Bruktbilene du kan stole på: 10-åringene

En rekke Toyota-modeller er blant de mest feilfrie tiåringene du kan kjøpe. Det samme gjelder flere toseters sportsbiler. Dieselutgaver av Ford Mondeo, Peugeot 406 og Volvo V70er derimot blant tiåringene du bør styre unna, i likhet med flere Chrysler, Fiat- og Renault-modeller.

Den svenske Bilprovningen gjennomførte i fjor "kontrollbesiktning" av hele 3,2 millioner personbiler. Kontrollbesiktningen innebærer at kontrollørene ser nærmere på blant annet bremser, hjuloppheng, lysutstyr, farlig rust og utslipp (se fullstendig oversikt her).

Det betyr at kontrollbesiktningen kan sammenlignes med vår hjemlige periodiske kjøretøykontroll (PKK), eller EU-kontrollen, som de fleste velger å kalle den.

Feilfrie sportsbiler

Illustrasjon: Per Ervland Vis mer
«Tyske sportsbiler gjør det altså godt. Men når det kommer til mer ordinære bruksbiler, så er det japanerne som utmerker seg. Dette gjelder ikke minst Toyota, som tar hele ni av de 20 beste plasseringene.»


213.000 av de kontrollerte bilene var ti år gamle (1997-modeller), og det er disse vi skal se nærmere på i dag. Bilprovningens tall viser at det ble konstatert feil ved nesten én av tre (30 prosent) av tiåringene.

Her finner du 212 modellvarianter:

  • 10 år: Korrigert for kjørelengde
  • 10 år: Andel underkjente
  • 10 år: I alfabetisk rekkefølge
  • 10 år: Rangert etter kjørelengde

    Bilen som kom aller best ut av kontrollen heter Porsche 911. De svenske kontrollørene fant kun feil på 0,8 prosent av de kontrollerte eksemplarene (totalt 125 stykker), noe som er ganske imponerende med tanke på at vi her altså snakker om ti år gamle biler.

    Og Porsche 911 er ikke den eneste sportsbilen som gjør det godt. Blant de seks mest feilfrie bilene finner vi ytterligere fire sportsbiler: Mazda MX-5 (2,2 prosent), Porsche Boxster (3,6), Mercedes-Benz SLK (6,0) og BMW Z3 (6,2). Hvordan dette kan henge sammen skal vi snart komme tilbake til.

    Gammel bil? Sjekk hva den er verdt

    Toyota og Subaru

    Tyske sportsbiler gjør det altså godt. Men når det kommer til mer ordinære bruksbiler, så er det japanerne som utmerker seg. Dette gjelder ikke minst Toyota, som tar hele ni av de 20 beste plasseringene. Toyota-modellene som scorer høyest er Starlet (4,0), Corolla (6,7 og 12,7, avhengig av modellvariant), Camry (7,5 og 8,3), RAV4 (7,6), Hiace (8,0), Picnic (10,0) og Carina (13,7).

    Også Subaru kommer godt ut, med tre modellvarianter innenfor topp 20: Legacy (9,3 og 11,9) og Impreza (9,5).

    Mer overraskende er det kanskje i manges øyne at Jaguar XJ (11,7) og Volvo 940 Turbo (12,9) havner helt oppe på henholdsvis 15.-og 18.- plass.

    Mondeo, Trafic, 406 og V70

    BIL Å STOLE PÅ: Toyota RAV4 Vis mer


    I den andre enden av skalaen finner vi Ford Mondeo stasjonsvogn med dieselmotor. Mer enn seks av ti (61,1 prosent) av disse Mondoene ble underkjent av Bilprovningens kontrollører. Også Renault Trafic (55,9), Peugeot 406 diesel (55,6) og Volvo V70 diesel (55,1) er blant modellene som kommer svært dårlig ut i bilprovningens statistikk. Det samme gjelder Skoda Felicia diesel, Pontiac Trans Sport (54,5) og Volvo 850 samt flere Chrysler-, Fiat- og Renault-modeller.

    Det er imidlertid viktig å være klar over at det må knyttes en rekke forbehold til Bilprovningens store undersøkelse.

    1. Ulik kjørelengde

    For det første har de ulike bilmodellene svært ulik gjennomsnittlig kjørelengde. Mens den gjennomsnittlige Lada Samara som ble kontrollert kun hadde gått 60.000 kilometer, hadde eierne av Volvo 850 stasjonsvogn med dieselmotor kjørt nesten 385.000 kilometer - altså mer enn seks ganger så langt.

    For å omgå denne problemstillingen har vi i DinSide Motor regnet oss frem til forholdstall. Det har vi gjort ved å dele antall kjørte kilometer med feilprosent-andelen. Eksempelvis har vi delt 150.000 (gjennomsnittlig kjørte kilometer) med 20 (prosentandel feil), noe som gir forholdstallet 7.500.

    En bilmodell med gjennomsnittlig kjørelengde på 300.000 kilometer (det dobbelte) og en feilprosent på 40 (det dobbelte), vil oppnå et identisk forholdstall. Det samme vil en bilmodell med 75.000 kilometer kjørelengde (halvparten) og en feilprosent på 10 (halvparten). Jo høyere forholdstall, jo høyere kommer den aktuelle bilen på vår liste.

