Nye X3 blir litt rundere i fasongen enn dagens utgave
Nye X3 blir litt rundere i fasongen enn dagens utgaveVis mer

BMW viser nye X3

Nye BMW X3 er ennå ikke helt klar for presentasjon, men BMW letter likevel litt på sløret og slipper offisielle bilder av noen lett maskerte testbiler.

Kompakt-SUVen X3 kommer i helt ny utgave om kort tid. Den er ventet presentert på høstens store bilutstilling i Paris. Vanligvis kommer de første offisielle bildene litt i forkant av dette, etter at spionfotografene har kunnet gjøre sin jobb en god stund allerede.

En del bilprodusenter har imidlertid begynt å slippe noe som best kan karakteriseres som ”offisielle spionbilder”. Det er altså BMW selv som har sendt ut disse bildene, men kamuflasjen på testbilene gjør at ikke alle detaljer avsløres.

Rundere

Spesielt gjelder dette hekken som ennå er ganske godt tildekket. Fronten er litt mer avkledd og her ser man at X3 er lagt noe tettere opptil storebror X5. I det hele tatt virker designspråket noe mildere og rundere enn på dagens litt kantete utgave.

Bedre plass?

De totale dimensjonene kommer nok trolig ikke til å endes så veldig mye. Det betyr at X3 nok blir noen få centimeter lengre, men det er nok først og fremst bedre plassutnyttelse som må sørge for at X3 blir noe romsligere enn forgjengeren innvendig. Her har man en del å gå på og vi regner med at BMW har hatt fokus på dette i konstruksjonen av denne bilen.

Nye X3 blir litt rundere i fasongen enn dagens utgave



Også komfortmessig har dagens X3 en del å gå på sett i lys av hva de nye konkurrentene Mercedes GLK, Volvo XC60 og Audi Q5 har tilført klassen de siste par årene.

Motorer

Motormessig er det nok den 2,0 liter store dieselmotoren som blir slageren her i Norge. Vi antar den vil ha enten 177 eller 184 hestekrefter før en eventuell norsk effektreduksjon. Denne motoren kommer trolig også med to turboer og vil da ha en ytelse på drøyt 200 hestekrefter.

Større og kraftigere dieselversjoner med basis i 3,0-literen kommer også. Da snakker vi om effekttall som strekker seg over 300 hestekrefter.

På bensinsiden er det nok også en 3,0-liter som gjelder for de som er ute etter effekt. Flere versjoner både med og uten turbo er å forvente. Om det kommer noen 2,0-liters bensinversjon av X3 som i dag, er nok mer usikkert, i alle fall fra starten av.

Hybrid?

Det er forøvrig uklart hvorvidt denne bilen kommer som hybrid og når det i så fall skjer. Vi føler oss rimelig sikre på at det skjer, men at det fort ligger et par år frem i tid.

Til vinteren

X3 skal som sagt etter alt å dømme presenteres på Paris-utstillingen i starten av oktober. Til Norge kommer den nok noen få måneder etterpå.