Bred Stilo

Vi kommer til å høre mye om åtte kollisjonsputer når Fiat skal markedsføre sin nye kompaktbil Stilo.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

OSLO (DinSide Motor): I Europas tøffeste bilklasse lanserer Fiat etterfølgeren til Brava/Bravo. Også Stilo kommer med store forskjeller mellom tre- og femdørsutgavene.

Turtall

En kort prøvekjøringsrunde med den versjonen Fiat tror blir volummodellen, en 1,6 Dynamic med fem dører til 215.400 kroner, avslørte ingen åpenbare svakheter. Fortsatt lager Fiat motorer som er avhengig av turtall. 1,6-literen yter 103 hestekrefter ved 5.750 o/min, og med maksimalt dreiemoment ved 4.000 o/min.

Stilo har totrinns servostyring, med en elektrisk hjelpemotor som hjelper deg med rattingen. For bykjøring er det en knapp på midtkonsollen som det står City på. Trykk på den, og styringen blir kjempelett. Kjekt ved lukeparkering, og skulle du glemme å skru den av gjør den det selv hvis du nærmer deg landeveishastighet.

På innsiden

Stilo er jevnt over 7-8 centimeter bredere enn konkurrentene. På utsiden virker den ikke spesielt bred, men romfølelsen inne i bilen er luftig. Dashbordet er av samme kvalitet som i hovedkonkurrenten Peugeot 307, men resten av interiøret gir ikke helt det samme kvalitetsinntrykket.

I førersetet er det god plass i Stilo, selv lange personer kan finne en fornuftig sittestilling. Rattet er høyde- og lengderegulerbart, og sitteputen kan vinkles for å oppnå bedre lårstøtte.

God plass

En god løsning for å kunne skyve baksetet frem og tilbake gir enten god bakseteplass eller god bagasjeplass. Delene i det asymmetriske delte baksetet kan skyves frem og tilbake uavhengig av hverandre. Det gjør at en langbent passasjer kan få den plassen vedkommende trenger samtidig med at den delen av baksetet som er okkupert av passasjerer med mindre krav til benplass er skjøvet frem for å gi plass til bagasje.

Volumet varier mellom 335 og 410 liter. Med 410 liter kan Stilo konkurrere med de beste i klassen. Tredørs Stilo har cirka 20 liter mindre bagasjerom.

Kollisjonsputekonkurransen

Fiat leder, med åtte kollisjonsputer har de satt en ny standard. Kollisjonsputene er i tillegg totrinns, det vil si at de blåser seg opp avhengig av hvor kraftig smellen er. De tar også hensyn til om det faktisk sitter noen i nærmeste sete, og vekten på vedkommende passasjer. Det er bra, og annet sikkerhetsutstyr som beltestrammere og trepunktssikkerhetsseler på alle plasser er også med.

Når du får din nye Stilo er kollisjonsputene i baksetet deaktivert. Det er fordi kollisjonsputene ikke skal være aktive hvis det sitter barn i setet. Kollisjonsputene aktiveres med tenningsnøkkelen i en egen bryter i bagasjerommet.

ESP (elektronisk stabilitetsprogram) er kun standardutstyr på modeller med 1,8-liters motor.

Priser og utstyrsoversikt finner du her.