Bruktbilene du kan stole på: 7-åringene

Toyotas bilmodeller er blant de mest feilfrie syvåringene du kan kjøpe. Det samme gjelder flere andre japanske bilmodeller. Blant syvåringene du bør styre unna finner vi mange modeller fra merkene Daewoo, Chrysler, Fiat, Ford, Kia, Renault og Suzuki.

«...det ble konstatert feil ved nesten én av seks (16,3 prosent) av de kontrollerte syvåringene.»


Den svenske Bilprovningen gjennomførte i fjor "kontrollbesiktning" av hele 3,2 millioner personbiler. Kontrollørene så nærmere på blant annet bremser, hjuloppheng, lysutstyr, farlig rust og utslipp (se fullstendig oversikt).

Det betyr at kontrollbesiktningen kan sammenlignes med vår hjemlige periodiske kjøretøykontroll (PKK), eller EU-kontrollen, som de fleste velger å kalle den.

291.000 biler

Illustrasjon: Per Ervland Vis mer
«Toyota står altså i en særstilling. Men også andre japanske merker markerer seg positivt. Både Honda, Mazda, Mitsubishi og Subaru er representert på toppen av listene, uansett om de er korrigert for kjørelengde eller ikke.»


291.000 av de 3,2 millioner kontrollerte bilene var syv år gamle personbiler (2000-modeller), og det er disse vi skal se nærmere på i dag. Bilprovningens tall viser at det ble konstatert feil ved nesten én av seks (16,3 prosent) av de kontrollerte syvåringene.

Her finner du 278 modellvarianter:

  • 7 år gamle biler: Andel underkjente, korrigert for kjørelengde (DinSides liste)
  • 7 år gamle biler: Andel underkjente, rangert etter feilprosent (Bilprovningens liste)
  • 7 år gamle biler: I alfabetisk rekkefølge
  • 7 år gamle biler: Rangert etter kjørelengde
  • Toyota regjerer

    Bilen som kom aller best ut av kontrollen heter Toyota Yaris. De svenske kontrollørene fant kun feil på 1,8 prosent av de kontrollerte eksemplarene (totalt 2.452 stykker), noe som er en svært lav feilprosent med tanke på at vi her altså snakker om syv år gamle biler.

    Men Toyota Yaris er ikke den eneste Toyotaen som gjør det godt. På Bilprovningens liste over de 20 mest feilfrie bilene, finner vi hele 10 modellvarianter fra Toyota. Når vi korrigerer for kjørelengde (se forklaring lengre ned) ender Toyota opp med hele 13 av de 20 beste plasseringene. Blant disse modellene er Camry V6 (2,1 prosent feil), Corolla (2,4), Avensis (2,6), Picnic (3,5), Yaris Verso (4,2) og RAV4 (4,3).

    Gammel bil? Sjekk hva den er verdt

    Toyota-modellene som gjør det svakest er Land Cruiser (10,6 prosent, 68.-plass), Previa (12,0 prosent, 81.-plass) og Avensis stasjonsvogn med dieselmotor (12,4 prosent, 83.-plass). Men også disse er bedre enn gjennomsnittsbilen, som har 16,3 prosent feil. Og når vi korrigerer for høy kjørelengde, så rykker disse Toyota-modellene opp til henholdsvis 43.-, 48.- og 30.-plass.

    Japanske biler best

    7-ÅRING Å STOLE PÅ: Toyota Yaris Vis mer


    Toyota står altså i en særstilling. Men også andre japanske merker markerer seg positivt. Både Honda, Mazda, Mitsubishi og Subaru er representert på toppen av listene, uansett om de er korrigert for kjørelengde eller ikke.

    De eneste ikke-japanske modellene som når opp på topp-20-listene, er Mercedes-Benz SLK, Porsche-modellene 911 og Boxster og Saab 9-3 Cabriolet.

    Chrysler, Daewoo, Fiat, Ford, Kia, Renault og Suzuki

    I den andre enden av skalaen finner vi flere Renault-modeller, samt en rekke modellvarianter fra Volkswagen-konsernets merker Audi, Skoda, Seat og Volkswagen. Hvis vi korrigerer for kjørelengde derimot, så forsvinner de fleste modellene fra Volkswagen-konsernet fra listens nedre del. Dette fordi disse modellene generelt har lang kjørelengde.

    Når vi korrigerer for kjørelengde får Renault (Kangoo, Laguna, Megane, Scenic) i stedet selskap av Chrysler (Neon og Voyager), Daewoo (Lanos, Matiz), Fiat (Bravo, Marea, Punto), Ford (Explorer, Ka), Kia (Pride og Sephia) og Suzuki (Swift, Wagon R). Med unntak av Suzuki, glimrer de japanske merkene stort sett med sitt fravær i den nedre delen av skalaen.

    Det er imidlertid viktig å være klar over at det må knyttes en rekke forbehold til Bilprovningens store undersøkelse.

    1. Ulik kjørelengde

    7-ÅRING Å STOLE PÅ: Subaru Forester Vis mer


    For det første har de ulike bilmodellene svært ulik gjennomsnittlig kjørelengde. Mens den gjennomsnittlige Suzuki Swift som ble kontrollert kun hadde gått 50.000 kilometer, hadde eierne av Mercedes-Benz E-klasse stasjonsvogn med dieselmotor kjørt nesten 300.000 kilometer - altså seks ganger så langt.

