<B>SETT FRA OVEN:</B> Ikke alle vil ha vindmøllene i naturen, så hvorfor ikke plassere de roterende energibuntene i et byggverk som allerede er fullt av unaturlige materialer?
SETT FRA OVEN: Ikke alle vil ha vindmøllene i naturen, så hvorfor ikke plassere de roterende energibuntene i et byggverk som allerede er fullt av unaturlige materialer?Vis mer

Bro, bro, brillefint?

Nød lærer naken kvinne å spinne, og disse vindmøllene er utvilsomt laget for å spinne. Makan til bilbro.

Det skal blåse på broer, enten de er laget for fotgjengere, bilister eller store godstog. De befinner seg midt i og mellom elementene, og selv om de ikke skal svinge fullt så mye som denne broa når det blåser, er de fleksible nok til å tåle en storm eller to.

Det kan naturligvis utnyttes til annet enn å få vind i håret. Tre italienske designere ved navn Giovanna Saracino, Francesco Colarossi og Luisa Saracino har tegnet en vegforbindelse som er så oppsiktsvekkende at den forhåpentligvis blir virkelighet.

Sol og vind i kombinasjon

Med navnet "Solar Wind", eller solarvind om du vil, forstår du hvor det bærer hen. En kombinasjon av solcellepanel og enorme vindmøller integrert mellom bropilarene skal sørge for at en imponerende mengde elektrisitet kan spres til omkringliggende områder.

Det oppsiktsvekkende designet vant andreplassen i en italiensk designkonkurranse, og som god design gjerne ofte gjør får det seg til å stille spørsmålet hvorfor er ikke det gjort allerede?

Hvis broa noengang skulle bli virkelighet vil den fylle opp deler av strekningen mellom Bagnera og Scilla i Italia. Rundt 20 kilometer veidekke vil være nødvendig for å modernisere dette området, men det skal ikke gjøres med asfalt. Planen er å bruke et solcellepanelsystem ala det DinSide.no skrev om nylig, der asfalten byttes ut med solceller og glass.

IKKE KLOKKER: Enorme vindmøller under en bro? Ja, tre italienske designere mener det er mulig. Vis mer


Omfattende energiproduksjon

Kombinert med solcellepanelene og vindmøllene i broa påstår designerne at det totalt kan produseres 36 millioner kilowatt-timer per år, eller nok til å fore rundt 15.000 hjem med elektrisitet.

For virkelig å banke inn den grønne baktanken med prosjektet er det også meningen at fotgjengerne skal få sitt. En "grønn" spaservei der lokale bønder kan selge frukten sin er det også satt av plass til, i tillegg til at bilister naturligvis skal kunne stoppe underveis for å plukke med seg epler, tomater og annen frukt fra salgsbodene.

Bare idyll, med andre ord, og hvis noen tør ta sjansen er kanskje ikke dette det dummeste miljøalternativet vi har sett.

Eller hva tror du? Delta i debatten under!