BMWs kupésuv prøvekjørt

BMW lanserer snart X6 i Norge og vi har testet den nye vogna i USA. Førsteinntrykket finner du her.

Greenville, South Carolina, USA (DinSide Motor): BMW har fra før X3 og X5 - biler mange kan se et lite behov for utover det å breie seg i nabolaget. Angående X6 kan man legge det som eventuelt var av rasjonelle argumenter på hylla, og forberede både bank og ektefelle på at nå skal det kjøpes inn en politisk ukorrekt og brautende vogn. Her er plass og praktiske egenskaper tonet ned og man sitter igjen med en bil som egner seg best til råkjøring og lange turer for to personer.

BMW kaller sine biler for noe annet enn resten av bransjen. X5 og X3 er SAVer (sports activity vehicle) og X6 er en SAC (sports activity coupé). Dermed er de jo stort sett først i disse klassene, siden resten av verden vanligvis forholder seg til SUV (sport utility vehicle) og SUC (sport utility coupé).

Derfor bør vi nevne at Land Rover regner sin Range Rover som en SUV, og de var på markedet i SUV-klassen rundt 30 år før BMW kom med X5, selv om X5 var verdens første SAV.

Mercedes har også eksperimentert med G-wagen som både kort og lang, tredørs og kabriolet. Det å blande inn andre konsepter i SUV-segmentet er dermed ikke direkte nytt.

Største nyhet

Litt understyrt, men ellers morsom på banen. Vis mer

BMWs kupésuv prøvekjørt

  1. Store bilder
Helt ny V8 turbo. Den yter 407 hestekrefter og 600 newtonmeter. Den trekker som en okse og låter som en drøm. Vis mer
Girspaker bak rattet. Vis mer
Dashbordet i X6 er likt som i X5. Vis mer
Bagasjerommet i X5 er ikke spesielt stort. Mye mindre enn i X5 på grunn av den skrå bakruten. Vis mer
X6 er tøff, men sikten ut bakover er omtrent som å se gjennom en brevsprekk. Vis mer


X6 blir levert standard med BMWs xDrive firehjulsdrift. Dessuten blir den først med Dynamic Performance Control (DPC) som forbedrer xDrive betydelig. Vi har testet denne enheten i 5-serien på vinterføre, og en bil uten DPC blir nesten litt trist i forhold. Der xDrive fordeler krefter mellom front- og bakakselen, sørger Dynamic Performance Control i tillegg for å fordele krefter mellom høyre og venstre bakhjul. X6 er utstyrt med et instrument som indikerer hvilket hjul kreftene blir fordelt til og dette gjør også at den sitter som en nedtråkkket tyggegummiklyse på veien.

X6 xDrive50i

Største motor er en helt ny V8 bensin med to turboladere og direkte bensininnsprøytning (High Precision Injection). Slagvolumet er 4,4 liter, den yter 407 hestekrefter mellom 5.500-6.400 omdreininger og maksimalt dreiemoment er 600 newtonmeter mellom 1.750-4.500 omdreininger. På denne motoren sitter turboene inne i V-en og en av fordelene med dette er at det er veldig kort vei fra eksosutløpet og til skovlehjulet på turboen. Dette skal sørge for god respons og lite turboforsinkelse. Motoren blir også veldig kompakt og passer dermed teoretisk i mindre biler.

Akselerasjon fra 0 til 100 går unna på 5,4 sekunder, og toppfarten ligger på 250. Gjennomsnittlig bensinforbruk er 1,25 liter per mil, noe som resulterer i et Co2-utslipp på 299 gram per kilometer.

X6 xDrive35i

Dette er en kjent rekkesekser med bensin på tanken. Den har treliters slagvolum, to turboladere og direkte bensininnsprøytning (High Precision Injection). Den yter som før 306 hestekrefter mellom 5.800-6.250 omdreininger og maksimalt dreiemoment er 400 newtonmeter mellom 1.300-5.000 omdreininger.

0 til 100 klarer den på 6,7 sekunder, og toppfarten er 240 kilometer i timen. Bensinforbruk er 1,09 per mil, og Co2-utslippet ligger på 262 gram per kilometer.

X6 xDrive35d

Dette er også en kjenning med en stor og en liten turbolader. Slagvolumet er tre liter, og maksimal ytelse er 286 hestekrefter ved 4.400 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 580 newtonmeter mellom 1.750-2.250 omdreininger.

0 til 100 klarer den på 6,9 sekunder, og toppfarten er 236 kilometer i timen. Forbruket er 0,83 liter per mil, og Co2-utslippet er 220 gram per kilometer.

X6 xDrive30d

Minste motor en treliters rekkesekser med bare én turbo. Dette er som navnet tilsier en dieselmotor med treliters slagvolum. Den yter 235 hestekrefter ved 4.000 omdreininger, og maksimalt dreiemoment er 520 newtonmeter mellom 2.000-2.750 omdreininger.

Akselerasjon fra 0 til 100 klarer den på 8,0 sekunder, og toppfarten er 210 kilometer i timen. Forbruket er 0,82 liter per mil på blandet kjøring og Co2-utslippet er 217 gram per kilometer.