    For å omgå denne problemstillingen har vi i DinSide Motor regnet oss frem til forholdstall. Det har vi gjort ved å dele antall kjørte kilometer med feilprosent-andelen. Eksempelvis har vi delt 150.000 (gjennomsnittlig kjørte kilometer) med 20 (prosentandel feil), noe som gir forholdstallet 7.500.

    En bilmodell med gjennomsnittlig kjørelengde på 300.000 kilometer (det dobbelte) og en feilprosent på 40 (det dobbelte), vil oppnå et identisk forholdstall. Det samme vil en bilmodell med 75.000 kilometer kjørelengde (halvparten) og en feilprosent på 10 (halvparten). Jo høyere forholdstall, jo høyere kommer den aktuelle bilen på vår liste.

    Denne regnemetoden er ikke vitenskapelig, men får frem viktige poenger. Den allerede omtalte Mercedes-stasjonsvognen (diesel) har for eksempel en feilprosent på 33,5 og havner dermed helt nede på en 250.-plass på Bilprovningens liste, der 278.-plass er dårligste plassering. Hvis vi korrigerer for kjørelengden (300.000 km) derimot, rykker Mercedesen opp 154 plasser til en 96.-plass på DinSides liste. Tilsvarende rykker Volvo V70 med dieselmotor opp 144 plasser fra 269.-plas på Bilprovningens liste til 125.-plass på vår.

    7-ÅRING Å STOLE PÅ: Porsche Boxster Vis mer


    Motsatt skjebne blir Suzuki Swift til del. På Bilprovningens liste havner Swift - grunnet en ikke altfor gal feilprosent (15,6) - på en 117.-plass. Men fordi Swift kun har en gjennomsnittlig kjørelengde på 50.000 kilometer, får den et dårlig forholdstall og rykker helt ned til 274.-plass på vår liste.

    Ford Ka (56.000 km, 16,5 prosent feil) faller fra 129.-plass på Bilprovningens liste til 271.-plass på vår, mens Ford Fiesta (73.000 km, 13,3 prosent feil) faller fra 93.- til 212.-plass.

    Gjennomsnittlig kjørelengde for samtlige biler er forøvrig 122.000 kilometer, noe som betyr at bileierne i snitt har kjørt drøyt 17.000 kilometer årlig.

    2. Ulikt statistisk grunnlag

    For det andre er det viktig å være klar over at det statistiske grunnlaget varierer kraftig fra modell til modell. Mens Bilprovningen kontrollerte mer enn 10.000 eksemplarer av Volvo V70, ble det kun kontrollert 73 eksemplarer av Peugeot 806. Vi velger derfor å legge større vekt på V70-resultatene enn på 806-resultatene. Forøvrig publiserer Bilprovningen i utgangspunktet ikke resultatene for modeller der færre enn 75 biler er kontrollert (med visse, spesielle unntak, jamfør Peugeot 806).

    3. Ulik servicehistorikk

    7-ÅRING Å STOLE PÅ: Honda HR-V Vis mer


    Oversikten sier heller ikke noe om de ulike bilenes servicehistorikk, noe som er et problem. Det er nemlig naturlig å anta at eiere av dyre og spesielle biler (jamfør Porsche 911 og Boxster høyt oppe på listene) generelt er flinkere til å ta vare på bilene sine og å gjennomføre service enn eiere av rimeligere biler. En bil som nylig har vært på service vil sannsynligvis være helt feilfri når den kjøres inn til Bilprovningen. En bil som ikke har vært på service på flere år vil høyst sannsynlig ha mange feil.

    4. Ulik alvorlighetsgrad

    Den fjerde problemstillingen er det faktum at tallene vi presenterer i dag ikke sier noe om feilenes alvorlighetsgrad. Suzuki Baleno og Volkswagen Polo har begge en feilprosent på 11,4. Men det er i teorien mulig at den ene bilen hadde 11,4 prosent feil ved skiltlykt-pærene, mens den andre hadde 11,4 prosent alvorlige bremsefeil.

    Her er importkalkulatoren

    5. Kontrollerer ikke alt

    7-ÅRING Å STOLE PÅ: Toyota Avensis Vis mer


    Det siste poenget vi skal nevne, er det faktum at Bilprovningens kontroll-liste ikke er alt-omfattende. Bilprovningen kontrollerer for eksempel ikke kløtsj, girkasse eller giroverføringer. Bilprovningen sjekker riktignok utslipp, men kontrollerer ikke de mange og viktige motorkomponentene. Heller ikke seter, vifteanlegg eller andre komfortelementer underlegges kontroll. Se oversikt over hva som kontrolleres her.

    Vi anbefaler med andre ord at tallene leses med en sunn skepsis. Når det er sagt, må det understrekes at tallene - i hvert fall når de er korrigert for kjørelengde - gir en interessant pekepinn om hvilke bilmodeller du kan stole på og hvilke du bør holde deg unna.

    Følg med, i nærmeste fremtid kommer vi tilbake med en tilsvarende oversikt over tre år gamle biler.

  • 7 år gamle biler: Andel underkjente, korrigert for kjørelengde (DinSides liste)
  • 7 år gamle biler: Andel underkjente, rangert etter feilprosent (Bilprovningens liste)
  • 7 år gamle biler: I alfabetisk rekkefølge
  • 7 år gamle biler: Rangert etter kjørelengde
  • Dette inngår i Bilprovningens kontrollbesiktning
  • Kilde: Bilprovningen

    Relaterte artikler:

  • Bruktbilene du kan stole på 2007: 10-åringene
  • De beste og dårligste bilmerkene