på å kvitte seg med denne ubehagelige egenskapen. Her er nemlig hjulavstanden blitt øket ytterligere ved å flytte forakselen lenger foran motoren.

I tillegg fikk A5 ny-utviklet oppsett på dempere og understell både foran og bak, samt finjustering av styreoppsettet for å få en bedre respons.

Vi har testet disse to mot hverandre, for å se hvem som fortsatt holder best stand!

Mercedes E-klasse Coupè

Mercedes gikk hardt ut for å fortelle at E-klasse Coupé deler 60 prosent av delene sine med E-klasse sedan, men tviholdt på hvor de resterende 40 prosentene kom fra.

DESIGNPERLE: E-klasse coupè skiller seg klart fra det som regnes å være forgjengeren. Stilren med Mercedeslogoen ikonisk i fronten. Foto: Kaj Alver Vis mer

Siden E-klasse Coupé ble bygget på samme fabrikk som C-klasse, var det ikke store mengden fantasi som skulle brukes for å forstå hvilken bil den deler resten av komponentene med.

E-klasse Coupé, som fikk internkoden C207, fikk man kjøpe fra 2009. Da den kom på markedet, var det egentlig bare takformen som minnet om tidligere design.

De stygge eggeformede hovedlyktene på CLK var et av tidenes minst vellykkede design, og selv om Mercedes prøvde å bøte på det ved å «smelte de sammen» på senere modeller, ble det aldri i nærheten av godt nok i en verden der alle andre brukte nettopp frontlykter for å fremheve designet.

Gleden stod derfor i taket da C207 kunne vise frem en front som ikke bare var spiss og aggressiv, men også fikk et lyktedesign som visket bort minnene fra CLK-lyktene som ferske dråper fra en mental frontrute utstyrt med de beste BOSCH viskerblader.

Les om vårt første møte med nye Audi A5

Mercedes E-klasse Coupé har linjer man skulle tro bare ble designet for å glede netthinnen, men som vanlig har de tyske sjelløse lagerfrakkene på Mercedes-fabrikkene hatt et alternativt motiv. Den er nemlig designet for lavest mulig luftmotstand.

Faktisk var det den serieproduserte bilen med minst luftmotstand i verden, pålydende 0,24 cd!

På tross av den kliniske ingeniørkunsten, ble resultatet et karosseri mange anså som verdens vakreste bil.

Mercedes, ikke bare for pensjonistene

Vis mer


Vi trenger egentlig bare nevne AMG, og så kan du ta et søk på EDB-maskinen din.

Det ble riktignok ikke laget en E63 AMG-versjon av E-klasse Coupe, og det sies at Mercedes fremdeles angrer på dette.

Som plaster på det såret, kan man alltids handle utgaven E500 Coupé. Da fikk man 388 hk til rådighet. Man kunne også velge mellom 200, 250, og 350 som bensinutgaver, samt 220, 250 og 350 også på dieselsiden.

På de minste versjonene kunne man velge mellom manuell og automat, mens på alt med sekser og V8’er, er det automat som gjelder.

Veldesignet 2-dørs

Man sitter som en konge i E-Klasse Coupé. Man kan ikke få presisert hvor mye bedre sittestilling og seter er i Mercedes, enn i de fleste av dens konkurrenter.

Både side-, lår- og ryggstøtte er på grensen til fantastisk, og stolene kan selvsagt justeres elektronisk med knappene som sitter lett tilgjengelig i dørsiden.

Utformingen av dashbordet er i tråd med snuten på bilen, linjene danner en form for spiss- og interiøret gir ettertrykkelig beskjed om at denne bilen hører hjemme i premiumklassen.

Det er litt dårlig plass i baksetet, men til gjengjeld er det veldig god plass i bagasjen. Den rommer faktisk (450 liter) som bare er litt mindre enn sedanutgaven, dóg med litt trangere innlastningsåpning. Baksetene legger du lett ned ved å bruke utløsere i bagasjerommet.

Audi A5

Det var lengre enn lengst siden Audi hadde kommet med noe coupé til massene, faktisk var vel siste bil ut på midten av nittitallet.

Les også: om den oppdaterte E-klasse

Audi A5 ble introdusert for massene i 2007, som en videreutvikling av konseptbilen Audi Nuvolari som ble vist i 2003. Noen vil påstå at A5 var en form for etterfølger av den legendariske Audi Ur Quattro, selv om A5 aldri kommer til å bli husket på samme måte som Rally-legenden.

Både oppgraderingene i understell, og ikke minst den frekke fremtoningen i A5 sitt fantastiske utseende, gjorde den til Norges mest solgte sportscoupeen på kort tid. Og sportslig, det var den.

