Med bobil får du hyttetomt på enhver ledig og lovlig plass, som her, rett under Gaustatoppen.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Med bobil får du hyttetomt på enhver ledig og lovlig plass, som her, rett under Gaustatoppen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Bobilsalget tar av

I flere år har salget nådd nye høyder. Dette året er intet unntak.

Årets ferieavvikling nærmer seg slutten, og mye tyder på at flere nordmenn enn noen gang har avholdt ferien i en bobil. I hvert fall om vi legger salget av slike biler til grunn, for det har eksplodert – igjen, og igjen.

Ved nyttår rullet det 33.432 bobiler med norske skilt på veiene. Bare i fjor var tilsiget av bobiler på hele 2.609 biler. Dette tallet er vi i ferd med å tangere allerede hittil i år. Fra nyttår til ut juli har salget av bobiler med tillatt totalvekt på maks 3,5 tonn økt med 23,3 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Salget av bobiler med tillatt totalvekt over 3,5 tonn har økt med 0,1 prosent, så det er tydelig å se hvilken vektklasse de nye kundene ønsker.

Verdens mest vannvittige bobil?

Hvem er kunden

I Sverige finnes det rundt 50.000 registrerte bobiler, og i Europa finner du ca. 1,4 millioner registerte bobiler. Men hvem er det som kjøper bobiler i Norge? Båtbransjen er klare i sin tale. De mener bobilbransjen for tiden er deres største konkurrent, og
kan være årsaken til det store fallet båtbransjen har opplevd de senere årene. Andre henviser til at det også er hytteeiere som konverterer for å få seg en mobil ferieplattform.

En undersøkelse gjort av Norsk Turistutvikling AS kan gi et ytterligere svar på hvem kundene av bobiler er. Denne undersøkelsen peker ikke overraskende på at det per i dag er eldre mennesker som kjører bobil.

Fordelingen etter aldersgruppe ser slik ut:

  • Over 70 år: 9 %
  • 60-69 år: 44 %
  • 50-59 år: 35 %
  • 40-49 år: 11 %
  • 39 år og yngre: 1 %

Tilsig av yngre?

Uten at vi har konkret grunnlag for å si noe om det, så er det likevel fristende å spekulere i om tilveksten av nye kunder stammer fra yngre kunder. Bobil anses mer og mer som en mulighet for et aktivt liv, og ikke bare for ren campingvirksomhet. Nå er dessuten bobilene blitt veldig gode for vintersesongene, og er således ikke bare henvist til sommerbruk. Fasilitetene er det heller ikke noe å si noe på, for nær sagt enhver bobil i dag er utstyrt med gode dusj- og toalettløsninger, samt et fullverdig kjøkken. De fleste bobiler på markedet i Norge er registrert for fire personer, og har soveplass til like mange, noe som er et krav.

Standarden og fasilitetene i nye bobiler er blitt veldig bra. Foto: Bürstner Vis mer




Bobil med egen jacuzzi

Bedre biler

At veksten i salget skjøt fart fra 2007 og frem til i dag er ikke det minste merkelig. Fra da av ble standarden i bilene kraftig bedret. Dette skyldes blant annet chassiset som boenhetene er satt på. Fra da av kom de i kraftig fornyet utgave, med sterke motorer som ikke lenger gjør bobilen til en doning som ligger fremst i køen og spytter sot, men som like gjerne ligger bak og skyver.

Om vi ser salget i et historisk perspektiv, så ble det i 2003, for akkurat ti år siden, solgt 1.471 bobiler i året. I 2008 var tallet 2.086 biler. I år er det ikke utenkelig at tallet bikker 3.000, hvilket betyr at salget har mer enn doblet seg på ti år.
Forventningene er derfor store før årets caravanmesse, som går av stabelen i perioden 19.-22. september i Lillestrøm. En hel bransje stiller optimistisk. Det blir antagelig mye å se, for messen er for lengst fulltegnet.

Når størrelsen teller

Her er noen andre fakta om bobiler:

  • Gjennomsnittsalderen på bobiler var ved nyttår akkurat ti år. Snittalderen på bensindrevne biler var da 25,6 år, mens alderen på dieseldrevne biler var 9,1 år. Dette viser bare hvor få bensindrevne bobiler som finnes langs veiene.
  • Det ble i 2012 gjennomført 6.642 eierskifter av bobiler i Norge, og 61,2 % av disse var under ti år.
  • Hordaland er det fylket som har flest bobiler, med 3.641 registrerte biler. Rogaland følger etter med 3.573, og Nordland med 3.382 registrerte biler.
  • Nye bobiler finnes fra ca. 500.000 kroner, til over 3 millioner. Gjennomsnittsprisen for solgte biler i Norge er ca. 700.000.

En veldig spesiell campingplass

Topp ti mest solgte merker i 2012 var:

1. Bürstner
2. Dethleffs
3. Capron
4. Hymer
5. Rapido
6. Challenger
7. Adria
8. Knaus
9. Carthago
10. Pilote


*Kilder: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS og Norsk Turistutvikling AS