Alle motorer leveres med sekstrinns girkasse og elektronisk girspak samt girhendler bak rattet.

Miljøbil?

Det er verdt å merke seg at xDrive30d slipper ut mindre Co2 enn en Lexus LS600h (hybridbil) som har blitt omfavnet av alt fra kongelige til miljøentusiaster som luksusmiljøbil. Lexus LS600h slipper ut 219 gram per kilometer. Den mye kraftigere dieselmotoren i xDrive35d slipper ut bare ett gram mer en Lexusen. Vi tror neppe X6 med dieselmotor får den samme miljøstatusen selv om tallene er de samme.

Brukbar?

På utsiden er X6 en firedørs "kupé" med høy bakkeklaring og en stor bagasjeluke. Bagasjerommet er oppgitt til hele 570 liter, men i praksis oppleves bagasjerommet på langt nær så stort som i X5 på grunn av den lave bakruten. Plassen i forsetet er generøs og det er også fullt mulig å sitte i baksetet, selv for voksne. Det kan være lurt å ha bakhodet at X6 er en fireseter.

Grunnen til at det er såpass god plass i en bil med denne takformen er lengden. X6 er 4,88 meter lang og ruver godt i terrenget til tross for elegante linjer.

Kjøreegenskaper

Til tross for at X6 er stor, og ikke minst tung (X6 xDrive50i veier 2.265 kilo), forventet vi at den ville oppleves som sportslig. Det gjør den også og den nye V8-motoren gjør en god jobb. Den trekker bra og lager en lyd som er en ren nytelse. Dessverre vil nok ikke mange kunder velge denne motoren i Norge, til tross for at det er den som kler bilen desidert best. Vi kjørte denne motoren mye både på landevei og bane og med den under panseret blir X6 en voldsom racer. Den er litt understyrt, men vi regner med at ikke mange vil være spesielt plaget av det. Det må kjøres rimelig hardt for at det strengt tatt skal bli irriterende.

Nyttige oppgraderinger

Testbilen var også utstyrt med hydrauliske krengningsstabilisatorer (adaptive drive) som koster 36.400 kroner som ekstrautstyr. Dette gjør at bilen knapt krenger. Den ligger faktisk ekstremt flatt med karosseriet gjennom svingene. I tillegg hadde vi 20-tommers felger med dekk i dimensjonen 275/40 foran og 315/35 bak. Dette satt godt og fungerte bra på hull- og dumpefrie amerikanske veier. I tillegg ser det veldig bra ut. Denne bilen trenger litt størrelse på hjulene. Dette hjulsettet koster 16.200 kroner på xDrive50i og 20.600 på de andre motorene.

Vi kjørte også X6 xDrive35d som er den kraftigste dieselvarianten. Den hadde det samme utstyret som nevnt over, og denne motoren klarer også å gjøre en bra jobb, selv om den virker tam når man går rett fra V8. Den trekker bra, men nå merker man at X6 er tung. X6 med denne motoriseringen veier 2.185 kilo.

De to andre motorene var ikke tilgjengelig, men i Norge er det dieselmodellene det vil handle om. Det er nok ikke mange som drister seg til å kjøpe X6 med bensinmotor.

Priser og lansering

Det finnes X6 i Norge allerede nå, men kundebiler vil ikke dukke opp før i juni. Prisene på bilen blir omtrent som på X5.

X5 og X6 deler kun to motorer, dieselmotorene, mens de på bensinsiden har hver sine.

X6 xDrive30d starter på 910.400 kroner. Legger du på til to turboladere til xDrive35d stiger prisen til 1.045.600 kroner. Om litt bedre fleksibilitet og 1,1 sekund bedre akselerasjon fra 0 til 100 er verdt mellomlegget velger vi å la leseren bestemme selv.

Hvis noen skulle flippe helt ut og gå for bensinmotor koster en xDrive35i koster 1.114.000 kroner. Vi klarer ikke å se så mange argumenter for å kjøpe denne motoren i X6. Den store dieselmotoren til litt mindre penger er et mye bedre kjøp.

Toppmodellen er xDrive50i som koster over 1,5 millioner og den har også betydelige bedre ytelser enn de sekssylindrete motorene. Det er denne motoren bilen fortjener og som gir den fulle opplevelsen av kjøre X6.

Alle modellene leveres med Dynamic Performance Control (DPC) som standard. Hvis man virkelig skal ha kjøreegenskaper anbefaler vi også adaptive drive og 20-tommere som nevnt over i teksten. Ellers er det som vanlig store mengder med seter, skinntyper, felger og komfortutstyr, designelementer til interiøret, diverse stereoutstyr, parkeringshjelper og navigasjonssystem.

Denne bilen passer ikke for de som skal spare og være mest mulig fornuftig, da finnes det mange andre gode valg. Vil man være litt spesiell og kjøre noe gromt vil en xDrive35d gjøre susen.

  • Se større bilder fra lanseringen her!
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder