Brabus Tesla Roadster

Har folkene bak de spinnville uhyrene Brabus Rocket og Bullit fått miljøkvaler?

Det anerkjente tuning-firmaet Brabus (som faktisk har status som bilprodusent), er mer kjent for brølende bensinslukere som slår til og med de heftigste Mercedes-AMG-modellene når det gjelder ytelser. Av de råeste kan vi nevne Brabus Rocket, en Mercedes CLS med V12-motor på 730 hestekrefter, samt den enda råere Bullit - nye C-klasse forsynt med en tilsvarende V12er!

"Nullutslippsdivisjonen"

Men selv disse bensinhodene (fritt oversatt fra engelsk), har merket hvilken vei vinden blåser, så for sikkerhets skyld har de nå opprettet en egen forretningsdivisjon kalt Zero Emission Vehicles, kjennetegnet ved et lyn i logoen. For å komme i gang med dette raskt, og for å kunne skilte med troverdighet fra start, har de inngått en samarbeidsavtale med den første produsenten av elektrisk drevne sportsbiler - Tesla Motors.

Resultatet av samarbeidets første prosjekt er denne bilen, som er basert på Tesla Roadster, el-sportsbilen som ble lansert i år. Her har vi altså Brabus Tesla Roadster.

Bulder, hyl og "Warp"!

Vis mer
Vis mer


Brabus har først gått løs på noe av det som mange synes er en fordel med elektriske biler generelt, men som folk som er ute etter en sportsbil savner, nemlig fraværet (eller bortimot) av lyd fra motoren. De introduserer derfor på roadsteren en lydgenerator, kalt Space Sound Generator. Bilens brukere kan velge mellom flere simulerte billyder, fra en buldrende V8, via en hylende racerbilmotor, til futuristiske lydbilder som Brabus kaller "Beam" og "Warp". Lyden varierer med motorens belastning, så det hele skal få et realistisk drag over seg.

Lys og styling

Det er ikke bare lyd Brabus har tatt for seg; også lys. Som bildene viser vil Brabus-Teslaen kjennetegnes ved blå-fiolett lysskjær fra flere kilder; disse kan lyse opp under og i bilen.

For øvrig er bilen stylet etter alle Brabus-kunstens regler, med karbonfiberdetaljer og interiør kledd i lett lær og Alcantara. Hjulene er spesifikke for denne spesialversjonen; det dreier seg om Brabus spesialfelger utstyrt med Pirelli P Zero Nero-dekk. Dimensjoner: 215/35 ZR 18 foran og 255/30 ZR 19bak. Dekkene skal være utviklet for minimal rullemotstand.

Det eneste Brabus ikke har tuklet med er drivlinjen - her er det Tesla som sitter på kompetansen, og resultatet er slett ikke verst som det er. Dette kan du lese om her:

  • DinSide prøvekjører Tesla Roadster.
  • Se store bilder her!