BMW X6 kun med turbo

Tre motorer med twin turbo og én med enkel turbo. Det blir fart og lavt utslipp BMWs nye SUV-kupé.

BMW viser nå de første bildene av den offisielle X6. De aller første bildene av X6 var av en konseptbil, men BMWs konseptbiler pleier å være svært like produksjonsmodellene.

BMW kaller sine biler for noe annet enn resten av bransjen. X5 og X3 er SAV (sports activity vehicle) og X6 nå er en SAC (sports activity coupé). Dermed er de jo stort sett først i disse klassene, siden resten av verden vanligvis forholder seg til SUV (sport utility vehicle) og SUC (sport utility coupé).

X6 xDrive50i

Største motor er en helt ny V8 bensin med twin turbo og direkte bensininnsprøytning (High Precision Injection). Slagvolumet er 4,4 liter, den yter 407 hestekrefter mellom 5.500-6.400 omdreininger og maks dreiemoment er 600 newtonmeter mellom 1.750-4.500 omdreininger. På denne motoren sitter turboene inne i V-en og en av fordelene med dette er at det er veldig kort vei fra eksosutløpet og til turboen. Dette skal sørge for god respons og lite turboforsinkelse. Motoren blir også veldig kompakt og passer dermed teoretisk i mindre biler.

Akselerasjon fra 0 til 100 går unna på 5,4 sekunder, og toppfarten ligger på 250. Gjennomsnittlig bensinforbruk er 1,25 liter per mil, noe som resulterer i et Co2-utslipp på 299 gram per kilometer.

X6 xDrive35i

Dette er en kjent rekkesekser med bensin på tanken. Den har treliters slagvolum, twin turbo og direkte bensininnsprøytning (High Precision Injection). Den yter som før 306 hestekrefter mellom 5.800-6.250 omdreininger og maksimalt dreiemoment er 400 newtonmeter mellom 1.300-5.000 omdreininger.

0 til 100 klarer den på 6,7 sekunder, og toppfarten er 240 kilometer i timen. Bensinforbruk er 1,09 per mil, og Co2-utslippet ligger på 262 gram per kilometer.

X6 xDrive35d

Dette er også en kjenning med twin turbo. Slagvolumet er tre liter, og maksimal ytelse er 286 hestekrefter ved 4.400 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 580 newtonmeter mellom 1.750-2.250 omdreininger.

0 til 100 klarer den på 6,9 sekunder, og toppfarten er 236 kilometer i timen. Forbruket er 0,83 liter per mil, og Co2-utslippet er 220 gram per kilometer.

X6 xDrive30d

Minste motor en treliters rekkesekser med bare én turbo. Dette er som navnet tilsier en dieselmotor med treliters slagvolum. Den yter 235 hestekrefter ved 4.000 omdreininger, og maksimalt dreiemoment er 520 newtonmeter mellom 2.000-2.750 omdreininger.

Akselerasjon fra 0 til 100 klarer den på 8,0 sekunder, og toppfarten er 210 kilometer i timen. Forbruket er 0,82 liter per mil på blandet kjøring og Co2-utslippet er 217 gram per kilometer.

Alle motorer leveres med sekstrinns kasse og elektronisk girspak samt girhendler bak rattet.

Bilen kommer til Norge til i juni. Regn med høyere priser enn på X5. For eksempel finnes dieselmotorene i X6 fra før i X5. En X5 3.0d koster 882.500 kroner og en X5 3.0sd koster 1.009.600 kroner.

I 2009 kommer X6 i hybridversjon. Det er modellene xDrive35i og xDrive50i som blir utstyrt med hybrid. Målet er å senke utslippet på disse med 20 prosent. Vi regner med at hybridløsningen også vil resultere i høyere ytelser.

Test av DPC (Dynamic Performance Control) finner du her.

Store bilder av X6 finner du her.

QV000238_Q03 (wmv 9 302 kB)