Man kan få A5 med 3,2-liters V6 på 265 hk, i S-utgave med 4,2-liters V8 på 350 hk, og råskinnet RS5 med det Audi sier er samme motor som står i V10-utgaven av R8, bare med to sylindre mindre, og den yter 450 hk.

Man får også A5 som Coupé, kabriolet og Sportback (4 dører), med forhjulsdrift, quattro, automat og manuell.

I tillegg får man også «innstegsmodellen» med den velkjente 170-hesters 1,8-liters turbomotoren, og man kan også velge mellom 2, 2.7, og 3-liters dieselmotorer som rangerer fra rundt 130 til 240 hk.

Hvem makter å slå Audi på interiør?

INTERIØR: Det er ytterst få som matcher Audi på interiør. Ryddig og lekker. Foto: Kaj Alver Vis mer



Det er ytterst få som slår Audi på interiør. Mercedes slår den riktignok på komforten i stolene, men på alt annet - til tross for det skyhøye nivået i Mercedes - er Audi bedre på alt. På en eller annen måte klarer Audi å presse inn enorme mengder med utstyr i en pakke som ser utrolig ryddig og lekkert ut.

Bak rattet på A5 tviler man aldri på hvor man har brukt pengene når man har handlet bil. Den har en mengde med ekstrautstyr å velge mellom, og det kan bli dyrt.

Vi har prøvekjørt Mercedes-Benz GLC

Velger man S-Line, får man derimot det meste man skulle trenge; sportsstoler i Milano-skinn, skinn på girspak, 3-soners klima, Audi Concert stereosystem, info-system i farger for å nevne noe.

Tidligere nevnte vi at noen påstår at dette er en etterfølger av Ur Quattro (lett oversatt til den første), men det merkes lite av på innsiden.

Her bader man i stilren luksus, uten at det er overdådig. Coupé-versjonen gir som den skal, begrenset sikt på flere kanter, og selv om Sportback skal være utgaven for familien, er det vel å være i overkant optimistisk om man skal kalle den optimal for kjerring, unger og hund. Men det er umulig å være negativ til et Audi-interiør.

SIGNATUR: Lyktdesign har vært Audi sitt sterkeste kort i nyere tid, men det er heller ikke noe å si på resten av snuten. Foto: Kaj Alver
SPORTSLIG UTTRYKK: Audi A5 har et sportslig uttrykk som speiler hvordan bilen er å kjøre. Med nyutviklet understell både foran og bak, er den også mindre understyrt enn før. Foto: Kaj Alver
SPORTSLIG UTTRYKK: Audi A5 har et sportslig uttrykk som speiler hvordan bilen er å kjøre. Med nyutviklet understell både foran og bak, er den også mindre understyrt enn før. Foto: Kaj Alver
INTERIØR: Det er ytterst få som matcher Audi på interiør. Ryddig og lekker. Foto: Kaj Alver
INTERIØR: Det er ytterst få som matcher Audi på interiør. Ryddig og lekker. Foto: Kaj Alver
INTERIØR: Det er ytterst få som matcher Audi på interiør. Ryddig og lekker. Foto: Kaj Alver
DESIGNPERLE: E-klasse coupè skiller seg klart fra det som regnes å være forgjengeren. Her har man et hekkparti selv den mest skeptiske må innrømme at er pent. Foto: Kaj Alver
SOLID OG MYK: Det er følelsen en får på innsiden av Mercedesen. Man skjønner hvor man har brukt sine sparepenger. Foto: Kaj Alver
SOLID OG MYK: Det er følelsen en får på innsiden av Mercedesen. Man skjønner hvor man har brukt sine sparepenger. Foto: Kaj Alver
KONKURRENTENE: Det er duket for duell, og Mercedes E-klasse møter Audi A5 i ringen! Foto: Kaj Alver
DESIGNPERLE: E-klasse coupè skiller seg klart fra det som regnes å være forgjengeren. Her har man et hekkparti selv den mest skeptiske må innrømme at er pent. Foto: Kaj Alver
DESIGNPERLE: E-klasse coupè skiller seg klart fra det som regnes å være forgjengeren. Stilren med Mercedeslogoen ikonisk i fronten. Foto: Kaj Alver
LITT TRANGT: Det kan bli litt trangt i baksetet på Mercedesen. Foto: NETCARSHOW.com


Rivaler i høstmørket

DESIGNPERLE: E-klasse coupè skiller seg klart fra det som regnes å være forgjengeren. Her har man et hekkparti selv den mest skeptiske må innrømme at er pent. Foto: Kaj Alver Vis mer



Takket være det veldige motorutvalget, som blant annet sørget for en relativt billig inngangsbillett til premium-coupeens verden, er A5 en sterk kandidat når man vil ha noe som ser litt sprekt ut.

