Vis mer

Bråstopp for dyre SUVer

Ved utgangen av mai i fjor hadde norske Audi-forhandlere solgt 23 eksemplarer av Q7. I år stanset telleren på 2. Norske nybilkjøpere svikter flesteparten av de dyre SUVene.

Vi har kikket nærmere på salgsstatistikk utarbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikken, som viser at det norske nybilsalget så langt i år er ned drøye 34 prosent sammenlignet med fjoråret.

Samtidig viser statistikken at storparten av de store og dyre SUVene opplever en langt mer dramatisk salgssvikt. Vi har allerede nevnt det mest oppsiktsvekkende eksempelet, Q7, som er ned med 91 prosent. Men også en rekke andre modeller går tilbake mellom 50 og 80 prosent sammenlignet med de fem første månedene i 2008, da stemningen rundt omkring i verden var langt bedre enn nå.

Touareg, XC90, 4007, Land Cruiser

Konsernslektning Volkswagen Touareg går for eksempel tilbake fra 17 til 4 (-76,5 prosent), mens Volvo XC90 faller fra 122 til 35 solgte eksemplarer (-71,3). I fjor ble det solgt 96 Peugeot 4007, i år har Peugeot-forhandlerne kun klart å finne 26 kunder (-72,9). Toyota Land Cruiser: Ned fra 77 til 24 eksemplarer (-68,8 prosent).

Statistikken viser også at det så langt i år ikke har blitt solgt et eneste personbileksemplar av verken Jeep Commander (-1), Land Rover Defender (-4), Mazda CX-7 (-2) eller Nissan Patrol (-1).

Modellen som opplever den største numeriske tilbakegangen er BMW X3, som går tilbake fra 380 til 188 eksemplarer (-50,5).

C-Crosser, Cayenne og RX

Storselgeren Volvo XC60 Vis mer

Vår liste viser at mer enn halvparten av de
dyre SUVene som selges her i landet går tilbake mer enn 50 prosent. Men det finnes også dyre SUVer som klarer seg relativt godt. For eksempel er det verdt å merke seg at Citroën C-Crosser, søstermodellen til nevnte 4007, er solgt i 22 eksemplarer, en svært beskjeden tilbakegang i forhold til fjoråret (-8,3). Porsche Cayenne står stille på 5 eksemplarer, mens Lexus RX faktisk går frem 6,9 prosent til 62.

Audi Q5 og Volvo XC60

Finanskrisen har selvsagt en stor del av skylden for at bilsalget synker. Hovedårsaken til at bråstoppen for mange av de dyre SUVene er nok imidlertid introduksjonen av to nye premium-SUVer; Audi Q5 og Volvo XC60 - spesielt sistnevnte. Norske Volvo-forhandlere har nemlig klart å selge hele 524 eksemplarer av sin nye SUV, noe som betyr at XC60 nå faktisk er Norges 19. mest solgte bilmodell.

Også nykommeren Audi Q5 gjør det godt, med 254 salg så langt i år. At mange av XC60- og Q5-salgene har gått på bekostning av andre, dyre SUVer - deriblant BMW X3 - er meget sannsynlig.

Dyre SUVer: Endring versus 2009
Modell20092008Prosent endring
Audi Q7223-91,3
Audi Q52540-
BMW X3188380-50,5
BMW X561125-51,2
BMW X6201181,8
Chevrolet Captiva2559-57,6
Citroën C-Crosser2224-8,3
Hyundai Santa Fe3277-58,4
Jeep Commander01-100,0
Kia Sorento27-71,4
Land Rover Freelander4466-33,3
Land Rover Defender04-100,0
Land Rover Discovery26-66,7
Land Rover Range Rover928-67,9
Lexus RX62586,9
Mazda CX-702-100,0
Mercedes-Benz GLK410xx
Mercedes-Benz ML4258-27,6
Mercedes-Benz GL511-54,5
Mitsubishi Pajero28-75,0
Nissan Pathfinder514-64,3
Nissan Patrol01-100,0
Opel Antara2242-47,6
Peugeot 40072696-72,9
Porsche Cayenne550,0
Ssangyong Kyron24-50,0
Ssangyong Rexton10-
Subaru B9 Tribeca10-
Toyota LandCruiser2477-68,8
Volkswagen Touareg417-76,5
Volvo XC605240-
Volvo XC9035122-71,3
Tallene representerer registreringer per utgangen av mai 2009 og 2008
Utvalget består av SUVer med startpris over 400.000 kr
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)


Les også:

  • Prisras på brukte luksus-SUVer
  • DinSide Motors juveler