Lille Hyundai iX20 får fem stjerer i Euro NCAP sin kollisjonstest og kan skryte av bedre resultat enn BMW X1 Foto: Produsenten
Lille Hyundai iX20 får fem stjerer i Euro NCAP sin kollisjonstest og kan skryte av bedre resultat enn BMW X1 Foto: ProdusentenVis mer

BMW X1 slått av Hyundai ix20

Begge biler får fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest, men punkt for punkt kommer Hyundai iX20 litt bedre ut en BMW X1.

Den europeiske organisasjonen Euro NCAP bedriver sikkerhetstest av biler, og har gjort det en stund. Den velrenommerte organisasjonen publiserte torsdag 24. februar de nyeste testresultatene. Det var stor spenning knyttet til hvordan de elektriske bilene kom til å gjøre det.

Les mer om Euro NCAPs test av elektriske biler her

Like spennende lesning er det når vi ser resultatene for de øvrige bilene som var med i testen. Bilene som ble testet i denne omgang var:

  • Hyundai ix20
  • BMX X1
  • Mitsubishi ASX
  • Nissan Juke

Norge

Felles for de fire bilene ovenfor som selges i Norge, er at de får fem stjerner alle sammen. I testen er det fire hovedmomenter som det legges vekt på: voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, fotgjengerbeskyttelse og sikkerhetsutstyr.

Les mer om testen og hvordan poengene blir gitt her

Ros og ris til Hyundai iX20

For å starte med den beste i testen ser vi nærmere på Hyundais resultater. ix20 får 89 prosent av maksimal score, når det gjelder voksenbeskyttelse. Videre får den 85 prosent når det gjelder barnebeskyttelse, 64 prosent i fotgjengerbeskyttelse og 71 prosent når det gjelder sikkerhetsutstyr. EuroNCAP opplyser i testen at de har brukt Kia Venga 1.4 GLS, LHD, i sin test. Det er tvillingbroren til Hyundai iX 20.

Les vår test av Hyundai iX 20 her

Når det gjelder voksenkollisjonen fikk Hyundai iX 20 skryt for at kupéen forble stabil ved en frontkollisjon. Dummy-målingene viste at det var god beskyttelse av knær og legger. I sidekollisjonen scoret bilen full pott. I stolpetesten ga dummy-dukken indikasjoner på marginal beskyttelse mot legg og knær. Beskyttelsen mot nakken når det gjelder Whiplash-skader, når man blir påkjørt bakfra, ga også gode resultater.

Når det gjelder barnebeskyttelse får Hyundai ros for å gi tydelig informasjon om airbagens status, samt at det er mulig å slå av airbagen i passasjersetet foran, slik at man kan ha et bakovervendt barnesete.

Hyundai iX 20 får mer ros, blant annet i fotgjengertesten, hvor støtfangeren får full score for beskyttelse av fotgjengers ben.

Det siste punktet i kollisjonstesten gjelder bilens sikkerhetsutstyr, og er det enkleste for bilfabrikantene å score høyt på. Her svikter Hyundai på sin ellers så gode test. Bilen får trekk for at den ikke har en hastighetsbegrenser eller hastighetsvarsler.

5 stjerner får også BMW X1

Selv om BMW får en lavere total score enn Hyundai iX 20 betyr det på ingen måte at BMW X1 gjør det dårlig i testen. Snarere tvert om. BMW X1 scorer 87 prosent av maks i voksenbeskyttelse, 86 prosent i barnebeskyttelse, 64 prosent i fotgjengerbeskyttelse og 71 prosent på sikkerhetsutstyr. Altså nesten like bra som Hyundai iX 20.

Les om vår prøvekjøring av BMW X1 her

Kupéen i BMW-en viste at det var minimalt med forskyvning ved en frontkollisjon. Dummy-målingene viste at beskyttelse av knær og legger var gode, både i fører- og passasjersetet. I sidekollisjon fikk også BMW full score, mens beskyttelse mot nakken i påkjørsel bakfra viste marginal beskyttelse.

BMW scoret 42.1 poeng av 49 mulige når det gjaldt barnebeskyttelse. BMW fikk skryt for at barn i sete er godt beskyttet og at det er mulig å deaktivere airbagen i passasjersetet slik at barnet kan sitte med bakovervendt sete. En etikett som tydelig advarer mot farene ved å bruke et bakovervendt barnesete i passasjersetet, uten først å deaktivere airbagen var også positivt. Det hadde ogå Hyundai iX 20.

Støtfangeren scoret maksimal poeng for beskyttelse av fotgjengernes ben i fotgjengertesten. Derimot fikk fremre del av panseret ingen poeng fordi det ga dårlig beskyttelse.

Heller ikke BMW X1 var utstyrt med hastighetsbegrenser eller varsler og fikk ingen poeng for dette i sikkerhetsutstyrstesten. Derimot fikk BMW, som Hyundai, poeng for å ha elektronisk stabiliseringssystem og setebelte-påminner.

Den udefinerbare får fem poeng

Nissan Juke fikk fem stjerner av Euro NCAP. Ser vi på punkt for punkt, kommer den allikevel dårligere ut enn både Hyundai iX 20 og BMW X1.

Nissan Juke scorer 87 prosent av maksimalt 100 i voksenbeskyttelse, 81 prosent i barnebeskyttelse, 41 prosent i fotgjengerbeskyttelse og 71 prosent i sikkerhetsutstyr.

Les også: Test av Nissans folke-SUV/crossover

En kjapp kikk på tallene viser at Nissan scorer 23 prosent dårligere enn de allerede nevnte bilene i fotgjengerbeskyttelse. Dette kommer blant annet av at panseret ga veldig dårlig beskyttelse der hvor det er tenkelig at et voksent hode ville truffet.

Mitsubishi RVR - fem poeng

Nei, det står ikke feil i tittelen. Første gang Mitsubishi lanserte den modellen vi kjenner, som ASX, het den RVR. Det skjedde i selvfølgelig i Japan, februar 2010. I Europa ble den lansert i Geneve i mars 2010, da under navnet ASX. Bilen kom for salg i Norge sent den samme våren. Allerede etter noen måneder hadde Mitsubishi solgt over 400 biler i Norge. Siden har den vært litt av en suksess. Derfor er det spennende å se hvordan den klarte seg i testen.

Les mer om vår opplevelse av Mitsubishi ASX her

Under kategorien voksenbeskyttelse fikk ASX 86 prosent, 78 prosent i barnebeskyttelse, 60 prosent i fotgjengerbeskyttelse og 71 prosent i sikkerhetsutstyr.

Den er altså helt der oppe med de andre bilene når det gjelder voksenbeskyttelse, mens den er litt dårligere når det gjelder barnebeskyttelse. Grunnen til det er enkel; informasjon om airbagens status på passasjerside er ikke tilfredsstillende. Ellers gjør bilen det godt i de andre punktene om barns sikkerhet ved kollisjon.

Både fotgjengerbeskyttelse og sikkerhetsutstyr ligger på linje med de andre bilene i testen. Det er dårlig beskyttelse i den fremre kanten av panseret, men steder hvor det er sannsynlig at hodet treffer panseret gir god beskyttelse. Alle bilene scorer 71 prosent på sikkerhetsutstyr og grunnen er enkel. Ingen av bilene har hastighetsbegrenser eller varsler, men scorer likt på beltepåminner og antiskrens.

Les hele testen på euroncap.com