Vis mer

Brabus slår til mot AMG

Noen kjenner ingen begrensninger.

Selv om den har stjerna i grillen så er ikke SLS en Mercedes-Benz, men en AMG.
AMG var tidligere en privat bedrift som foredlet Mercedes-Benz sine biler. Så gode var de at Mercedes en dag kjøpte opp hele foretaket. Når den nye supersportsbilen SLS skulle lages, så fant Mercedes det helt naturlig at bilen skulle produseres fullt og helt av AMG, ikke av Mercedes for så å videreforedles av AMG. Resultatet er som et monument på fire hjul å regne, og anses som det ypperste av det ypperste.

SLS prøvekjørt

Alle gode ting er tre

Nå har en tredje aktør kommet på banen, for AMG var aldri helt alene om å foredle Mercedes. Brabus har i lang tid holdt på med det samme, og nå er de ikke snauere enn at de går AMG i sømmene og fortsetter der AMG slapp da de ferdigstilte SLS. I god tradisjon fra Brabus pleier dette å gi enorme resultater. Denne gangen har de derimot valg å ta seg god tid, så god tid at det bare er stylingen, chassiset og eksosanlegget som er ferdig. Motoren er fortsatt under utvikling, og det skal bli spennende å se hva som kommer ut av det.

LES: Verdens heftigste elbil? Elversjonen av SLS besøkte Norge tidligere i år.


Realiser drømmen med SLS junior

Ikke bare til nytte


Brabus har laget en del nye komponenter som kan settes på som tillegg, eller som byttes ut med eksisterende. Det starter i fronten med en oppgradert frontspoiler. Brabus har valgt å lage de nye komponentene i karbonfiber som enten kan lakkeres i bilens farge, eller i klarlakk for å opprettholde karbonutseendet. Den nye fronten øker marktrykket i høye hastigheter, og bilen opprettholder retningsstabiliteten.
Brabus innrømmer at noen av delene er designet for å heve det visuelle uttrykket til det mer brutale, mer enn å heve de funksjonelle løsningene. Dette gjelder blant annet de nye luftutslippene på forskjermen, som også har fått Brabus-logo med blått lys. Lik det eller ei. Bak er det satt på en ny Brabus spoiler og nye innramminger av eksosrørene.

En våt drøm på tegnebrettet.

Samstemt chassis

Hjulene er noe av det viktigste når man skal endre utseende på en bil. Brabus har derfor satt på egne spesiallagede hjul til SLS, med 20” foran, og 21” bak. Disse felgene er opp mot 12 % lettere enn de originale SLS hjulene. Når Brabus går til det skritt å lage så mye lettere hjul, så må de også endre oppsett på chassiset. Det har de gjort ved å implementere sitt høydejusterbare oppsett som kan senke SLS med inntil 40 millimeter. Skal du over fartsdumper, eller andre hindre, så heves fronten på bilen 50 millimeter med et knappetrykk.

Vis mer


Noe godt i vente

Hjertet i Brabus sin forfinelse av AMG SLS er ennå ikke ferdig, videreforedlingen av den 6,3-liters store V8’eren. Så langt har de derimot kommet at eksossystemet er ferdig. Det nye anlegget er dimensjonert i 3,3” rør, og er så mye som 40% lettere enn AMG sitt originale eksosanlegg, eller 12 kg om du vil. Bare dette systemet alene vil gi den originale bilen en effektøkning på 10 hk, samtidig som det spiller høyt på følelsene til de audiofile. Det nye eksossystemet er portet, hvilket vil si at du kan bestemme hvor mye lyd du vil ha. I stille modus får du mindre lyd enn i en original SLS, mens du i sportsmodus får et lydbilde som overgår det originale til gangs.

Tid til å vente? Denne kommer i 2012

Hørte jeg 400 km/t?

Innvendig har Brabus laget et speedometer som viser hastigheter opp til 400 km/t. Jeg betviler at den når dit, men kanskje dette er en god anledning for oss å reise på et besøk til Brabus? I så fall skal vi garantert la deg få høre om det.