<b>HINSIDES TREKKRAFT:</b> Like mye som de 850 hestekreftene er det det vanvittige dreiemomentet på 1.450 newtonmeter som imponerer. Og det i en bil som nesten kan forveksles med Oslo-taxi. Men dette er noe annet: Monsteret heter Brabus 850 6.0 biturbo. Foto: BRABUS
HINSIDES TREKKRAFT: Like mye som de 850 hestekreftene er det det vanvittige dreiemomentet på 1.450 newtonmeter som imponerer. Og det i en bil som nesten kan forveksles med Oslo-taxi. Men dette er noe annet: Monsteret heter Brabus 850 6.0 biturbo. Foto: BRABUSVis mer

Brabus med 850 hk i E-klasse!

Nå kommer E-klasse med V8-motor, biturbo og 850 hestekrefter.

Downsizing-bølgen har nå også nådd Bottrop, der bilprodusenten Brabus holder til. Men det gjelder ikke ytelsene på bilene de bygger.

Fortsatt 2x turbo

Forgjengeren, Brabus E V12, hadde som navnet indikerer en V12 biturbo-motor og stilte med 800 hestekrefter - slett ikke verst bare det. Men nå kommer Brabus-versjonen av nyeste Mercedes-Benz E-klasse med fire færre sylindre, men fortsatt dobbel turbo - og nå hele 850 hestekrefter. Og mens slagvolumet på E V12 var 6,9 liter, nøyer nykommeren seg med seks blank.

Brabus 850 6.0 biturbo er videreutviklingen av Mercedes-Benz E 63 AMG, som vi testkjørte i fjor. I likhet med AMG-versjonene kan Brabus levere bilen som enten sedan (bildene) eller stasjonsvogn.

SUPER-STASJONSVOGN: Hva sies om 850 hestekrefter i en familiebil ...? Foto: BRABUS Vis mer


Voldsomt moment

Det massive dreiemomentet på 1.450 newtonmeter fra motoren er begrenset elektronisk til 1.150 i bilen for å skåne drivlinjen og kunne gi akseptabel garanti på super-Mercedesen (se lenger ned). Men også dette er voldsomt med krefter, som sørger for akselerasjon som i en supersportsbil.

Det er en ganske annen stil en en annen Brabus vi nylig kunne fortelle dere om: "Påskefjellets konge", med sekshjulsdrift!

Eksteriør:

Foto: BRABUS
Foto: BRABUS
Foto: BRABUS
Foto: BRABUS
Foto: BRABUS
HINSIDES TREKKRAFT: Like mye som de 850 hestekreftene er det det vanvittige dreiemomentet på 1.450 newtonmeter som imponerer. Og det i en bil som nesten kan forveksles med Oslo-taxi. Men dette er noe annet: Monsteret heter Brabus 850 6.0 biturbo. Foto: BRABUS


4x4 for maks aks

Det hjelper selvsagt på rask akselerasjon å sørge for grep via fire hjul. Så er da også versjonen som er utstyrt med 4Matic firehjulsdrift en god del kjappere ut fra start enn den som bare besørger fremdriften via bakhjulene. 3,1 sekunder skal være nok for den firehjulsdrevne Brabusen, mens det tar 3,7 sekunder med den tohjulsdrevne. Til sammenligning greier den raskeste AMG-utgaven, E 63 AMG 4Matic sedan, øvelsen på 3,6.

Brabus er veldig klar over at kraftig tunede motorer ofte har en grad av driftssikkerhet som er omvendt proporsjonal med økningen i ytelser. Men Brabus har ikke oppnådd status som selvstendig tysk bilprodusent, altså langt fra noen bakgårdstrimmer, for ingenting. De tilbyr derfor tre års garanti opp til 100.000 kilometer. Hjemmesiden til Brabus er for øvrig verdt et besøk for enhver bilentusiast.

Interiørbilder:

Foto: BRABUS
Foto: BRABUS
Foto: BRABUS
Foto: BRABUS
Foto: BRABUS