    BIL Å STOLE PÅ: BMW Z3 Vis mer


    Denne regnemetoden er ikke vitenskapelig, men får frem viktige poenger. Den allerede omtalte Volvo 850 stasjonsvogn (diesel) har for eksempel en feilprosent på 52,0 og havner dermed helt nede på en 206.-plass på Bilprovningens liste, der 212.-plass er dårligste plassering. Hvis vi korrigerer for kjørelengden (385.000 km) derimot, rykker 850 opp 173 plasser til en 39.-plass på vår liste. Tilsvarende rykker Mercedes-Benz E-klasse stasjonsvogn med dieselmotor opp 164 plasser fra 205.- til 41.-plass.

    Motsatt skjebne blir Lada Samara til del. På Bilprovningens liste havner Samara - grunnet en ikke altfor gal feilprosent (38,4) - på en 148.-plass. Men fordi Samara kun har en gjennomsnittlig kjørelengde på 60.000 kilometer, får den et dårlig forholdstall og rykker helt ned til nest siste plass (211.) på vår liste. Chevrolet Corvette (88.000 km, 14,8 prosent feil) faller fra 21.-plass på Bilprovningens liste til 85.-plass på vår, mens Fiat Punto (107.000 km, 39,6 prosent feil) faller fra 153.- til 206.-plass.

    Gjennomsnittlig kjørelengde for samtlige biler er forøvrig 162.000 kilometer, noe som betyr at bileierne i snitt har kjørt drøyt 16.000 kilometer årlig.

    2. Ulikt statistisk grunnlag

    BIL Å STOLE PÅ: Subaru Impreza Vis mer


    For det andre er det viktig å være klar over at det statistiske grunnlaget varierer kraftig fra modell til modell. Mens Bilprovningen kontrollerte mer enn 7.000 eksemplarer av Volvo 940 GL stasjonsvogn, ble det kun kontrollert 72 eksemplarer av BMW 3-serie kabriolet. Vi velger derfor å legge større vekt på Volvo 940-resultatene enn på BMW 3-serie kabriolet-resultatene. Forøvrig publiserer Bilprovningen i utgangspunktet ikke resultatene for modeller der færre enn 75 biler er kontrollert (med visse, spesielle unntak, jamfør 3-serie kabriolet).

    3. Ulik servicehistorikk

    Oversikten sier heller ikke noe om de ulike bilenes servicehistorikk, noe som er et problem. Det er nemlig naturlig å anta at eiere av dyre og spesielle biler (jamfør de mange sportsbilene på toppen av listen) generelt er flinkere til å ta vare på bilene sine og å gjennomføre service enn eiere av rimeligere biler. En bil som nylig har vært på service vil sannsynligvis være helt feilfri når den kjøres inn til Bilprovningen. En bil som ikke har vært på service på flere år vil høyst sannsynlig ha mange feil.

    4. Ulik alvorlighetsgrad

    Den fjerde problemstillingen er det faktum at tallene vi presenterer i dag ikke sier noe om feilenes alvorlighetsgrad. Mercedes-Benz C-klasse og Suzuki Swift har begge en feilprosent på 23,4. Men det er i teorien mulig at den ene bilen hadde 23,4 prosent feil ved skiltlykt-pærene, mens den andre hadde 23,4 prosent alvorlige bremsefeil.

    Her er importkalkulatoren

    5. Kontrollerer ikke alt

    BIL Å STOLE PÅ: Toyota Starlet Vis mer


    Det siste poenget vi skal nevne, er det faktum at Bilprovningens kontroll-liste ikke er alt-omfattende. Bilprovningen kontrollerer for eksempel ikke kløtsj, girkasse eller giroverføringer. Bilprovningen sjekker riktignok utslipp, men kontrollerer ikke de mange og viktige motorkomponentene. Heller ikke seter, vifteanlegg eller andre komfortelementer underlegges kontroll. Se oversikt over hva som kontrolleres her.

    Vi anbefaler med andre ord at tallene leses med en sunn skepsis. Når det er sagt, må det understrekes at tallene - i hvert fall når de er korrigert for kjørelengde - gir en interessant pekepinn om hvilke bilmodeller du kan stole på og hvilke du bør holde deg unna.

    Følg med, i nærmeste fremtid kommer vi tilbake med en tilsvarende oversikt over tre og syv år gamle biler.

  • 10 år gamle biler: Andel underkjente, korrigert for kjørelengde (DinSides liste)
  • 10 år gamle biler: Andel underkjente, rangert etter feilprosent (Bilprovningens liste)
  • 10 år gamle biler: I alfabetisk rekkefølge
  • 10 år gamle biler: Rangert etter kjørelengde
  • Dette inngår i Bilprovningens kontrollbesiktning
  • Kilde: Bilprovningen

    Relaterte artikler:

  • Bruktbilene du kan stole på 2006: 10-åringene
  • Bruktbilene du kan stole på 2006: 3-åringene
  • De beste og dårligste bilmerkene