BMWs grusomme hevn

BMW føler seg muligens noe ydmyket etter at Audi overgikk M5s effektsifre så grundig med nye RS6. Snart er det tid for hevn.

I det mange trodde effektkrigen hadde nådd et foreløpig utflatningspunkt, klinker Audi til med 580 hestekrefter i sin nye RS6 som nylig ble presentert på bilutstillingen i Frankfurt. Det er nok ikke helt fritt for at akkurat det fikk erkekonkurrentene Mercedes-Benz og BMW til å heve mer enn behagelig er på øyenbrynene.

Fra Mercedes har vi ennå ikke hørt noe, men nå forteller både ryktene og disse bildene at BMW er i ferd med å ta noen radikale grep for at M5 ikke skal bli frakjørt av nye RS6.

Ikke akkurat undermotorisert

I fronten ser vi tydelig de ekstra luftinntakene Vis mer

BMWs grusomme hevn

  1. Store bilder


Vi har tidligere kjørt M5 ved flere anledninger og kan ikke akkurat si at mangelen på effekt var det mest påfallende med bilen. Nei, en eventuell oppgradering handler nok mest om image. BMW kan neppe leve med at konkurrentens familiesportsbil har såpass overlegne ytelser på papiret.

Tung og sterk

I praksis er nok forskjellen litt mindre da RS6 har et betydelig vekthandikap sammenlignet med både BMW M5 og Mercedes E 63 AMG. Likevel vil nok RS6 fortsatt oppleves som en del raskere, ikke minst takket være det voldsomme dreiemomentet som de to turboene sørger for.

Nye luftehull

Vis mer
Forøvrig ser ting ut som vanlig Vis mer


Og ut fra hva vår kilde og bildeleverandør Automedia rapporterer om, tenker BMW å svare med samme mynt, nemlig dobbelturbo. På disse bildene er det i alle fall tydelig at noe er nytt. Frontfangeren har fått to nye luftehull over de gamle og lydbildet er i følge fotografen både dypere og mer aggressivt på samme tid. Øvrige rapporter fra utenlandsk bilpresse peker også i retning av en dobbeltturbo-løsning. Automedia mener at effekten trolig kommer til å lande på 575 hestekrefter, 5 mindre Audi har i RS6.

Ny girkasse?

Spionfotografen mener også at girkassen blir ny, basert på rykter og ikke minst karakteristikken ved girskiftene ved fullt pådrag. I så fall snakker vi om en DSG-lignende sak med dobbeltkløtsj og manuell styring med rattmonterte hendler. En slik løsning er for øvrig også etter alt å dømme på vei til nylig introduserte M3

Alt i alt betyr dette at fartsressursene kommer til å bli nærmest skremmende og konkurransen med rivalene knallhard. Potensielle kunder i klassen har i alle fall masse morsomt og herlig ufornuftig å se frem til.

  • Flere og større bilder finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder