<b>NY TREND:</b> Flere velger varebiler som er bygget om til bobiler.  Foto: Constanze Tillmann
NY TREND: Flere velger varebiler som er bygget om til bobiler. Foto: Constanze TillmannVis mer

Bobilsalget: Ny høyder

Feriehus på hjul er mer populært enn noen gang. Slik gikk det i året som gikk.

Bilsalget i Norge gikk så det suste i 2013. Salget av bobiler var intet unntak, noe vi indikerte allerede i fjor sommer.

Nå er regnestykket for 2013 talt opp, og det har vært en særdeles god oppsving i bobilsalget.

To klasser

Bobiler deles opp i to hovedkategorier, som er bilene under 3.500 kg., og de over. Vekten er et sentralt tema for bobiler, ettersom differansen mellom egenvekten på bilen og totalvekten utgjør vekten på det du har lov å ha med deg.

Rått og brutalt: Garasje i bobilen

Produsentene av bobiler legger derfor mye arbeid og resurser ned i å lette vekten i alle ledd.

De benytter lettere materialer, samtidig som styrken og bilens øvrige kvaliteter skal opprettholdes, eller bedres. Etter hvert har de kommet et stykke i denne prosessen, og vi ser nå en klar trend i at kundene velger stadig lettere bil.

Flere lette biler

FULL PAKKE: Inredningen i nye bobiler står til 6 i stil. Foto: Bürstner Vis mer


Biler med tillatt totalvekt på 3.500 kg., eller mindre, har hatt en oppsving på hele 19,8 prosent. Salget av biler i klassen 3,5 - 7,5 tonn har på den annen side droppet 6,3 prosent.

Dette indikerer at det enten kommer mange nye kunder inn i klassen for de lette bilene, eller at tidligere eiere av tunge biler går over til lettere biler.

Noen ønsker derimot å legge litt mer i selve turen enn andre, og tyr til spesiallagde kjøretøy. De som ikke ønsker å legge mye penger i en bobill har alltids andre muligheter.

En annen grunn til at vekten går ned er at de fleste leverandørene av bobiler nå har kommet med ombygde skapbiler, biler som i utgangspunktet er en varebil, men konvertert til en camping/bobil. Disse er spesielt populære nedover i Europa, og trenden har nå også nådd Norge.

Yngre kunder?

Hvorvidt det er en tilstrøm av nye kunder som utgjør veksten er vanskelig å si noe om, for antallet brukte biler har også vokst.

En undersøkelse gjort av Norsk Turistutvikling AS i 2012 kunne likevel indikere at deler av tilsiget var nye og yngre bobileiere.

Fordelingen etter aldersgruppe ser slik ut:

•Over 70 år: 9 %
•60-69 år: 44 %
•50-59 år: 35 %
•40-49 år: 11 %
•39 år og yngre: 1 %

Større bruksområde

Bobilen blir nå i større grad sett på som et verktøy til et friere og mer aktivt liv. Samtidig er bilene bedre klargjort for vinterbruk, og er således en investering for hele året, ikke bare solskinnsdagene.

Dette er salget for 2013 målt opp mot året før:

Merke20132012Endring %
    
Sunlight240  
Challenger220204+ 7,8
Bürstner196194+ 1
Rapido141129+ 9,3
Adria12594+ 33
Solifer90  
Hymer8262+ 32,3
Knaus7798- 21,4
LMC7637+ 105,4
Rimor7577- 2,6
Hobby6341+ 53,7
Dethleffs6273-15,1
Carado60  
'Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken AS