<b>Volvo XC90 T8:</b> Volvo har allerede forhåndssolgt over 200 eksemplarer av den kommende ladbare XC90. 1 av 5 kunder av XC90 velger denne.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Volvo XC90 T8: Volvo har allerede forhåndssolgt over 200 eksemplarer av den kommende ladbare XC90. 1 av 5 kunder av XC90 velger denne. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Bør du kjøpe ladbar hybrid nå, eller vente?

Nå kommer de ladbare hybridene for fullt.

Elbiler har vært i skuddet en stund, og nylig passerte vi den magiske grensen på 50.000 EL-registrerte biler på norske veier.

Men elbiler passer ikke for alle, og bilbransjen tror derfor at ladbare hybrider er et godt kompromiss for å få ned forurensende utslipp, både lokalt og globalt.

Høyt salg allerede

Året 2015 vil stå igjen i minnebøkene som det året da ladbare hybrider traff oss for fullt. Det finnes allerede mange modeller på markedet, men i år kommer det flere enn noen gang.

Innen året er omme vil det være et sted opp mot 20 forskjellige ladbare modeller på markedet.

En undersøkelse utført av Sentio forteller at så mange som 44 prosent av oss kommer til å kjøpe en ladbar hybrid ved neste bilbytte. En spørring gjort på Dinside.no bekrefter tallet, der 45 prosent av leserne svarte det samme.

I mai ble det registrert 805 ladbare hybrider, så 6,7 prosent av alle registrerte biler var en ladbare hybrid. I mai 2014 var til sammenligning bare 126 av personbilene med hybriddrift ladbare. Totalt var 14 prosent av personbilene hybridbiler – ladbare eller ikke. Det ble dermed totalt registrert 1.682 nye personbiler med hybriddrift , en økning på 73,0 prosent i forhold til mai 2014.

LADEKONTAKT: Flere og flere biler får ladekontakt i tillegg til påfylling av vanlig drivstoff. Foto: BMW Vis mer


Bruksmønsteret avgjør

De fleste ladbare hybridene har i dag en oppgitt rekkevidde på strøm alene på 4-5 mil.

Men denne rekkevidden må du ta med en klype salt, spesielt om vinteren.

De fleste ladbare hydbridene dekker likevel den vanlige mann i gatas pendlerbehov, spesielt dersom du kan lade både hjemme og på jobben.

For det er rett og slett bruksmønsteret som avgjør hvorvidt en ladbar hybrid er noe for deg eller ikke. Kjører du mye korte turer med mulighet for å lade i mellomtiden, så fungerer den ladbare hybriden i stor grad som en elbil.

Sluntrer du unna med lademulighetene, så gir du fra deg store deler av gevinsten fordi du drar rundt på en bil som veier flere hundre kilo mer i vekt, sammenlignet med en tilsvarende bil uten lademulighet.

Populært med store hybrid-SUV-er

Av modellene som kommer utover året finner vi flere store SUV-modeller, deriblant Volvo XC90, BMW X5 og Audi Q7. I dette segmentet har vi fra før Porsche Cayenne S-E Hybrid, også denne en ladbar hybrid.

Dette er biler som alle veier et sted rundt 2,3 tonn, men som likevel er oppgitt med et forbausende lavt forbruk av drivstoff.

EU-kommisjonen har nå slått fast at de målemetodene som benyttes i dag (NEDC) ikke er representabel for ladbare hybrider, og har derfor bestemt at metoden for å finne det faktiske forbruket skal endres. Frem til dette er gjort kan vi som forbrukere nyte godt av at disse bilene blir gunstige i innkjøp, ettersom de kan vise til et svært lavt forbruk – riktig eller ei.

Se bilder av flere ladbare hybrider:

