Foto: Brabus
Foto: BrabusVis mer

Brabus 800 E V12 cabriolet slår alle

Verdens raskeste fireseters kabriolet gjør over 370 km/t.

Dette er ikke hverdagskost, selv for blaserte motorjournalister.

Voldsomme krefter

Først de harde fakta: En Mercedes E-klasse kabriolet som har fått en V12 biturbo-motor hentet fra Mercedes S 600. Denne har fått sitt slagvolum utvidet fra 5,5 til 6,3 liter. Deretter er en rekke forsterkninger og mekanisk-kirurgiske inngrep blitt gjennomført med det resultat at monstermaskinen er i stand til å yte en trekkraft på over 1.400 newtonmeter. Det andre merket med B-logo, Bentley, som er kjent for å ha dreiemoment langt over det vanlige, blir for smågutt å regne i forhold! Den solide femtrinnsautomaten takler ikke så mye, så momentet er elektronisk begrenset til 1.100 newtonmeter. Maksimal effekt oppgis til hele 800 hestekrefter. Ikke småtterier det heller - og her snakker vi ikke bakgårdstrimmet gatebil som må skrus på opptil flere ganger i uken.

Slår SLS AMG

Resultatet er en fireseters kabriolet som overgår alt annet i klassen, og som overgår det meste uansett kategori på denne siden av de råeste supersportsbilene. Her snakker vi om en toppfart på 370 kilometer i timen og 0 til 100 på heseblesende 3,7 sekunder og 200 km/t er nådd etter 9,9 sekunder! Her blir altså til og med AMGs egen supersportsbil, Mercedes SLS AMG, satt til veggs - og det av en bil basert på E-klasse kabriolet.

Gjennomført

For å oppnå disse svært imponerende resultatene, har Brabus ikke nøyd seg med noen enkle grep som større turboer og programmering av styringsenhet. Dette er gjennomført håndverk på alle plan og vi kan ikke liste opp alt som er gjort her. De spesielle utslippsmanifoldene som integrerer større turboer (joda), kan nevnes, likeledes de fire vann-til-luft ladeluftkjølerne som yter et viktig bidrag til kraftpotensialet.

Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus


Kunder fra øst

Alt dette blir dyrt. Startprisen i Tyskland er 478.000 Euro! Men Brabus er da også en tysk bilprodusent av den mest eksklusive sorten. Ja, for det er ikke bare en tuner/trimmer, selv om de startet som det. Men som produsent, basert i Bottrop i Ruhr-området i Tyskland, har de i dag et eksklusivt klientell - ofte fra Midt-Østen - som vet hva de vil ha, og deres ønsker overgår til og med det Mercedes-Benz og datterselskapet Mercedes-AMG kan levere. Mercedes' moderselskap, Daimler AG, er for øvrig også på kundelisten til Brabus.

Så koster det også deretter.

Det er ikke tilfeldig at bilen vi har bilder av her, er registrert i Dubai i de Forente Arabiske Emirater.

Lang historikk

Nå er det kanskje noen der ute som mistenker oss for å være historieløse ved å falle i staver over at Brabus foredler standard-Mercedeser, men nei da, vi har da lest litt historie vi også. Deriblant vår egen. Vi skrev allerede i år 2000 om oppgraderingen de tilbød på S-klasse. Og, som egen bilprodusent, boret Brabus faktisk opp V12-5,5-literen fra Mercedes S-klasse til 6,3 liter allerede i 2002, hentet dengang anselige 630 hester ut av den OG puttet den i datidens E-klasse. (Les vår snart ni år gamle artikkel om det her!)

Les også: Brabus med svimlende raskt kontor - basert på iPad 2!