Foto: BMW
Foto: BMWVis mer

BMW viser helt nye GT

Litt 7-serie, litt X5 og neste 5-serie PLUSS en dash flerbruksbil. BMW våger her noe helt nytt.

Vi visste sånn omtrent hvordan den kom til å se ut, og dere som følger litt med har sett bildene som vi la i forbindelse med en eksklusiv visning i februar og under Genève-utstillingen i mars.

Snev av flerbruksbil

Det er over fire år siden vi her i DinSide spekulerte i en mulig fremtidig flerbruksbil fra BMW. Vi tok ikke helt feil - og nå er bilen her. Men som den daværende ledelsen sa: Ingen flerbruksbil kommer fra BMW. Og vi hadde ikke helt rett heller - denne bilen, BMW 5-serie GT (for Gran Turismo), er bare delvis en flerbruksbil. Det er mer en stor, luksuriøs kombikupé med fleksible løsninger.

Stor og romslig

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Slik så BMW 5-serie GT ut som konseptbil i Genève i mars 2009. Foto: Knut Moberg
GT-konseptet i Genève, mars 2009. Foto: Knut Moberg

Og det er en stor bil. Med sine 499 centimeter i lengden plasserer den seg mellom dagens 5-serie og 7-serie. Den er til en viss grad bygget i høyden og dette skal ifølge BMW gi en noe forhøyet sittestilling, men fremfor alt gode plassforhold innvendig. Med baksetet i bakre posisjon skal den ha benplass som en 7-serie, og hodeplass som en X5. Baksetene (Man kan velge mellom en klassisk, asymetrisk seteløsning med tre plasser eller to individuelle bakseter), kan individuelt skyves opp til 10 centimeter fremover - da blir benplassen som i en 5-serie mens bagasjeplassen økes. Og her har vi et fleksi-element som er nytt i denne klassen sammen med en ganske spesiell bagasjeluke.


Superb-løsning

På samme måte som på Skoda Superb har BMW laget en todelt løsning når det gjelder bagasjeromsåpningen. Denne kan enten åpnes som på en sedan, med et lite koffertlokk hengslet nedenfor bakruten. Dette gjør det mulig å laste gjenstander med beskjeden/normal størrelse uten å forstyrre passasjerene i kupéen. Hvis større gjenstander skal lastes, kan man åpne hele bagasjeluken, som er hengslet i takhøyde, som på en kombikupé.

GT-konseptet i Genève, mars 2009. Foto: Knut Moberg Vis mer


Selvsagt kan baksetene legges ned i en håndvending så man får muligheten til å bruke 5-serie Gran Turismo som luksusflyttebil om nødvendig. Å dømme etter tallene BMW oppgir tilsvarer bagasjerommet i minste konfigurasjon omtrent det man finner i en Audi A4 stasjonsvogn, mens volumet blir omtrent som i en Mondeo stasjonsvogn med baksetene i fremre posisjon. (Oppgitt henholdsvis 440 og 590 liter).

Spreke motorer

5-serie GT kommer i utgangspunktet med tre motoriseringer: To bensin, én diesel. Bensinrekkesekseren i 535i GT er en ny singelturbo med 306 hestekrefter og 400 newtonmeter. Det disponible dreiemomentet fra 1.200 til 5.000 omdreininger forteller sitt om denne motorens karakter. 0 til 100 på 6,3 er også et friskt tall.

Toppnivået er 550i GT med den også kjente V8-motoren på 4,4 liter. den utvikler 407 hestekrefter og et dreiemoment på massive 600 newtonmeter fra 1.750 til 4.500 omdreininger. 0 til 100 tar 5,5 sekunder.

Konge-diesel

Vis mer


Når det gjelder diesel har BMW hentet frem sin mest moderne og effektive maskin: rekkesekseren på tre liter som vi senest kjørte i nye 730d. I 530d GT burde den passe bra med sine 245 hester og sitt dreiemoment på 540 newtonmeter mellom 1.750 og 3.000 omdreininger. Forholdet mellom krefter og forbruk er her svært bra; 0 til 100 skal ikke ta mer enn 6,9 sekunder mens denne digre doningen skal klare seg med 0,65 liter per mil og slippe ut 173 gram CO2 per kilometer.

BMW 5-serie Gran Turismo kommer med åtte-trinns automatkasse standard på alle utgaver, likeledes med luftfjæring på bakakselen. Dynamic Drive Control er standard, altså variabel utveksling på styring, gir og gass. Derimot er Adaptive Drive - adaptivt understell - ekstrautstyr. Denne inkluderer et Sport+-program med høyere terskel for inngrep fra DSC (Antiskrens-) programmet.

For øvrig kommer bilen med alt det man forventer av tilgjengelig utstyr hvorav det meste selvsagt koster ekstra. Deriblant adaptive bi-xenon hovedlys med automatisk fjernlysfunksjon, nattsynskamera, vimsevarsler samt en lang liste komfort- og info/underholdningsutstyr.

BMW 5-serie Gran Turismo kommer på markedet i Europa i oktober. Prisene er ennå ikke kjent.