Bruktbilene du kan stole på: 3-åringene

Audi A4, Ford Fusion, Hyundai Getz, Mazda MX-5, Subaru Forester og Toyota Yaris er blant treåringene som ifølge den svenske Bilprovningen er mest feilfrie. Ford Mondeo (diesel), Opel Zafira, Renault Laguna og Volvo XC90 havner på bunnen av listen.

Den svenske Bilprovningen gjennomførte i fjor "kontrollbesiktning" av hele 3,2 millioner personbiler. Kontrollbesiktningen innebærer at kontrollørene ser nærmere på blant annet bremser, hjuloppheng, lysutstyr, farlig rust og utslipp (se fullstendig oversikt her). Det betyr at kontrollbesiktningen kan sammenlignes med vår hjemlige periodiske kjøretøykontroll (PKK), eller EU- kontrollen, som de fleste velger å kalle den.

A4, MX-5, Hiace og C70

Drøyt 210.000 av de kontrollerte personbilene var tre år gamle (2003-modeller), og det er disse vi skal se nærmere på i dag. Bilprovningens tall viser at det ble konstatert feil ved rundt 6 prosent av disse bilene.

Vis mer
Audi A4: Få feil Vis mer


Bilene som kom aller best ut av kontrollen var Audi A4 quattro, Mazda MX-5, Toyota Hiace og Volvo C70. Til sammen ble nesten 600 eksemplarer av nevnte modeller kontrollert, uten at de svenske kontrollørene fant feil ved noen av dem. Med andre ord ble ikke en eneste A4 quattro, MX-5, Hiace eller C70 underkjent, noe som fremstår som imponerende.

Ford og koreanere

Også japanske Subaru Forester (0,6 prosent underkjent), Toyota Yaris (0,6), Subaru Impreza (0,7) og Suzuki Liana (0,9) gjorde det svært godt.

Mer overraskende er det kanskje at Ford Fusion (0,4) og Ford Fiesta (0,8) også utmerker seg med en imponerende lav feilprosent. Det samme gjelder koreanerne Hyudai Getz (0,8) og Daewoo Kalos (0,9) (heter i dag Chevrolet Kalos).

For ordens skyld skal det også nevnes at det ikke bare er de firehjulsdrevne utgavene av Audi A4 som gjør det godt. De ordinære sedan- og stasjonsvognutgavene med bensinmotor endte opp med feilprosent på henholdsvis 0,9 og 1,1.

Vivaro, Laguna og Espace

Helt i den andre enden av listen, som omfatter 238 modell-varianter, finner vi den store flerbruksbilen Opel Vivaro. Hele 42,1 prosent av Vivaroene ble underkjent - til tross for at vi her snakker om biler som kun er tre år gamle.

Nesten like galt gikk det for stasjonsvognutgavene av Renault Laguna, som hadde en feilprosent på 36,8. Kombi-utgaven endte opp med en feilprosent på 31,4.

I det hele tatt er ikke Bilprovningens statistikk spesielt hyggelig lesning for Renault. Den store flerbruksbilen Renault Espace havner på 236.-plass med en feilprosent på 36,8.

Volvo XC90

Volvo XC90: Mange feil Vis mer


Også Volvo får en stygg ripe i lakken. Volvo XC90 havner på 233.-plass (bensin) og 234.-plass (diesel) med feilprosent på henholdsvis 23,0 og 26,5 prosent. Dette er spesielt interessant fordi XC90 er den nyeste Volvo-modellen som er med på listen. De andre og eldre Volvo-modellene gjør det langt bedre, ikke minst Volvo C70 som altså endte opp som feilfri.

Mondeo, Zafira og flere flerbruksbiler

I de nedre delene av skalaen finner vi også modeller som Ford Mondeo stasjonsvogn diesel (feilprosent 22,8), Opel Zafira (21,0), Renault Kangoo (18,9) og Fiat Stilo (18,6).

Også søstermodellene Volkswagen Sharan (18,5/14,4), Seat Alhambra (17,4) og Ford Galaxy (13,6) oppnår svake resultater, i likhet med søstermodellene Citroën C8 og Peugeot 807 (begge 14,8). Også Mercedes-Benz C-klasse med dieselmotor (13,8) gjør det dårlig.

Det er imidlertid viktig å være klar over at det må knyttes en rekke forbehold til Bilprovningens store undersøkelse.

1. Ulik kjørelengde

Hyundai Getz: Få feil Vis mer


For det første har de ulike bilmodellene svært ulik gjennomsnittlig kjørelengde. Mens Daewoo Matizene som ble kontrollert i gjennomsnitt kun hadde gått 31.000 kilometer, hadde Volvo V70 Bifuel-eierne i snitt kjørt 189.000 kilometer - altså mer enn seks ganger så langt.

