<b>LADBAR PRISBOMBE:</b> En kraftig, rask og velutstyrt BMW X5 til under 800.000 kroner??!! Det er intet mindre enn en gedigen gavepakke. Foto: BMW
LADBAR PRISBOMBE: En kraftig, rask og velutstyrt BMW X5 til under 800.000 kroner??!! Det er intet mindre enn en gedigen gavepakke. Foto: BMWVis mer

BMW X5 xDrive40e blir enda billigere

Den store, luksuriøse BMW-en selges nå til Tesla-pris. Vil noen begynne å nøle mellom de to?

I mai kunne vi annonsere at BMW satte prisen på sin første serieproduserte plug-in hybrid, BMW X5 xDrive40e, til 809.900 kroner.

Vel, det var ikke enden på historien.

Nå lanserer de nemlig en versjon med noe redusert motoreffekt, men tross det leverer den fortsatt en samlet effekt på solide 279 hestekrefter.

Og den gode nyheten er altså at prisen da har blitt enda lavere.

«Billigsalg»

Denne modellen fallbys nå omtrent med prislappen 766.000 kroner og, med tilsvarende utstyr er den dermed nå faktisk ikke så mye dyrere enn det den koster nede i Europa.

Gavepakken er egentlig ikke fra BMW, men fra den norske stat.

Prisen som nå annonseres, innebærer nemlig en avgiftsbesparelse på hele 43.900 kroner sammenlignet med «fulleffekt»-versjonen på 313 hestekrefter.

Les mer om ladbare BMW X5 her!

BILLIGERE LUKSUS: Takket være reduksjon av effekt og et svært lavt normert CO2-utslipp, blir den gedigne luksus-SUV-en tilgjengelig for flere. Foto: BMW Vis mer


Tesla-alternativ

- Lanseringen av en versjon med redusert motoreffekt og lavere innstegspris vil gjøre X5 xDrive 40e interessant for enda flere, sier da også Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, i den ferske pressemeldingen.

Vår test av BMW X5

Og det har han utvilsomt rett i.

Vi griper oss i å lure på om ikke en del av dem som i dag vurderer en Tesla Model S heller vil gå for en BMW X5 til tilsvarende pris - og uten rekkeviddebegrensning - det vil nok for mange i hovedsak være bensinmotoren som besørger det meste av fremdriften.

Modellen med redusert motoreffekt har offisielt samme utslipp av CO2 (77 gram) og Nox som fulleffekt-versjonen. Den eneste forskjellen er akselerasjonen fra 0-100 km/t som ifølge produsenten vil være 7,3 sekunder mot 6,8 sekunder for fulleffektversjonen. Det er fortsatt svært raskt og vil være tilstrekkelig imponerende for de fleste i en slik stor SUV.