<b>UTEN BEKYMRINGER:</b> To gode firehjulstrekkere på plass, her får du mye god bil, om du ikke skal ha det aller aller nyeste. Foto: KAJ ALVER
UTEN BEKYMRINGER: To gode firehjulstrekkere på plass, her får du mye god bil, om du ikke skal ha det aller aller nyeste. Foto: KAJ ALVERVis mer

Bruktbil: Sju-setere nesten uten bekymringer

Tross nybilprisen solgte de som varme smultringer da de kom på markedet. Nå er prisen under 230.000 kroner.

De er ypperlige for deg som har etablert deg, og som frakter en skokk med unger, enten det er kjøring til og fra fotballtrening, skole, eller andre aktiviteter.

SUV er i en voksende trend, noe som også gir seg utslag i bruktmarkedet. "Alle" vi lha firehjulsdrift, også de som skal ha brukt. Tidligere var det umulig å få en 7-seter av moderat størrelse, men etter hvert kom også dette. Nå er de tilgjengelige som bruktbiler, men hvilken bør du velge?

Vi har testet Nissan Qashqai +2 mot Mitsubishi Outlander - to bombesikre valg av japansk kvalitet.

Nissan Qashqai + 2

Den er ingen designperle og forsvinner fort i mengden, men Nissan Qashqai er et bruktbilvalg som passer de aller fleste som er ute etter en sju-seter.

Da den ble lansert skulle den appellere til mennesker som ikke nødvendigvis var ute etter en diger og tørst firehjulstrekker, men som ønsket seg mange av de samme egenskapene i en mer moderat innpakning.

De ønsker å sitte høyt, ha god lasteevne, og muligheten for å komme frem på ubrøytede hytteveier. Dette duger Qashqai veldig godt til.

Flere motorer

Bilen kom med to forskjellige motoralternativer dersom du ønsker å kjøre på bensin, henholdsvis 1,6- og 2 liter, mens det kom tre dieselvarianter i form av en 1,5, 1,6- og 2-liter.

RATTKNAPPER: Begge bilene er velutstyrt og tidsriktige. Foto: KAJ ALVER Vis mer


Bilen kommer som både for- og firehjulsdrift enten med manuell eller automatkasse.

LES OGSÅ: Dette bør du se etter når du skal kjøpe bruktbil

Greit utstyrt

I tillegg kom den i sin tid i tre utstyrsvarianter: Visia, Acenta og Tekna. Seks kollisjonsputer er standard for alle, så vel som ESP. I baksetet finnes to Isofix-fester for barneseter.

Alle kommer også med klimaanlegg, blåtann og radio/CD-spiller med fjernstyring fra rattet, samt kjørecomputer.

Oppover i utstyrsklassene kan man også få panorama glasstak, navigasjon med ryggekamera og 7-tommers fargeskjerm, parkeringsassistanse, xenon-lys, automatisk nedblendbare speil og fartsholder.

I 2010 kom en facelift som innebar ny designet front, med andre lykter og panser, skjermer og baklykter. Innsiden fikk også mindre oppgraderinger i form av nye oppbevaringsrom, lys i fotbrønnen og en ny skjerm i midtkonsollen.

LES OGSÅ: Dette bør du sjekke inni bilen

SOM I DAG: Qashqai har en oppskrift som flere har videreført i dag. Foto: KAJ ALVER Vis mer


Mitsubishi Outlander

Bilen som først var klar i 2005, men ikke nådde våre grenser før 2007 var en helt ny bil i forhold til sin forgjenger. Av det mest merkbare kan størrelsen trekkes frem.

Nå om dagen vil kanskje de som graver litt under panseret rynke på nesen, da den ble levert med en 2,0 TDI motor fra VW med pumpedyse-innsprøytning.

RATTKNAPPER: Begge bilene er velutstyrt og tidsriktige. Foto: KAJ ALVER Vis mer


Outlander er produsert på samme mal som PSA-modellene Citroën C-crosser og Peugeot 4007, og fikk i likhet også flere motoralternativer.

Blant disse finner vi 2-literen fra PSA, 2,2-literen fra Mitsubishi, en 2,4-liters bensinutgave, samt en 3-liters V6 som ikke ble levert til Norge.

Man har også valget mellom dobbeltkløtsj-kasse, 6-trinns manuell og trinnløs CVT-automat på 2,4 litern.

Godt utstyrt

Til 7-seter å være, kan Outlander by på mye utstyr i toppmodellene. De forskjellige variantene går med navnene Invite, Intense, Intense+, Instyle og Instyle+.

Disse kan blant annet inneholde xenon-lys, delskinn eller skinnseter, pluss navigasjon og Rockford Fosgate lydanlegg.

Litt dårlig plass

På bakerste seterad er det trangt for voksne mennesker i Outlanderen. Interiøret er av god kvalitet – solid og godt sammenskrudd uten sjenerende raslelyder.

Den er også litt romsligere enn Qashqai, og lastekapasiteten med nedlagte seter er 882 liter, i motsetning til 550 liter.

I TIDEN: Outlander holder seg godt, også med tanke på design, tross at den har fått noen år på baken. Foto: KAJ ALVER Vis mer


KONKLUSJON

Outlander vinner denne duellen med et hårstrå, bokstavelig talt. Baksetene i Qashqai er ikke beregnet for noen over 1.60 meter, hvilket betyr at du skal være relativt kortvokst for å trives der bak over lengre tid. Outlander byr seg frem med mye plass, til tross for at den ser litt gammeldags ut. Den byr også på en fornuftig pris, selv om Qashqaien er billigere.

Testresultat

Mitsubishi Outlander

Langt bedre en tidligere utgaver i tillegg til at den byr på god plass. God trygghetsfølelse, og glimrende på vinterveier.

Ulemper: Den ser litt billig ut på innsiden.

Testresultat

Nissan Qashqai +2

Det er en trygg bil som kan fåes med mye utstyr.

Bakerste seterad er ikke spesielt romslig for andre en små barn.