Britisk renessanse

Lotus Evora erstatter Esprit med noe så sjeldent som 2+2-konfigurasjon og midtmotor.

Vi annonserte i forkant av London-utstillingen at Lotus Esprit skulle få sin etterfølger. Bilen som ble presentert fikk navnet Evora, etter at det lenge var blitt spekulert i om den skulle hete Eagle.

Project Eagle

Evora-prosjektet het da også "Project Eagle" men det har muligvis oppstått noen problemer med bruksrett til navnet. Uansett: Her er altså Lotus' første helt nye sportsbil på svært lenge (Exige, Europa og 2-eleven er videreutviklinger av Elise, som dukket opp i 1995). Nykommeren er større og mer raffinert enn de mindre slektningene med blant annet et elegant interiør i britisk sportslig stil. I Evora skal opp til 198 centimeter høye personer kunne ta plass, noe som ikke er mulig i en Lotus Elise. (Lotus presiserer at dette betyr 99 % av alle amerikanske menn).

Fra Toyota

Kraftkilden kommer fra Toyota. Det dreier seg om en V6-motor med et slagvolum på 3,5 liter (2GR-FE) som, etter tuning fra Lotus-ingeniørene, yter 280 hestekrefter. Den er koblet til en sekstrinns manuell girkasse, også den fra Toyota. Dreiemomentet er på maksimalt 342 newtonmeter ved 4.700 omdreininger. Dette skal gi bilen muligheten til å akselerere fra 0 til 100 på rundt 5 sekunder i og med at bilen, i tråd med Lotus' grunnprinsipp om at ytelser først og fremst oppnås gjennom lav vekt, kun veier cirka 1.350 kilo.

2+2 med midtmotor

Foto: Lotus Vis mer
Slik så James Bond-versjonen av Lotus Esprit ut Foto: Lotus Vis mer


Selv om Evora blir den "store" Lotusen er den relativt kompakt med sine 434 centimeter i lengden. Som seg hør for en vaskeekte sportsbil er den også lav - kun 122 centimeter på dekklesten. Akselavstanden er 257.5 centimeter, og alt i alt er det ganske imponerende av Lotus å ha greid å lirke inn to bakseter foran motoren, som er midtmontert på tvers.

2.000 eksemplarer

Lotus Evora skal bygges i fabrikken i Hethel i Norfolk (øst i England), og produksjonskapasiteten er begrenset til 2.000 eksemplarer i året, noe som burde gjøre denne sportsbilen i beste britiske tradisjon passe eksklusiv.

Lotus Evora er i salg i disse dager, og de første leveransene vil finne sted våren 2009 etter ytterligere grundig testing av prototypene.

Bilder

Lotus har offentliggjort flere nye bilder av bilen, som vi viser her. Vi har også, for de som vil mimre litt, tatt med et eget fotoalbum med de forskjellige Esprit-versjonene fra 1976 til 2002, inkludert den berømte James Bond-bilen.

  • Store bilder av Lotus Evora
  • Bilder av klassikeren og James Bond-bilen Lotus Esprit