<b>FORNYBAR HJEMMELADING:</b> BMWs i-divisjon presenterer sin nye byggesten i prosjektet som har som mål bærekraftig bilproduksjon og -bruk. Det er en solcelle-drevet carport utviklet av BMW Group DesignworksUSA. Foto: BMW i
FORNYBAR HJEMMELADING: BMWs i-divisjon presenterer sin nye byggesten i prosjektet som har som mål bærekraftig bilproduksjon og -bruk. Det er en solcelle-drevet carport utviklet av BMW Group DesignworksUSA. Foto: BMW iVis mer

BMWs nye ladeportal vekker oppsikt

Og det er fullt fortjent: Ikke bare lader den bilen, den produserer også sin egen strøm.

Det er ikke uten grunn vi har kalt BMWs i-divisjon for BMWs hemmelige våpen, og suksessen med elbilen i3 bekrefter at de er på rett vei.

BMW i3 selger nemlig godt, med nesten 1.000 eksemplarer registrert her i landet så langt, og er dermed med på å gjøre BMW til Norges tredje bestselgende bilmerke, bare slått av Volkswagen og Toyota.

Men i3 er ikke det eneste nyskapende fra den bayerske premium-produsenten.

Egenprodusert strøm

Vi har allerede kjørt den ladbare hybridsportsbilen i8, og under den internasjonale lanseringen i disse dager ble den fantastiske kreasjonen du ser på bildene også vist fram.

Oppfinnelsen har fått navnet BMW i, og utviklet av firmaet BMW Group DesignworksUSA (ja, i ett ord), for å kunne forsyne i-modellene fra BMW med fornybar energi.

Ja, du leste riktig: Den produserer altså egen strøm.

Foto: BMW i
Foto: BMW i
Foto: BMW i
Foto: BMW i
FORNYBAR HJEMMELADING: BMWs i-divisjon presenterer sin nye byggesten i prosjektet som har som mål bærekraftig bilproduksjon og -bruk. Det er en solcelle-drevet carport utviklet av BMW Group DesignworksUSA. Foto: BMW i
HYBRID SPORTSBIL: BMW i8 er snart på vei ut til forhandlerne til en pris vi anslår til et sted mellom 1,1 og 1,3 millioner kroner. Foto: BMW


30 år garanti

Solcellepanelene som produserer strømmen har dobbelt lag med glass av høy styrke. Disse er garantert for en varighet av 30 år under europeiske forhold, og lader bilene via en wallbox av normal type.

Denne er koblet til strømnettet og kan hente strøm derfra når det ikke kommer tilstrekkelig energi fra sollyset.

Det store gullkornet er imidlertid at den også kan sende overskuddet av energi når solen skinner, tilbake i strømnettet.

Bambus og karbon

Selve ladeportalens konstruksjon har en struktur av bambus, som er en hurtigvoksende og dermed raskt fornybar råvare.

Carporten/ladeportalen er inntil videre et konsept og vi har ingen informasjon angående kostnader og eventuell pris. Men det er nok ikke bare et symbolsk tiltak det dreier seg om, og BMW i Solar Carport Concept forrekommer oss adskillig mer realistisk enn Volvos lade-"telt" vi skrev om for en tid tilbake.