For å omgå denne problemstillingen har vi i DinSide Motor regnet oss frem til forholdstall. Det har vi gjort ved å dele antall kjørte kilometer med feilprosent-andelen. Eksempelvis har vi delt 80.000 (gjennomsnittlig kjørte kilometer) med 20 (prosentandel feil), noe som gir forholdstallet 4.000. En bilmodell med gjennomsnittlig kjørelengde på 160.000 kilometer og en feilprosent på 40, vil oppnå et identisk forholdstall. Det samme vil en bilmodell med 40.000 kilometer kjørelengde og en feilprosent på 10.

Denne regnemetoden er ikke vitenskapelig, men får frem viktige poenger. Saab 9-5 stasjonsvogn (diesel) har for eksempel en feilprosent på 9,8 og havner dermed helt nede på en 197.-plass på Bilprovningens liste. Hvis vi korrigerer for den høye kjørelengden derimot (snaue 184.000 km), rykker denne Saab-modellen opp mer enn hundre plasser til en 91.-plass.

Subaru Forester: Få feil Vis mer


Motsatt skjebne blir Daewoo Matiz til del. På Bilprovningens liste havner Matiz på en 87.-plass, grunnet en relativt lav feilprosent (3,4). Mend fordi Matiz som nevnt har en gjennomsnittlig kjørelengde på bare 31.000 kilometer, får den et dårlig forholdstall og rykker helt ned til 175.-plass på listen.

Bilprovningen har også regnet ut feilprosenten for bensin- (rundt 198.000 biler) og dieselbiler (snaue 13.000 biler) generelt. Regnestykket viser at gjennomsnitts-bensinbilen hadde en feilprosent på 5,7, mens gjennomsnitts-dieselbilen hadde en feilprosent på 11,4. Det betyr at dieselbilenes feilprosent er nøyaktig dobbelt så høy som for bensinbilenes vedkommende.
Hvis vi imidlertid tar hensyn til kjørelengde, viser det seg at bensinbilene i snitt kun har gått rundt 65.000 kilometer, mens dieselbilene har nesten gått 114.000 kilometer. Dieselbilene har med andre ord gått 75 prosent lengre enn bensinbilene. Dette forhold gjenspeiles i våre forholdstall (11.435 for bensinbiler, 9.982 for dieselbiler).

2. Ulikt statistisk grunnlag

For det andre er det viktig å være klar over at det statistiske grunnlaget varierer kraftig fra modell til modell. Mens Bilprovningen kontrollerte nesten 12.000 eksemplarer av Volvo V70, ble det kun kontrollert 74 eksemplarer av Mitsubishi Lancer stasjonsvogn. Vi velger derfor å legge større vekt på Volvo V70-resultatene enn på Mitsubishi Lancer-resultatene.

3. Ulik servicehistorikk

Ford Fusion: Få feil Vis mer


Oversikten sier heller ikke noe om de ulike bilenes servicehistorikk, noe som er et problem. Det er nemlig naturlig å anta at eiere av dyre biler er flinkere til å gjennomføre service enn eiere av rimeligere biler. En bil som nylig har vært på service vil sannsynligvis være helt feilfri når den kjøres inn til Bilprovningen. En bil som ikke har vært på service på to år vil på den annen side høyst sannsynlig ha mange feil.

4. Ulik alvorlighetsgrad

Den fjerde problemstillingen er det faktum at tallene vi presenterer i dag ikke sier noe om feilenes alvorlighetsgrad. Opel Vectra og Rover 75 har begge en feilprosent på 6,0. Men det er i teorien mulig at den ene bilen hadde 6,0 prosent feil ved skiltlykt-pærene, mens den andre hadde 6,0 prosent alvorlige bremsefeil.

5. Kontrollerer ikke alt

Det siste poenget vi skal nevne, er det faktum at Bilprovningens kontroll-liste ikke er altomfattende. Bilprovningen kontrollerer for eksempel ikke kløtsj, girkasse eller giroverføringer. Bilprovningen sjekker riktignok utslipp, men kontrollerer ikke de mange og viktige motorkomponentene. Heller ikke seter, vifteanlegg eller andre komfortelementer underlegges kontroll. Se oversikt over hva som kontrolleres her.

Vi anbefaler med andre ord at tallene leses med en viss skepsis. Når det er sagt, må det understrekes at tallene - i hvert fall når de er korrigert for kjørelengde - gir en interessant pekepinn om hvilke bilmodeller du kan stole på og hvilke du bør holde deg unna.

  • 3 år gamle biler: Andel underkjente, rangert etter feilprosent
  • 3 år gamle biler: Korrigert for kjørelengde
  • 3 år gamle biler: I alfabetisk rekkefølge
  • Dette inngår i Bilprovningens kontrollbesiktning
  • Kilde: Bilprovningen

    Relaterte artikler:

  • Bruktbilene du kan stole på: 10-åringene
  • De beste og dårligste bilmerkene (Warranty Direct)