Britisk sports-GT slår Porsche

Mange ganger er det blitt sagt: Marcos er tilbake. Det spørs om man ikke vil kunne slippe å ty til floskelen igjen på en stund - firmaet viser nå lovende takter i beste britiske sportsbil-tradisjon.

Britisk sports-GT slår Porsche

  1. Store bilder


For de uinvidde tillater vi oss å gjenta vår lille historikk fra forrige artikkel om det spennende merket Marcos: I 1959 startet racerkjøreren Jem Marsh og nå avdøde Frank Costin firmaet (MARsh- COStin) for å bygge fullblods racerbiler for konkurranse- men også gatebruk.

Jackie Stewart og Le Mans

Racing-legenden Sir Jackie Stewart vant sin første seier med en Gullwing coupe i Skottland i 1961. Merket har også flere deltagelser i Le Mans på samvittigheten. Kjennere av det britiske merket, som til en viss grad har utviklet seg i skyggen av "stor"-produsenten TVR, vil huske modeller som Mantis, Mantara og Mantaray fra 80 og 90-tallet. TSO er en skulptural bil til ære for merkets historie, designet av tidligere TVR-mann Damian McTaggart. Den bringer til live minner om legendariske britiske sportsbiler fra 60-tallet. Og nå får vi altså TSO GT2.


Prodrive er partnere

Marcos er inne i en periode med dynamisk utvikling. I mars ble TSO GT lansert - kun for det australske markedet. En ny testkjører ble ansatt 1. juni, og GT2 blir annonsert bare få dager etter at Chris Meakin, en veteran fra sportsbilindustrien med blant annet Cosworth, Jaguar og Prodrive på CVen, ble ansatt i Marcos som sjefsingeniør. Det siste året har Marcos hatt Prodrive, et teknologiselskap innen motorsport med 1,3 milliarder kroner i omsetning og 900 ansatte, som partnere på chassis-utvikling. Prodrive er kanskje mest kjent for sin drift av Subarus WRC-team, men de har også andre aktiviteter - de driver Ferrari 550 GTS-programmet for 24-timersløpet i Le Mans, Ford Performance Racing i de spektakulære australske V8 Supercar løpene samt BAR Fomel én-teamet. Alt dette skulle borge for ypperlige kjøreegenskaper og sportsbil-ytelser på meget høyt nivå når de har ansvaret for utviklingen av en bil som Marcos GT2.


Kompakt

Som vi har sett er bilen relativt lett. Chassis-grunnlaget er en rørramme, og dimensjonene er kompakte: bilen er fire meter lang, 1,68 meter bred og 1,15 meter lav, og akselavstanden er 2,28 meter. Karrosseriet er i komposittmateriale. Kundene kan velge mellom en Sportspakke med blant annet sportsunderstell, og en Touring-pakke som er mer komfort-orientert. Det er mulig å kjøpe tilleggsutstyr som navigasjonssystem, skinninteriør og 18-tommers aluminiumsfelger i stedet for 17-tommerne som er standard.

Standard Marcos TSO Vis mer


Akselererer som en 911 Turbo

Motoren har sin opprinnelse hos General Motors. Det er en V8-motor med både blokk og topp i aluminium, i slekt med den man blant annet også finner i Corvette og i Holdens konkurransebiler. Den har et slagvolum på 5,7 liter. I GT2 utvikler den 475 hestekrefter. Dreiemomentet er på 537 newtonmeter og motoren er koblet til en sekstrinns manuell girkasse. Bilen veier bare 1.170 kilo, hvilket kan sammenlignes med eksempelvis det en Volkswagen Polo eller en Ford Fiesta ville veid med samme motor. Resultatet er en topphastighet på cirka 300 kilometer i timen og en imponerende akselerasjonstid fra null til hundre på rett over fire sekunder. Til sammenligning gjør en Porsche Carrera S denne øvelsen unna på 4,8 sekunder, og selv 911 Turbo trenger 4,2 sekunder. Videre har GT2 lynende forbikjøringsegenskaper med en 80 til 112 km/t-tid på to sekunder blank. (112 km/t er fartsgrensen på britiske motorveier).

Nettoprisen på Marcos GT2 er relativt rimelige 502.000 kroner i England. Med norsk moms og engangsavgift vil prisen her i landet bli på rundt 1.430.000 kroner...

  • Klikk her for store bilder av Marcos TSO GT2