Vis mer

BMW Z4 finanskrise-M

Det ligger fortsatt ingen skikkelig M-versjon av Z4 i løypa, men denne modellen hjelper litt.

BMW Z4 kommer med ny toppmotorisering. Motoren er den samme som sitter i dagens sterkeste variant, men man har føyd til en "s" til slutt, og den nye modellen heter dermed Z4 sDrive35is - altså med "s" til slutt.

Dagens sDrive35i, uten "s" til slutt, har 306 hestekrefter og 400 newtonmeter. Dreiemomentet er tilgjengelig mellom 1.300 til 5.000 omdreininger. 0 til 100 går unna på 5,1 sekunder med dobbelkløtsj automatgirkasse.

Nesten M

Nå har motoren blitt tynt opp til 340 hestekrefter. Det i seg selv er greit, men enda mer spennende ting har skjedd med dreiemomentet. Det ligger nå på 450 newtonmeter, men en overboost-funksjon sørger for 500 newtonmeter ved kortere økter.

0 til 100-tiden med automatgir synker dermed fra 5,1 sekunder til 4,8.

Forbruket forblir det samme. 0,9 liter per mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 210 gram per kilometer.


M-pakke

Z4 sDrive35is har fullt M-utstyr som standard. Det betyr felger, styling og adaptivt M understell. Det visuelle ser dere på bildene, mens adaptivt M-understell i hovedsak er elektrisk justerbare dempere. Felger kommer i størrelsene 18 og 19 tommer. Innvendig bærer også interiøret preg av M-pakken. Vi regner med at det er drysset M-logoer rundt i interiøret, sportsseter og at materialvalget er sportslig.

I forrige Z4 hadde den ekte M-roadsteren bare tre hestekrefter mer enn denne. Det var fra en uladet rekkesekser som også var plassert i M3. Dreiemomentet på denne bilen var ikke mer enn 365 newtonmeter - omtrent det en litt god dieseldrevet familiebil har i dag. Banetest av denne bilen finner du her.

Her finner du test av dagens Z4 sDrive35i.

Z4 sDrive35is vises på bilutstillingen i Detroit i januar, og kommer da på markedet litt utpå våren.

Vi anbefaler også disse to filmene. Kjørefilmen gir en god følelse av lydbildet i denne bilen og den andre filmen viser interiøret.