Å si at E-klasse coupé er verdens vakreste bil, er kanskje å dra litt på. Men bare litt, for bilen er definitivt et fryd for øyet.

Men kanskje enda viktigere: Den er brilliant å kjøre. Om det så er en tur på butikken, eller på langtur, så innfrir Merca’ til alle forventninger man måtte ha.

A5 er ikke like artig som for eksempel BMW 3-serie, og ikke like pakket med godfølelse som E-klasse Coupé, men den har et vinnende design både på utsiden og innsiden. Det er lite som slår den hissige fronten med signaturlyktene til Audi.

Har du nok kroner som bare ligger å brenner i lommen, har du jo også sjansen til å bli en del av «Now you see me - Now you don’t» klubben ved å handle S- eller RS-modellen med firehjulstrekk.

Eventuelt kan man gå for en litt billigere 3-liter dieselversjon, som gir deg gode fartsresurser.

Les også: Vi har testet nye GLC

Velger man eksempelvis Mercedes 350 CDI, har man også mengder med krefter. 231 hestekrefter og 540 Newton i dreiemoment er nok til å akselerere fra stillestående til 100 km/t på 6,7 sekunder, og du når 250 kilometer i timen før den elektroniske sperren slår inn.

I tillegg er den velbalansert, og selv om den er bakhjulsdrevet, byr den aldri på voldsomme overraskelser i form av doble kvadruppler eller piruetter, verken på innerskjær eller ytterski.

Les også: GTD vs. GTI

Det sørger nemlig et særdeles godt anti-moro-system, som er vanskelig å få slått helt av, for.

Les også: Duell: Alfa Romeo 4C eller Porsche Cayman?

Alt foregår udramatisk, og det er en bil man nyter hver meter bak rattet på. Selvsagt er den proppet med utstyr, hvor noe av det er ESP, dekktrykksvarsling, oppmerksomhets-assistent, cruisekontroll, bremseassistent, bakkestarthjelp, aktive hodestøtter og kollisjonsputer.

Skal du først handle Audi og er glad i å drikke kaffe fra kopper uten lokk på, bør du kanskje prøvekjøre bilene med S-Line-understellet før du legger kronene på bordet. Dette er stivt!

Det fine er at A5 også ble levert som Sportback, og dermed kunne man forelske seg i coupeens deilige linjer som familie. Her har man fire dører (uten vindusrammer), og litt større innvendig plass. Vær bare obs på at den først kom med tre bakseter i 2011, og en litt billigere dieselversjon på 143 hk.

Sjekk ut: Audi R8

Så hva må du ut med for disse sjarmørene?

Tenker du utelukkende kroner og øre, kan du være heldig å finne en E-Klasse Coupè på sørsiden av 300 000. Men sjansen er da overhengende for at det da er en bensinutgave, og at det ikke er det du vil ha.

Du vil ha diesel. Vi anbefaler 250 CDI. Da mangler du bare i underkant av 30 hk (204) og 40 Nm (500) i forhold til den langt dyrere 350 CDI (231 hk, 540 Nm).

En bra 250 CDI får du for rundt 330 000 og oppover.

I skrivende stund ligger det tre A5 ute for under 200 000 på nettet. Alle er med 1,8-liters turbomotor, manuell girkasse og forhjulsdrift fra 2008 med rundt 100 000 kilometer på klokken.

Billigste S5, ligger på 289 000 kroner mens en 2011-modell RS5 med 70 000 kilometer bak seg, kan bli din for 799 000.

Skal du handle deg en fin A5 pre-oppdateringen som kom i 2012, må du regne med å bruke 300 000.

Duellantene
 Audi A5  Mercedes E-Klasse Coupé
Årsmodell:2011  2011
Motor:R4, 1,8-liter  V6, 3-liter
Effekt:170 hk  231 hk/3800 omdr.min - 540 Nm/1500 omdr.min.
Toppfart:230 km/t  250 km/t.
0-100:Ca 8,2 sekunder  6,7 sekunder
Pris fra360.000.-  330.000.-

Testresultat

Mercedes E-klasse

Bilen har fantastiske stoler, med god støtte og veldreid design. I tillegg gir den høy kjøreglede og du blir sittende igjen med en solid følelse av godbil.

Ikke mye å trekke ifra på denne E-klassen, men passasjerene i baksetet kunne nok satt pris på litt større plass.

Testresultat

Audi A5

Forbedret kjøreeegenskaper trekker opp i forhold til andre modeller, samtidig er interiør og eksteriør av høy desingklasse!

Samtidig som at ekstrautstyret gjør bilen til en enestående bil, er det en hake at det koster mye. I tilleg kan S-line bli litt hard for enkelte.