BMW Z4 M-roadster

Dette blir en grom bil, det hersker det liten tvil om. Z4 M-roadster tar opp tråden etter Z3 M-roadster som ble produsert fra 1997 til 2002 og som var et fyrverkeri av en bil.

BMW Z4 M-roadster

  1. Store bilder


Z4 M-roadster blir en av BMWs trekkplastere på bilutstillingen i Detroit som starter rett over nyttår. Motoren som blir brukt i M-roadster denne gang er en velkjent sak og vil gi bilen overbevisende ytelser.

Samme motor som i dagens M3

Z4 er en bil vi liker å kjøre. Den er rett og slett svært underholdende. Vi kan forestille oss at den antagelig blir helt hysterisk med en 3,2-liters rekkesekser i motorrommet. Når vi legger til at ytelsen er 343 hestekrefter ved 7.900 omdreininger og 365 newtonmeter ved 4.900 omdreininger, kan vel de fleste gjette seg til at dette blir en friskus gjennom svingene. Motoren gjør at bilen klarer 0 til 100 kilometer i timen på 5 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. Kreftene går selvsagt ut til bakhjulene og bilen har en sekstrinns manuell girkasse. Det er ingen opplysninger som tyder på at M-roadster blir utstyrt med SMG-girkasse.

Flere motoroppgraderinger

Det er flere "nye" motorvarianter på gang i Z4. 3-liters varianten av Z4, 3.0si, får mer effekt og yter fra nå 265 hestekrefter og 315 newtonmeter. I 2,5-liters klassen blir det nå to varianter, 2,5i og 2,5si. 2,5i yter 177 hestekrefter og 2,5si yter 217 hestekrefter. Oppstartsmodellen har fortsatt en 2-liters firesylindret motor med 150 hestekrefter.

Første spekulasjon om Z4 M-roadster finner du her.

Store bilder av Z4 M-roadster finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder