Bobilene truer

Det er ikke bare innbilning dersom du synes bobilene blir stadig vanskeligere å kjøre forbi. Gjennomsnittlig lengde på en ny, norsk bobil har de siste årene øket fra seks til syv meter. Og det er blitt flere av dem. Dynamax Grand Sport M2 er 11 meter lang.

Dette er en Dynamax Grand Sport, klar for norske veier. Vi nevner 300 hester, flatskjerm-tv og 650 kanaler. Vis mer

Bobilene truer

  1. Store bilder
Du kan prøve den rullende hytta i Lillstrøm denne uken. Skinnsalong, ismaskin og aircondition i bobil gjør det lett å føle seg som en amerikaner. Vis mer


Vi vet at alle nye biler vokser litt. Men norske bobiler ser ut til å vokse over alle grenser.
- Gjennomsnittlig lengde på en ny bobil i Norge er i dag syv meter. Det er en hel meter lenger enn for bare fem år siden, sier Rune Lysaker i Norges Caravanbransjeforbund. Og det er visstnok mye mer enn hos våre gode naboer, svenskene.

En meter blir til ti

Hipp hurra, eller - hva betyr det egentlig for deg og meg? Blant annet betyr det at du trenger et godt strekk lenger med klar bane bare for å kjøre forbi en av dem.
For å kunne kjøre forbi et kjøretøy som er en meter lenger, trenger du minst åtte meter lenger strekning. Da forutsetter vi den klassiske situasjonen at du kjører i 80 kilometer i timen (for ikke å miste lappen), mens bobilen ikke orker mer enn 70. De fleste legger nok inn litt ekstra margin for en så stor bil, så la oss si 10 meter.
Og når det kommer flere bobiler i følge… Campingplassene rundt i Norge har nettopp hatt en rekordsesong, med over 300.000 flere overnattingsdøgn enn i fjor. Og det er særlig bobilene som øker.

Senker farten for alle

Tre bobiler på tur, mye vanskeligere å komme seg forbi nå enn for bare få år siden. Vis mer


Så la oss si at tre bobiler kjører i lag, ikke et urimelig scenario. Da vil den ene meteren hver av dem er blitt lengre, kreve at du har minimum 30 meter ekstra klar bane for å kjøre forbi dem. I praksis betyr dette at på strekninger der du for fem år siden gjerne kom forbi fire biler i slengen, må du nå nøye deg med tre biler...
Til sammenlikning; Norges mest solgte bil hittil i år, VW Passat, har i samme periode øket med ni centimeter - fra 468 til 477 centimeter lengde. Så å skulle kjøre forbi tre nye Passater krever ikke mer enn tre meter ekstra klar bane…

Dynamax til 3,3 mill

Over 400 av neste års bobil- og campingvognmodeller kan straks beskues på Norvei-messen i Lillstrøm (her et bilde fra i fjor). Vis mer


Og bobiltoppen er langt i fra nådd, skal vi tro arrangørene av messen Norvei Caravan og Fritid som åpner i Lillestrøm denne uken. For det kan synes som om stadig flere nordmenn nå flytter hyttedrømmene sine ut på landeveien.
Foreløpig toppmodell i Norge er den amerikanske Dynamax Grand Sport M2. Det er en 11 meter lang ”røkke-yacht” med en 7,2-liters motor med 300 hester. Prisen på 3,3 millioner kroner gjør den til et greit alternativ til hytte på Sjusjøen. Da kan du dessuten veksle mellom Hafjell og Kvitfjell og Hemsedal og Cortina alt du lyster.
- Bilen er ikke akkurat laget for den jevne bobilkjøper, nei, medgir Nils Garnaas i Hatcher Norge. Mossefirmaet har fått agenturet for hele Europa for amerikanske Dynamax.