<b>SETT DET FØR?</b> En kompakt sedan med kupé-lignende fasong, det er en nisje i premium-bilmarkedet. Men Mercedes har hatt en viss suksess med sin CLA, i en klasse der BMW så langt har glimret med sitt fravær.  Foto: BMW
SETT DET FØR? En kompakt sedan med kupé-lignende fasong, det er en nisje i premium-bilmarkedet. Men Mercedes har hatt en viss suksess med sin CLA, i en klasse der BMW så langt har glimret med sitt fravær. Foto: BMWVis mer

BMW viser Compact Sedan - Mercedes CLA i siktet

Førsteinntrykk kan være misvisende. BMWs nye sedan er mer nyskapende enn den ser ut.

Den ser ganske konservativ ut i designen, men den har noen ganske nyskapende funksjoner.

Eller hva sies om dører som åpner seg bare man berører dørhåndtakene? Og bilen har også berøringsbetjening av flere funksjoner, som eksempelvis vinduer eller lydanlegg.

Bilen, det er BMWs nye kompakt-sedan, som går inn i klassen der Mercedes introduserte CLA for snart tre år siden.

Inn i ny bilklasse

BMW har allerede kupé-formede firedørs sedaner i 3/4-seriesegmentet og 5/6-seriesegmentet. Men i kompaktklassen, der de i dag har 1-serie som kombi og 2-serie som kupé, er det tilsynelatende oppstått et hull i produktspekteret, der konkurrentene Audi (A3 sedan) og særlig Mercedes-Benz, med sin CLA, tilbyr kompakte sedaner.

Så vi er rimelig sikre på at denne bilen bare foreløpig vil forbli på konseptstadiet. Den ser nemlig ikke ut til å være langt unna produksjon, og den er basert på den ferske forhjulsdrift-baserte plattformen fra 2-serie Active Tourer.

Dette er riktignok en bilklasse som ikke i særlig grad har nordmenns gunst, men det har tidligere vist seg at premium-snert og spenstig design kan være med å booste salget også i denne nisjen.

Les også: Test av BMW Active Tourer med firehjulsdrift

SPORTY STIL: Designsjefen for BMW-merket, Karim Habib, har greid å tolke klassisk BMW-design på en tidsriktig måte, synes vi. Som den første 6-serien Foto: BMW Vis mer


Design først og fremst

Design har det tydelig vært fokusert på også i dette tilfellet. Størstedelen av pressemeldingen som gikk ut i forbindelse med at BMW Concept Compact Sedan ble vist på bilmessen i Guangzhou (tidligere Canton), i Kina, handler da også om det. Det insisteres på at «BMW-malen» er oppfylt fra enhver vinkel både når det gjelder proporsjoner og dynamisk linjeføring.

BMW 2-serie Grand Tourer har plass til et helt håndballag!

DESIGN-BREDDET: For å gi inntrykk av bredde, er lyktene med «avsagde» LED-ringer dratt langt ut til siden og grillens nedre del er delt i tre seksjoner med et V-formet sentrum og en ytre seksjon på hver side. Foto: BMW Vis mer


1 eller 2?

I det følgende tillater vi oss å spekulere litt, men satser på at det er kvalifisert spekulasjon. Det er tydelig at dette ikke er en bil som er laget bare for å være show-bil - vi regner med produksjonsklar versjon i løpet av neste år. Noen detaljer vil nok bli nedtonet, og da særlig i interiøret, som virker nåe vågalt til BMW å være.

Men om dette blir en 2-serie sedan, som vi antar, eller muligens 1-serie sedan, vet vi ikke ennå. Men selv om ikke drivlinjene er omtalt av BMW på dette stadium, regner vi det som opplagt at dagens kjente og relativt nyutviklede motorer vil finne veien under panseret til nykommeren.

Hvis de introduserer alle tilgjengelige, vil det i så fall si - om navnet blir 2-serie - bensinvariantene 218i med 136 hester, 220i med 192 og 225i med 231 hestekrefter og på dieselsiden 218d (136 eller 150 hester), 220d (190 hester) eller 225d (231 hestekrefter).

At den blir tilgjengelig som ladbar hybrid er rimelig sikkert, muligens da som 225xe.

Den drivlinjen introduseres nå i 2-serie Active Tourer - til en særdeles hyggelig pris.

LEK MED LYS:Tekno-premium, er stilen her med en litt vågal versjon av BMWs interiørstil, med seter og toppen av dashbordet kledd i nappa-skinn, samt dekor i børstet aluminium og tre. Men overdrevent konsept-futuristisk er det ikke. Foto: BMW Vis mer


Ikke sikker med diesel

Vi mistenker imidlertid at de vil holde igjen på dieselsiden, i hvertfall i begynnelsen. Grunnen til det er at bilen, i egenskap av å være en sedan, først vil bli introdusert der denne karosserivarianten er mest etterspurt. I og med at den først vises i Kina er det også logisk at den blir lansert tidlig der - og der er ikke diesel noe særlig til tema.

KOMPAKT: Sett i profil virker ikke BMW-en særlig stor - men produsenten forsikrer at det er god plass også bak. Dimensjonene er ikke kommunisert. Foto: BMW Vis mer


BMW holder for øvrig kortene tett til brystet, men skryter av det luksuriøse interiøret i konseptbilen - som nok blir hakket mer nøkternt til slutt. Men premium-materialer som fint nappaskinn, lett porøst treverk og børstet aluminium vil nok tilbys. Vi håper og tror jo også at de smarte berøringsfunksjonene vil følge med til produksjon, og at det store panoramataket blir å skaffe er jo rimelig sikkert.

Ellers vil vi smøre oss med tålmodighet til BMW introduserer produksjonsversjonen av sin nye CLA-konkurrent.

Vis mer

Men, for å avslutte med et spørsmål vi stiller oss : Hva i all verden gjør bilen på to av bildene i en sliten og mennesketom hangar/lagerhall med en lenestol og en lampe...?

SKUMMELT? Blant BMWs pressebilder gjorde disse oss noe perplekse. Aner vi en stemning av uhygge? Og hva i alle dager skulle poenget være med det? Foto: BMW Vis mer