BMW X3: Sportslig for inn- og utmark

X3 stiller i ensom majestet i klassen for små SUV-modeller i prestisjesegmentet. Vi hadde ingen helt klare forventninger til bilen, men den er klart et mer sporty og mer kompakt alternativ til den noe større og dyrere X5.

BMW X3: Sportslig for inn- og utmark

  1. Store bilder


Marbella (DinSide Motor): BMW er midt i et modellrace og det spruter ut nye biler på rekke og rad. 2003 har vært et tøft år med både 5-serie, Z4, 760iL og nå også X3 og 645Ci. Videre venter vi på 5-serie stasjonsvogn, 1-serie og 6-serie kabriolet. På DinSide har vi vist spionbiler av alle disse bilene tidligere.

Ny størrelse

BMW X3 er kun 10 centimeter kortere en storbror X5, og 8 centimeter lengre enn 3-serie stasjonsvogn. Til sammenlikning er X5 15 centimeter kortere enn 5-serie stasjonsvogn, og det er vanligst at biler blir kortere når det bygges i høyden. Utvendig ser X3 ganske stor ut, men innvendig merker du godt at den er mindre enn X5. Ikke minst i bredden. BMW har også utstyrt X3 med et godt baksete, litt på bekostning av plassen foran, og et greit bagasjerom på 480 liter. Den er nok tilstrekkelig for en ikke altfor storvokst familie, men BMW legger ikke skjul på at dette er en bil som i høyeste grad også er beregnet på aktive mennesker uten barn som ønsker seg en litt mer forseggjort bil enn de japanske alternativene til omlag ”halve prisen”.

Design

Det er sagt mye om BMW’s nye designspråk og vi skal ikke felle noen endelig dom her og nå, men at BMW har en stil som ligger foran, bak eller på siden av konkurrentene, det kommer litt an på hvordan de ser det, er det ingen tvil om. Vi synes trikset med konkave og konvekse flater, som også brukes på 5-serie og Z4, er tøft og spennende, og at det lager en del liv i fargen på bilen.

Av merkverdigheter ser det ut som baklysene, som er integrert i bakluken, ikke passer sammen med lysene i bakskjermen. Blinklysene foran er heller ikke tilpasset hovedlysene. Mellom ”nyrene” i grillen og støtfangeren er det også et stort hull. For at det ikke skal bli riper i lakkerte flater ved terrngkjøring er mye av støtfangerne ulakkerte. Vi synes kanskje det ser litt vel svart ut.

Muskelbil


Vi har hatt mye pågang fra lesere som lurer på om denne bilen kommer med motorer som kan gli litt smidig gjennom avgiftssystemet. Det gjør den i hvert fall ikke foreløpig. Vi har kjørt en 330i med 231 hestekrefter og tre liters slagvolum. Den er rå å kjøre, men er ikke den som blir greiest å kjøpe her hjemme. Treliteren er en gammel kjenning og passer bilen godt. Vår bil var utstyrt med 5-trinns automatgir med mulighet for manuell kontroll av girskift (Steptronic) og sportsprogram. X3 leveres med sekstrinns manuell girkasse som standard.

Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen med automatgir er 8,1 sekunder. 80 til 120 kilometer i timen gjøres unna på 9,9 sekunder i femte gir. X3 kommer også med en 3-liters dieselmotor som kun bruker ett ekstra tidel fra 0 til 100, men som klarer 80 til 120 i femte gir på bare 8,6 sekunder, 1,3 sekunder raskere enn bensinsekseren. I tillegg kan dieselmotoren friste med et forbruk på 0,91 liter per mil i stedet for 1,21 liter på blandet kjøring. Dieselmotoren regner vi med stiller langt bak når det kommer til lyd. På dette punktet er bensinmotoren overlegen

Variabel firehjulsdrift


BMW har valgt å vrake nåværende firehjulsdriftssystem som finnes i 3-serie og X5. Dette systemet baserer seg på en åpen senterdifferensial med 62% av kraften bak og 38% foran. X3 er den første modellen som kommer med det nye systemet som heter xDrive, og som styres via en lamellkløtsj. Det har egentlig ingen fast fordeling av kraft, men når du kjører rett frem i for eksempel 80 kilometer i timen er kraftfordelingen 50:50. Vi har så vidt testet systemet i en ganske pysete terrengløype, og synes det så langt har fungert greit. Det virker som kreftene fordeles greit til hjulene som har feste og vi kom oss greit frem. For de som tror de skal ut på dypt vann kan vi nevne at X3 kan ”vasse” i inntil 50 centmeter dypt vann med en maksimal hastighet på 7 kilometer timen.

Mer spennende er det i fart siden firehjulsdriften, ved hjelp av det elektroniske stabilitets programmet (DSC), også merker om bilen blir over- eller understyrt i en sving. Tendenser til understyring kompenseres med mer kraft på bakhjulene og ved overstyring kompenserer bilen med mer kraft til forhjulene. Vi fant en oversiktlig sving, eksperimenterte litt, og synes firehjulsdriften gjorde det den var konstruert for å gjøre.

Sportslig

Vi kjørt mye på denne lanseringen og det er ingen tvil om at X3 er en sportslig bil. Den er stiv, krenger lite og har et enormt veigrep. Det sitter som klistret i svingene og den oppfører seg nøytralt, mye takket være firehjulsdriftssystemet. Det svært sportslige oppsettet gikk en del utover fjæringskomforten, men vår testbil var også utstyrt med 18-tommers felger med dekk i dimensjonen 235/50-18. Dette problemet ville vært redusert ved å bruke standardfelg på 17 tommer og dekk i dimensjonen 235/55-17. Komforten ellers er god og verken fartsvind eller hjulstøy gjør seg særlig gjeldende i kupeen.

Videre modellutvalg


Ved introduksjon rett over nyttår vil det kun være tilgjenglig X3 3.0i med 231 hesters bensinmotor. Den vil få en utropspris på 688.000 kroner. Med automatgir (24.000 kroner), skinnseter (18.600 kroner), panoramasoltak i glass (15.800 kroner), gassutladningslamper (7.300 kroner) og sportspakke med blant annet sportsfjæring, sportsseter, sportsratt og 18-tommers felger (22.600 kroner) er vi oppe i 776.300 kroner. X3 3.0d med 204 hestekrefter vil koste omtrent det samme. Av mindre motorer et det en X3 2.5i på vei. Den har 192 hestekrefter og prisen for den er heller ikke fastsatt. BMW Norge håper på flere modeller som passer bedre for det norske markedet, og de satser på å få en X3 til under 500.000 kroner. Det kan i så fall være en X3 2.0 d med 150 hestekrefter, men understreker at dette slett ikke er sikkert.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder