Overraskende nok skal det faktisk være to små bakseter i denne bilen Foto: BMW
Overraskende nok skal det faktisk være to små bakseter i denne bilen Foto: BMWVis mer

BMWs superhybrid skal produseres

BMW bekrefter at konseptbilen Vision Efficient Dynamics skal produseres. Men blir de fantastiske spesifikasjonene også virkelighet?

Det utrolige hybridkonseptet ble først vist høsten 2009 og mange rykter har siden fulgt i kjølvannet. Nå er det altså offisielt at bilen skal serieproduseres. I følge britiske Autocar som har snakket med BMWs utviklingssjef Klaus Draeger, er bilen ment å være på plass på alle de store markedene innen oktober 2013.

Det er altså en liten stund til det skjer ennå, men tre år går fort når en så oppsiktsvekkende bil skal klargjøres for produksjon. Eller hva sier man om et CO2-utslipp på 99 gram og en 0-100-tid på 4,8 sekunder?

Tresylindret diesel

Det er nemlig kombinasjonen av ytelser og miljøegenskaper som er det mest spesielle med denne bilen, foruten det spektakulære designet. Da konseptbilen ble vist frem på Frankfurt-utstillingen høsten 2009, hadde den faktisk en tresylindret dieselmotor kombinert med to elmotorer, med en samlet ytelse på 328 hestekrefter.

Siden den gang har det vært ryktet at man skulle putte inn en mer tradisjonell sportsbilmotor i stedet for den lille dieselmotoren. Opplysningene i Autocar tyder nå på at det er mer trolig at dieselmotoren beholdes. Men utviklingssjefen åpner også for at en bensinmotor kan benyttes grunnet hensynet til ulike markeder.

Foto: BMW
Foto: BMW
Overraskende nok skal det faktisk være to små bakseter i denne bilen Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW



Plugin-hybrid

Men noen sportsbilmotor virker det ikke som det blir. Det ville i så fall vært vanskelig å forene med miljøimaget som denne bilen legger opp til. Det oppgitte CO2-utslippet på 99 gram for konseptbilen er på linje med de beste kompaktklassebilene uten hybridteknologi i dag. Med fulladede batterier skal det sågar være mulig å kjøre opptil 50 kilometer i timen på bare strøm. Det blir spennende å se hvorvidt produksjonsbilen klarer å leve opp til disse tallene.

På grunn av gode miljøytelser og forholdsvis lav avgiftsbelagt effekt fra forbrenningsmotoren, vil denne bilen havne i en litt annen situasjon enn andre sportsbiler i samme ytelsesklasse som i større grad fanges av avgiftssystemet. Men billig blir den neppe likevel. Draeger antyder overfor Autocar et sted over 100.000 britiske pund, uten avgifter. Trøsten er at den teknologiske innovasjonen som slike biler fører til, har en tendens til å komme rimeligere og mer folkelige biler til gode etter hvert.

Miljøsuperbiler

Det er for øvrig usikkert hva bilen kommer til å hete i produksjonsform. Ettersom bilen har midtmotor, har det vært spekulert i om man skal gjenopplive M1-navnet. De viktigste konkurrentene vil nok i alle fall hete Mercedes SLS AMG E-Cell, Audi E-tron og Porsche 918 Spyder. 2013 virker å være startpunktet for den nye klassen av miljøsuperbiler.