BMW X3 med superdiesel

BMW X3 kommer i revidert versjon. Toppmodellen er nå en 3,0-liters dieselmotor med dobbel turbo og hele 286 hestekrefter.

BMW X3 med superdiesel

  1. Store bilder
Vis mer


Motorutvalget har aldri vært X3s akilleshæl, men etter tre år på markedet er det klart for en ansiktsløftning og fire nye motorer. Den kraftigste, 3,0sd, er en videreutvikling av totrinnsturboen som finnes i 535 d og yter 580 newtonmeter mellom 1.750 og 2.250 omdreininger. En liten turbo jobber på lave turtall og sørger for at gassresponsen blir så kontant som mulig, mens en større turbo overtar oppover i turtallsregisteret og gir den høye makseffekten. Det finnes også en 3,0-liters diesel med enkelturbo og denne yter i X3 218 hestekrefter og 500 newtonmeter. For salget i Norge er den 2,0 liter store firesylindrede dieselen på 150 hester og 330 newtonmeter langt viktigere.

Oppgraderte rekkeseksere

Vis mer


På bensinsiden finner vi også tre alternativer. Basismodellen med fire sylindre og 2,0 liter er den samme som før med 150 hestekrefter, men de to største motorene på 2,5 og 3,0 liter er byttet ut i siste generasjon rekkeseksere. 2,5-literen kjenner vi fra blant annet Z4 og 5-serie og den yter 218 hestekrefter. 3,0si er den nyeste versjonen av 3,0-literen som først ble introdusert i 3-serie. Den direkteinnsprøytede motoren yter 272 hester, og får sin debut i X3 før den også havner under panseret i blant annet kupéversjonen av 3-serien i høst. Alle sekssylindrede maskiner er tilgjengelige med sekstrinns automatkasser. 3,0sd og 3,0si har dette som standard. Sekstrinns manuell girkasse er standard på øvrige modeller.

Forsiktige endringer

Vis mer


Visuelt sett er det mindre forandringer. Fronten er lett omdesignet med blant annet større grill, ny frontfanger og tåkelys integrert i selve karosseriet. Hekken er også nyfrisert med karosseriplater som strekker seg lenger ned, samt nye LED-baklykter. BMW X3 har fått mye kritikk for kvalitetsfølelsen innvendig. Dette skal nå være forbedret ved bruk av nye materialer i midtkonsollen. Rattet er også nytt. 3,0sd får pedalsett i rustfritt stål.

Elektronisk sikkerhet

Vis mer


Sikkerheten er ivaretatt ved et oppgradert elektronisk stabilitetsprogram. DSC+ tilbyr nå ekstrafunksjoner som bremseassistanse ved brått gassoppslipp, automatisk tørking av våte bremseskiver, ekstrahjelp ved eventuell bremsefading, samt en bakkeholderfunksjon. For første gang i en X-modell kan man nå også aktivere DTC (dynamic traction control), som tillater mer hjulspinn uten at man fjerner sikkerhetsnettet helt.

Prisene kommer vi tilbake med når de er klare, men det er snakk om mindre endringer for de minste motorene. Leveringen starter i september.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder