<b>GAMMELT, MEN NYTT:</b> Borgward ble grunnlagt i 1919, men gikk konk for over 50 år siden. Takket være 10 års strabasiøs innsats har ildsjelene bak gjenoppstarts-prosjektet kunnet vise sin første nye modell - SUV-en BX-7, en konkurrent til blant andre BMW X3. I design-teamet: Norske Einar Hareide - ex-Saab. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
GAMMELT, MEN NYTT: Borgward ble grunnlagt i 1919, men gikk konk for over 50 år siden. Takket være 10 års strabasiøs innsats har ildsjelene bak gjenoppstarts-prosjektet kunnet vise sin første nye modell - SUV-en BX-7, en konkurrent til blant andre BMW X3. I design-teamet: Norske Einar Hareide - ex-Saab. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Borgward viser SUV i Frankfurt

Premium-produsenten fra Bremen er tilbake og viser nå sin nye modell på messen i Frankfurt.

Det skal ha rent masse blod gjennom årene dine hvis du husker Borgward lags veiene. Det tyske bilverket startet opp i 1919, men gikk konkurs allerede i 1961.

Første bil på 54 år

Borgward hadde base i Bremen. Fabrikken ble kjøpt av Mercedes-Benz og i dag produseres C-Klasse, SLK, SL og det som vil bli hovedkonkurrenten til denne nye modellen til Borgward, Mercedes GLC, på anlegget.

Barnebarn

Det er grunnlegger Carl F. W. Borgwards barnebarn Christian Borgward som har ønsket gjenoppstandelsen. Han har fått med seg den kinesiske industrigiganten Foton med på laget.

Målet deres er å bli en viktig aktør i luksussegmentet. Deres slagord er luksuriøs, oppfinnsom, modig. Hovedmarkedet blir trolig Asia.

Den første smakebiten fikk vi i mars på bilutstillingen i Genève, da de viste frem en original Isabella Coupé og bekreftet at noe nytt var på gang.

Les også: Duell mellom BMW X3 og Lexus NX 300h

KLASSISK: Borgward Isabella var en vel ansett bil på 50/60-tallet. Her en Coupé-versjon utstilt i Genève tidligere i år. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Norsk designer

I det store apparatet av designere, finner vi også nordmannen Einar Hareide. Han har en fortid i Saab og har vært involvert i Borgward i de ti årene prosjektet har vært planlagt.

- Jeg liker bilen veldig godt, sier han. Den store grillen med elementer som matcher LED-lysene. Den kraftige hekken og hele interiøret.

- For oss har det vært viktig å legge seg i et marked der det er kjøpere, legger han til, og avslutter:

- Å designe en bil er i hovedsak et veldig stort teamwork. Jeg er bare en liten brikke i det hele.

NORSK DESIGNSJEF: Einar Hareide, mannen bak Saab-modellene 900 og 9-3, er sjefsdesigner i Borgward. Foto: BORGWARD Vis mer


Satser seriøst

For å ha noen mulighet til å overleve, satser de på den modellen med størst potensial. I dag betyr det SUV med en hybrid løsning som alternativ.

Senere lover de å utvide programmet med én ny modell årlig. Hva det blir, sies det ingenting om, men det blir trolig en mindre SUV, før man satser på en tradisjonell sedan. De lover at neste modell blir vist i Geneve 2016, om et drøyt halvår.

STILRENT: Ingenting retro over interiøret i Borgward BX7. Dette ser helt tidsriktig ut for oss. Foto: EINAR HAREIDE Vis mer


221 hester

Borgward BX7 konkurrerer direkte mot Mercedes-Benz GLC, Audi Q5 og BMW X3, i det minste i størrelse. Bilen får i første omgang en toliters bensinmotor med turbo på 225 hester. En hybridmodell vil yte rundt 300 hester og skal klare 5,4 mil på ren strøm. Det er - hvis tallet stemmer - lengre enn noen annen hybridmodell (med vanlig motor og drivverk) i dag.

Og - tegn i tiden? Det er ikke annonsert noen diesel-versjon.

DET VAR DA: Borgward Isabella på 50-tallet. Foto: BORGWARD
PREMIUM: Borgward BX7 skal konkurrere mot tyske premium-SUV-er som BMW X3, Mercedes-Benz GLC og Audi Q5. Foto: BORGWARD
LIGNER DEN IKKE...? Sett fra denne vinkelen aner vi noen likhetstrekk med BMW X3 og Mercedes GLC. Tilfeldig? Foto: BORGWARD
STILRENT: Ingenting retro over interiøret i Borgward BX7. Dette ser helt tidsriktig ut for oss. Foto: EINAR HAREIDE
KLASSISK: Interiøret i Borgward BX7 ser høyverdig ut på bildene. Foto: BORGWARD
GAMMEL OG NY TID: Isabella Coupe fra 1959 til venstre, nye BX7 i kledelig matt gråfarge til høyre. Foto: EINAR HAREIDE
MELLOMSTOR: BX7 er Borgwards første modell i nyere tid og plasseres logisk nok i en klasse som er i vekst. Foto: BORGWARD
STORT GAP: Den svære grillen i BX7-modellen symboliserer kanskje hvor sultne Borgward-folkene er på suksess. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
KLASSISK: Borgward Isabella var en vel ansett bil på 50/60-tallet. Her en Coupé-versjon utstilt i Genève tidligere i år. Foto: Fred Magne Skillebæk
NORSK DESIGNSJEF: Einar Hareide, mannen bak Saab-modellene 900 og 9-3, er sjefsdesigner i Borgward. Foto: BORGWARD
GAMMELT, MEN NYTT: Borgward ble grunnlagt i 1919, men gikk konk for over 50 år siden. Takket være 10 års strabasiøs innsats har ildsjelene bak gjenoppstarts-prosjektet kunnet vise sin første nye modell - SUV-en BX-7, en konkurrent til blant andre BMW X3. I design-teamet: Norske Einar Hareide - ex-Saab. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
PREMIUM: Det er SUV-er som Mercedes GLC, BMW X3 og Audi Q5 Borgward har i siktet med sin nye modell, BX7.


Tekniske data
ModellBX7 T-GDI AWD
Pris fraIkke kjent
DrivstoffBensin
GirkasseAut. 8
Slagvolum1.981 cc
Effekt224 hk
Dreiemoment300 Nm
v/turtall1.500 - 5.500 o/min
0-100 km/tIkke kjent
ToppfartIkke kjent
Forbruk - blandetIkke kjent
CO2-utslippIkke kjent
Lengde471,3 cm
Bredde191 cm
Høyde167,7 cm
Akselavstand276 cm
Egenvekt1.570 kg
Bagasjerom545/1.377 liter (VDA)
Tilhengervekt2.500 kg