Audi Q7: Audi går motstrøms og har valgt dieselmotor i deres nye ladbare Q7. Oppgitt forbruk er 0,17 liter per mil. Foto: Fred Magne Skillebæk
Porsche Cayenne S-E Hybrid: Første dyre SUV på markedet med hybridløsning. En bensindrevet tre-liters V6 på 333 hester og 440 Nm er koblet sammen med en elmotor på 95 hk og 310 Nm. Til sammen gir dette 416 hk og 590 Nm som driver alle fire hjul.Den lover en elektrisk rekkevidde på 36 km og et blandet forbruk på 0,34 liter pr. mil. Foto: Frank Ratering
BMW X5 eDrive: I løpet av høstem kommer X5 med batteri og ladekabel. Foto: BMW
Mercedes-Benz GLE 500 e: Blant nyhetene er den ladbare hybriden GLE 500 e. Den kombinerer 333 hestekrefter fra en direkteinnsprøytet V6 3.0 bensinmotor, med en elektrisk motor på 116 hester. Den drar selvfølgelig på alle fire via et tradisjonelt drivverk. Total system-effekt når 442 og 650 Newtonmeter. Rekkevidden på bare strøm oppgis å være 30 kilometer. Foto: DAIMLER
Porsche Panamera S-E Hybrid: Panamera har samme drivlinje som Cayenne S E-Hybrid, altså en bensindrevet tre-liters V6 på 333 hester og 440 Nm er koblet sammen med en elmotor på 95 hk og 310 Nm. Til sammen gir dette 416 hk og 590 Nm som driver alle fire hjul.Den lover en elektrisk rekkevidde på 36 km og et blandet forbruk på 0,31 liter pr. mil. Foto: Porsche
Porsche 918 Spyder: Den første superbilen som ble produsert fra bunnen som hybridbil. Den drives av en bensin V8 på 608 hester og 540 Nm. Den er koblet sammen med en elmotor på 156 hk og 375 Nm som sammen driver bakhjulene. Forhjulene drives av en elmotor på 129 hk og 210 Nm. Til sammen har Porsche 918 887 hk og 1.280 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 32 km og blandet forbruk oppgis til 0,31 liter pr. mil. Foto: Fred Magne Skillebæk
BMW i8: Midtmotorbilen har en 1,5 liters tresylindret motor bak passasjersetet som yter hele 231 hk og 320 Nm. Elmotoren yter 131 hk og 250 Nm. Til sammen gir det en effekt på 362 hk og 32 Nm. Den lover 37 km i rekkevidde på strøm og ytterligere 563 på drivstoff. Blandet forbruk oppgis til 0,21 liter på milen. Dagbladet kåret bilen til Årets Bil 2015. Foto: ANITA ARNTZEN / DAGBLADET
Audi A3 e-tron: Dessverre har ikke så små biler noe ekstra å hente i de nye avgiftene. Synd, for det er disse mindre bilene som går billigst. Foto: AUDI
VW Passat GTE: VW passat bruker drivlinjen fra VW Golf GTE, det vil si en 1,4 TFSI med 156 hk og 330 Nm, koblet sammen med en elmotor på 115 hk. Til sammen får den 218 hestekrefter og er 400 Nm og rutte med. Den blir tilbudt i begge karosserivarianter og alle driver på forhjulene.Giringen tas hånd om av en 6-trinns DSG-girkasse med to kløtsjer plus en kløtsj som fristiller elmotoren når det passer.Rekkevidden er oppgitt til 50 kilometer og 0,2 liter per mil. Foto: VOLKSWAGEN
Toyota Prius: Toyota var først ute med hybrid i stor skala, og tilbyr ladbar versjon. Den har en 1,8 liters bensinmotor som yter 99 hester og 142 Nm. Denne jobber sammen med en elmotor på 82 hk og 207 Nm. Til sammen yter pakken 136 hk og 300 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 25 km og et blandet forbruk på 0,21 pr. mil, noe også vi klarte på en 21 mils testrunde. Foto: RUNE M. NESHEIM
Mercedes-Benz S500: Luksusbilen har en bensin V6 på treliter som yter 333 hester og 480 Nm. Den får hjelp av en elmotor på 115 hk og 340 Nm Til sammen gir det en effekt på 442 hk og 650 Nm. Den lover 33 km rekkevidde. Blandet forbruk oppgis til 0,28 liter pr. mil. Foto: DAIMLER
BMW 328e: 3-serien får samme motorer som X5, altså en toliter på 245 hk og 400 Nm og en 112 hesters elektrisk motor og 8-trinns girkasse som driver bakhjulene. De lover 0,21 liter pr. mil og en rekkevidde på 35 km. Foto: BMW
Volvo V60 Plug-in hybrid: Volvo er de eneste som har valgt diesel på sin hybridløsning, og ingen hvilken som helst motor heller. Det er snakk om den største, en 2,4 liters twinturbo rekkefemmer. Den yter 220 hk og 440 Nm. En elmotor på 68 hk og 200 Nm er koblet til bakhjulene. Samlet effekt er 288 hk og 640 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 50 km og et blandet forbruk på 0.18 liter pr. mil. Snart kommer også Audi Q7 med ladbar dieselhybrid. Foto: VOLVO
Mercedes-Benz C350 e: En toliters bensinmotor på 211 hk og 350 Nm får hjelp av en elmotor på 82 hester og 340 Nm. Til sammen yter den 279 hk og 600 Nm. Rekkevidde på ren strøm er 31 km. Den lover Blandet forbruk oppgis til 0,21 liter pr. mil. Foto: Fred Magne Skillebæk
VW Golf GTE: VW hinter til sin GTI modell med sin første hybrid, ikke så rart siden den totalt har tilnærmet effekt 204 hk og 350 Nm. Det er en 1,4 liters bensinmotor på 150 hk og 250 Nm sammen med en elmotor på 102 hk og 330 Nm som står for fremdriften. Den lover elektrisk rekkevidde på 50 km og et blandet forbruk på 0.16 liter pr. mil. Foto: JAMIESON POTHECARY
Mitsubishi Outlander Hybrid:>/b> Norges første ladbare hybrid har en toliters bensinmotor på 121 hk og 190 Nm. Den er koblet til to elmotorer, den ene på 82 hk og 137 Nm som driver forhjulene. En elmotor 82 hk og 195 hk gjør at den kan kalles en firehjulstrekker. Til sammen står den oppgitt med 164 hester og 332 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 52 km. Blandet forbruk oppgis til 0,19 liter pr. mil. Foto: MITSUBISHI


