BMW X3 møter Freelander og Tiguan

REPRISE: Vi har saumfart markedet etter kompakte SUVer med dieselmotor og automatgir. Vi fant tre aktuelle europeere, og ville finne ut hvilken som er det beste kjøpet.

NB: Denne artikkelen publiserte vi første gang i januar i fjor. Full videoversjon i konklusjonskapitelet.

Vi har siden testet Ford Kuga, Subaru Forester, Audi Q5 og Volvo XC60. Les testene her:

  • For 20 år siden snakket man om "terrengbiler", eventuelt "firehjulstrekkere". I Nord-Amerika hadde høyreiste stasjonsvogner med høy bakkeklaring, store hjul og tøft utseende - og gjerne firehjulstrekk - gradvis blitt mer populære frem til Ford Explorer på slutten av 80-tallet ble introdusert som et såkalt "Sport Utility Vehicle" eller SUV.

    Et begrep var født som skulle få fotfeste i markedet utover 90-tallet - også i Europa med noe forsinkelse. Uttrykket er retroaktivt dekkende for biler som Jeep Wagoneer fra 1963 - muligens den første ekte SUVen - og Range Rover, som dukket opp i 1970.

    RAV4 leder an

    Foto: Per Ervland Vis mer
    Foto: Knut Moberg Vis mer


    Hos oss er SUVene, og da hovedsaklig de kompakte sådanne (mellom 430 og 465 centimeter lange), blant bestselgerne i markedet - de utgjør cirka 13% av alle nyregistrerte biler i 2007. I fjor var Toyota RAV4, med 4.118 nye registreringer, Norges femte mest solgte bil. Også nykommerne Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og Nissan Qashqai var storselgere i dette segmentet i 2007.

    Langvarig asiatisk dominans

    Dette viktige markedssegmentet har inntil nylig vært fullstendig dominert av asiatiske aktører; japanerne ledet an på slutten av 80-tallet, og koreanerne fulgte opp fra rundt årtusenskiftet. Bare Land Rover stilte med et europeisk alternativ med sin Freelander inntil BMW lanserte sitt premium-alternativ X3 høsten 2003. I motsetning til BMWen var første generasjon Freelander en utpreget "folke-SUV", direkte konkurrent til RAV4, CR-V, Nissan X-Trail, Suzuki Grand Vitara, Hyundai Tucson og Kia Sportage. De to sistnevnte var svært konkurransedyktige så lenge de var å få med dieselmotor og automatgir, men mistet grepet på markedet da utslippsnormene ble for strenge til at kombinasjonen kunne tilbys lengre.

    Europeerne kommer

    Mens vi venter på Ford Kuga, Volvo XC60 og Renault Koleos er VW med sin Tiguan først ute blant X3/Freelander-utfordrerne - i rollen som fullt ut europeisk kompakt-SUV. Riktignok kom både Citroën C-Crosser og Peugeot 4007 på markedet i fjor, men disse er både utviklet og produsert i Japan som "kloner" av Mitsubishi Outlander. Opel Antara er for sin del en koreansk konstruksjon. Uansett vil i løpet av kort tid antall europeiske merker i kompakt-SUV-klassen ha blitt mer enn femdoblet. Da regner vi også med premium-aktørene Mercedes GLK og Audi Q5.

    Kompakt SUV med diesel og automat

    Foto: Knut Moberg Vis mer


    Kombinasjonen dieselmotor og automatgir er tilgjengelig på både X3, Freelander og Tiguan. Siden Tucson og Sportage mistet denne fordelen for to år siden var det for øvrig i klassen kun Hyundai Santa Fe, Chevrolet Captiva, Opel Antara og Nissan X-Trail som var tilgjengelig med en slik drivlinje - nylig supplert av den mer kompakte men likefullt aktuelle Nissan Qashqai.

    Beste kjøp?

    Denne testen har som formål å kåre det beste kjøpet blant de tre europeiske kompakt-SUVene som tilbys med dieselmotor og automatgir: BMW X3, Land Rover Freelander og VW Tiguan. Hver av dem er blitt testet mer i detalj og vi gir deg lenkene til testene, som også gir et bredere perspektiv når det gjelder alternativer i markedet, i konklusjonskapitelet. Der kåres også vinneren av vår test. Vi oppsummerer i de neste kapitlene egenskapene til hver enkelt av konkurrentene.

    Vi tar for oss bilene i alfabetisk rekkefølge, og starter dermed her med BMW X3 2.0d.

    (Artikkelen ble publisert første gang 28/01/2008)