BMW X3 2.0d 177 hk

X3 er blitt en moden kompakt-SUV. Og en ekte BMW. Nå har den kommet med sprek diesel og automat.

BMW X3 ble lansert høsten 2003 og lå dermed langt foran konkurrentene når det gjaldt å erobre et segment som har vist seg å være meget lukrativt. Den var ikke mye mindre enn storebror X5, men presenterte seg som noe enklere og mindre kostbar. Et premium-alternativ til de veletablerte kompakt-SUVene var født. Det er først nærmere fem år senere at hovedkonkurrentene fra Tyskland, Audi og Mercedes, plasserer seg i startgropen med sine tilsvar, henholdsvis Q5 (en liten utgave av Q7?) og GLK (en liten utgave av GL - og ikke ML...)

Fornyet i fjor

Foto: Per Ervland Vis mer


X3 fikk en oppgradering i fjor, både når det gjelder eksteriør og interiør. Bare kjennere ser forskjell, men innvendig er kvalitetsfølelsen forbedret og kjøreopplevelsen mer raffinert; sportsligheten, som hele tiden har vært en prioritet for BMW, er ivaretatt mens komforten er blitt forbedret takket være et gjennomarbeidet understell og diverse inngrep på detaljnivå.

Mens vi etterhvert stilte oss tvilende til om X3 virkelig gjorde seg fortjent til premium-status før ansiktsløftningen, ble vi overbevist etter de nevnte grepene. Bilen kjører godt, den har et høyt nivå av aktiv og passiv sikkerhet, en kvalitetsfølelse som nå er på høyden og et akseptabelt komfortnivå, selv om den er på den harde siden. Heldigvis tar gode seter av for småstøtene som dempingen lar slippe gjennom.

Ikke egentlig trang

Plassforholdene i X3 er som i en voksen kompakt-SUV, men romslighetsfølelsen lider av at bredden både i skulder- og albuehøyde er redusert. For velvoksne personer oppleves den derfor som relativt trang selv om det er ganske god plass både i hodehøyde og til bena både foran og bak. Regulering av setene foran med manuelle spaker - en uvanlig og BMW-spesifikk løsning - syntes vi var vel plundrete. Bagasjerommet er brukbart, hverken håpløst eller klasseledende.

Mer effektiv

Foto: Knut Moberg Vis mer


X3 er ikke en bil man kjøper for komfort eller plassforhold, men fordi den tilbyr et høyt nivå av kjørekultur - den vil være en SUV som gir kjøreglede. For å få til dette har BMW jobbet hardt både med motorer, transmisjoner og understell - uten å glemme det nødvendige miljøperspektivet. Vi har kunnet konstatere at slagordet Efficient Dynamics er mer enn en tom reklametekst - BMW har lykkes i større grad enn de fleste i å øke effekt samtidig som forbruk/utslipp er blitt redusert.

Sprek og gjerrig

Motoren i testbilen var den nyeste utgaven av 2.0d-aggregatet som er det klassiske innstegs-alternativet på dieselsiden. Nå yter motoren hele 177 hestekrefter og har et dreiemoment på 350 newtonmeter tilgjengelig fra 1.750 til 4.000 omdreininger. En god del trekkraft er tilgjengelig både under og over nevnte turtallsregister, så dette er en uvanlig fyldig, disponibel og gjennomgående kraftig motor. Den har i tillegg en jevn og kultivert gange og kan skilte med flatterende forbruks- og utslippsverdier. Testbilen med automatgir er den sprekeste og raskeste i testen, men slipper ut bare 178 gram per kilometer mot 199 gram for Tiguan (140 hk) og 224 gram for Freelander (152 hk). Knock-out for BMW på det kapitelet.

Bra girkasse

Automatgirkassen med seks trinn er selvsagt "medskyldig" her. BMW har ikke valgt billige løsninger (prisen gjenspeiler det), og bedre automatkasse har ikke vi opplevd i kombinasjon med dieselmotorer. Girskiftene går raskt og mykt og effekten får strømme gjennom til hjulene. Man kan selvsagt velge mellom "normal" og "sport", men rask fremdrift blir det uansett dersom man ønsker det.

Kjører bra

Når det gjelder kjøreegenskaper er X3 resolutt bakhjulsdrevet av karakter, men X-drive, firehjulssystemet, sørger effektivt for at kreftene overføres til de hjulene som har best grep og fremkommeligheten er upåklagelig. Det samme er forutsigbarheten og trygghetsfølelsen i kjøreegenskapene. BMW ga den utvilsomt beste kjøreopplevelsen av de tre i denne testen.

Det blir dyrt

Dessverre blir høyere effekt hardt straffet av vårt avgiftssystem, selv om den akkompagneres av lavere utslippsverdier. Dermed blir testens X3 en temmelig dyr affære - med automat koster X3 2.0d fra cirka 530.000 kroner og testbilen hadde en prislapp på 577.000 kroner med en del ekstrautstyr men uten å ha elektrisk regulerbare seter eller navigasjon. I summen av egenskaper syntes vi BMWen gjorde en meget god figur, men prisen er temmelig stiv, særlig tatt i betraktning at merket ikke tilbyr mer enn to års nybilgaranti.

Som sagt: BMW X3 var alene på markedet for premium kompakt-SUVer inntil nylig. Den første seriøse utfordreren het Land Rover Freelander II, og den skal vi ta for oss nå.

  • Spesifikasjoner - X3
  • (Artikkelen ble publisert første gang 28/01/2008)