Avgiftene gjør at de store og tunge SUV-ene blir spesielt gode kjøp

Slik det ser ut nå er det spesielt de store tunge SUV-modellene som vil nyte godt av avgiftsomleggingen som er varslet innført fra nyttår. Dette fordi de er sterke, og veier mye. I de nye avgiftene legges det til grunn at den delen av bilavgiften som straffer hestekrefter over tid skal fjernes helt, og at vektavgiften skal reduseres.

Dette tegner et bilde hvor besparelsen blir størst på de store tunge ladbare hybridene , mens mindre og lettere modeller får minst gevinst fra den nye avgiftsomleggingen.

Som en kompensasjon for redusert effekt- og vektavgift, skal avgiften for CO2 og NOx-utslippet per bil økes. Dette vil straffe biler med høyt forbruk, og dermed høyt utslipp, mens de store ladbare SUV’ene, som har et svært lavt oppgitt forbruk, vil nyte godt av denne omleggelsen.

Men ikke fortvil. Det kommer også andre modeller enn bare store firehjulstrekkere. Mercedes-Benz kommer med C350, en modell som blir svært prisgunstig. Snart er også nye Passat på plass i ladbar versjon, og etter hvert vil vi antagelig få se ladbare hybrider som bryter en barriere med tanke på elektrisk rekkevidde. 6-7 mil oppgitt rekkevidde hadde vært ideelt, ettersom vi da kan forvente rundt 5 mil reelt.

Bør du vente?

Regjeringen har som sagt gitt sine innspill til hvordan bilavgifter bør være satt sammen for fremtiden. Med reduksjon i effekt- og vektkomponentene, samt økning i avgift på utslipp, så ser det likevel ut til at det blir en prisreduksjon på store ladbare hybrider fra nyttår. De mindre har ingen avgift å snakke om, så der blir det knapt noen endring.

Ulempen er at Regjeringen ikke har sagt noe om hvordan justeringen av de tre nevnte komponentene blir, og det er derfor umulig med sikkerhet å forskuttere en prisreduksjon, selv om noen mener at store SUV-modeller kan bli så mye som 200.000 kroner billigere.

Høres det for godt ut til å være sant, så er det som regel det. Vårt råd er heller å velge bil etter bruksmønster og behov enn spekulasjoner om fremtidig pris.

Ladbare i dag

Audi A3 e-tron Sportback
BMW i8
Mercedes-Benz C350 e
Mercedes-Benz S500 e
Mitsubishi Outlander PHEV
Porsche 918 Spyder
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Panamera S E-Hybrid
Toyota Prius Plug-in
Volkswagen Golf GTE
Volvo V60 D6

Disse kommer

Audi A4 e-tron
Audi Q7 e-tron
BMW X5 xDrive40e
BMW 328e xDrive
Mercedes-Benz GLE 500 e
Mitsubishi XR-PHEV
VW Passat GTE
Vovlo XC90 T8