<b>UNIKT INTERIØR:</b> Bristol Bullet innvendig ligner ikke noe vi har sett før - en viss analogi med Spyker melder seg selv om vi finner dette noe mer tilbakeholdent. Foto: BRISTOL
UNIKT INTERIØR: Bristol Bullet innvendig ligner ikke noe vi har sett før - en viss analogi med Spyker melder seg selv om vi finner dette noe mer tilbakeholdent. Foto: BRISTOLVis mer

Bristol Bullet: Gjenfødt særing

Bristol var ikke dødt! Det ærverdige britiske bilmerket er tilbake og har vist en ny modell.

Britene, som i nyere tid sto bak såpass sære modeller som råskinnet Fighter SCR og den notorisk upålitelige luksussedanen Blenheim, er tilbake, backet av tidligere Think-investor Kamcorp, som opererer under et annet tradisjonsrikt bilmerkenavn - Frazer-Nash, selv om dette ikke lenger har noe med bilmerket å gjøre.

Den nye Bristolmodellen, ved navn Bullet, ble vist på den eksklusive bilsalongen Salon Privé helt nylig. Dette kombinerte hageselskapet og bilutstillingen ble holdt i parken til det fornemme slottet Blenheim Palace helt nylig.

Ærverdig bakgrunn

Det passer bra i og med at en av Bristols modeller inntil for ti år siden jo het nettopp Blenheim - den var i sin tur oppkalt etter et av Bristols kjente Blenheim-bombefly. Slottet, som ligger i Oxfordshire, England, var for øvrig i sin tid Winston Churchills barndomshjem.

GJENOPPSTÅTT: Etter å ha blitt reddet fra konkurs av Kamkorp/Frazer-Nash i 2011, har det tatt fem år for Bristol Cars å utvikle sin første nye modell. Frazer-Nash planlegger ellers en modell til - en elbil/hybrid med rekkeviddeforlenger. Foto: BRISTOL Vis mer


Teknisk moderne

Bristol Bullet er designmessig tydelig inspirert av den åpne sportsbilen fra tidlig 2000-tall Bristol Blenheim Speedster. Den var i sin tid basert på en prototype fra 50-tallet med internnavnet... Bullet. Det er altså en kraftfull og muskuløs roadster med en stil som også kan minne om klassikeren AC Cobra.

Men innmaten er tidsriktig og tilbake til røttene. De tidlige Bristol-bilene var utviklet på BMW-basis rett etter annen verdenskrig før de gikk over til å benytte seg av Chryslers V8-motorer på 60-tallet. Og nå er det igjen BMW som gjelder med en 4,8-liters V8-motor som yter 370 hestekrefter. Dreiemomentet er på solide 490 newtonmeter. Motoren er ferdigutviklet hos Bristol som har døpt den «Hercules» etter en 14-sylindret flymotor Bristols fly var utstyrt med under 2. verdenskrig.

OSER FART: Med linjene fra hjulbuene langs flankene og finne-bakskjermene inspirert av Bristol (ikke Peugeot!) 404 fra 50-tallet, er linjeføringen rimelig dynamisk. Foto: BRISTOL Vis mer


Lettvekter

Bilen har riktige speedster-dimensjoner med 420 centimeter i lengden, 186 i bredden og bare 120 i høyden, det hele på en småbil-aktig akselavstand på 255 centimeter. Bullet er en lettvekter tross den ganske store motoren: Den klokker inn på knappe 1.100 kilo.

Det hjelper den til gode ytelser: Toppfarten er 250 kilometer i timen og 0-100 går unna på 3,8 sekunder - altså raskere enn en Porsche 911 Carrera S. Dermed er Bristols tradisjon for sterke ytelser holdt i hevd.

HISTORIE: Bristol var Storbritannias største flyprodusent ved inngangen til 2. verdenskrig og bidro stort til flyvåpenets krigsinnsats. Etter krigen begynte de å bygge eksklusive biler og her ser vi de tidligste modellene, fra 400 borterst til 405 i ulike utgaver nærmest. Foto: BRISTOL Vis mer


Oppe og går igjen

Dermed er altså Bristol bilprodusent igjen - få år etter at de var blitt avskrevet av de fleste observatører. I Kensington High Street i London er forretningen der det meste av Bristols salg tradisjonelt har foregått, renovert og utvidet. På den ene siden av gaten skal restaurerte klassikere vises frem, mens kommende nye modeller etter planen skal tilbys på den andre.

Vi kommer til å følge spent med på fortsettelsen.

Video: Avduking og presentasjon av nye Bristol Bullet:


Les også:

  • Se Bentley Mulsanne på et gigantisk bilde!
  • Vi har kjørt nye Jaguar XF
  • Nye Rolls-Royce Dawn toner ned det vulgære
  • Flere bilder:

    KILDEN: Modellen som inspirerte Bullet var en intern prototype med samme kallenavn fra 50-tallet. Den var opphavet til Blenheim Speedster og ble tilbudt noen få entusiaster på tidlig 2000-tall. Foto: BRISTOL Vis mer
    ON THE ROAD AGAIN: Endelig en ny Bristol på veien, fem år etter at firmaet ble kjøpt av Kamkorp/Frazer-Nash. Speedsteren Bullet gjør 0-100 på 3,8 sekunder. Foto: BRISTOL Vis mer
    SPEEDSTER: Produktbildet viser en bil som er en tydelig referanse til hurtiggående roadstere fra 50 - 60-tallet. Foto: BRISTOL Vis mer
    BRITISK HÅNDVERK: Interiøret i Bristol Bullet er rimelig eksklusivt og ser forseggjort, men ikke overdrevent overdådig ut. Foto: BRISTOL Vis mer
    HARMONISKE LINJER: Den tradisjonsbundne fasongen på Bristol Bullet er designet av Bristol selv. Foto: BRISTOL Vis mer
    Foto: BRISTOL Vis mer
    STORHETSTID: Her ser vi en Bristol 404 fra midten av 50-tallet. Foto: BRISTOL Vis mer
    STARTET I LUFTEN: Bristol var først flyprodusent og lagde sitt i dag primitive lette fly Boxkite allerede i 1910. Foto: BRISTOL Vis mer
    KLASSEREFERANSE: AC Cobra var og er et ikon i den klassiske høy-ytelsesroadster-klassen. Foto: KAROLINE BRUBÆK Vis mer