<B>HELL I NESTEN-UHELL:</B> Dette smarte bremselyset ble til som en konsekvens av at MC-fører Faizal Ali havnet i en nesten-ulykke. Foto: Produsenten
HELL I NESTEN-UHELL: Dette smarte bremselyset ble til som en konsekvens av at MC-fører Faizal Ali havnet i en nesten-ulykke. Foto: ProdusentenVis mer

Bremselys for de bremse-sky

Nå lyser det også når motorsykkelen ikke bruker bremsene.

Biler og motorsykler har det til felles at begge kan bremse uten å bruke bremsene. Bremselyset på begge typen kjøretøy har stort sett også til felles at bremselyset ikke reagerer når en bremser ved å gire ned.

Det fikk amerikaneren Faizal Ali erfare, da han var ute og kjørte på motorveien i San Diego. Han giret ned på motorsykkelen, og fikk nesten en bil i baken. Det ga ham en god idé.

Lyser ved all bremsing

Idéen heter Vololights, og er såpass banal at den burde eksistert for lenge siden: Bremselyset slår seg på uansett hvordan motorsykkelen senker farten. Bremser du, lyser det. Girer du ned, lyser det. Det viktigste er at bilister og andre trafikanter får tydelig beskjed om at motorsykkelen senker farten.

Bremselysene er i dette tilfellet integrert med nummerskiltet, og dandert rundt rammen. Åtte røde LED-lys, en mikroprosessor og et såkalt akselerometer utgjør teknologien bak, mens et hvitt LED-lys lyser opp nummerskiltet.

Det kreves kalibrering av lyset før det tas i bruk, men når det er gjort vil de lyse opp uansett hvilken metode som brukes til å bremse ned - motorbrems, nedgiring eller vanlig bremsing.

Variabel blinking

ALT HAR EN BAKSIDE: Dette er all teknologien som er nødvendig for å drive dette smarte bremselyset. Foto: Produsenten Vis mer


Ikke nok med det, bremselyset vil også lyse ulikt avhengig av hvilken bremsetype det er snakk om. Hvis bremsekraften tyder på at det dreier seg om en normal nedbremsing, vil de åtte lysene (fordelt på to rader) blinke vekselvis med en hastighet på to ganger per sekund. Bremser derimot motorsykkelen hurtig blinker lysene fem ganger per sekund for å vise andre kjørende at det er snakk om bråstopp.

Oppfinnerne bak lyset har også tenkt på at hastigheten på motorsykkelen kan synke naturlig når en for eksempel kjører i oppoverbakke. Skjer det, vil LED-lysene ikke lyse opp.

Enn så lenge er dette et Kickstarter-prosjekt, som betyr at finansieringen overlates til brukerne. Betaler du 79 dollar (rundt 460 kroner uten frakt eller moms) får du det ferdige produktet hvis det blir realisert.