The BMW 520d EfficientDynamics (07/2011). Foto: BMW
The BMW 520d EfficientDynamics (07/2011). Foto: BMWVis mer

BMW trimmer 5-serie

BMW kjører ut flere nye motorversjoner til høsten. Noen av dem er spesielt interessante for det norske markedet.

BMW 5-serie lider ikke akkurat under dårlige og utdaterte motorer, men for et premiummerke er det viktig å hele tiden holde tritt i fronten av utviklingen. Mest interessant er kanskje introduksjonen av flere nye firesylindrede motorer, alle med 2,0-liters slagvolum.

Den kanskje mest spennende nyheten i norsk sammenheng er en spesialversjon av 520d med tilnavnet Efficientdynamics Edition. Dette er en sparevariant som skal produseres parallelt med vanlige 520d, og den kommer ikke som stasjonsvogn.

119 gram CO2

Forbruket ligger på imponerende 0,45 liter per mil, og CO2-utslippet er 119 gram CO2. Til tross for dette, er ytelsene opprettholdt med 184 hestekrefter, det samme som vanlige 520d før norsk nedtrimming til 163 hester. Dreiemomentet ligger også på 380 newtonmeter. Det vil si at den klarer 0-100 kilometer i timen på raske 8,2 sekunder. Forholdet mellom forbruk og ytelse er her best i klassen.

Her kan du lese test av konkurrenten Audi A6 2.0 TDI.

525d med fire sylindre

Et steg opp finner vi 525d, og den får nå en firesylindret 2,0-liter med dobbelturbo. Likevel øker effekten sammenlignet med dagens sekssylindrede motor på 204 hestekrefter. Nye 525d skal gi hele 218 hestekrefter ved høye (for en diesel) 4.400 omdreininger. Dreiemomentet er 450 newtonmeter. Det gjør at sedanen klarer 0-100 på 7,0 sekunder. Samtidig ligger forbruket ned mot 0,48 liter per mil på blandet kjøring, litt avhengig av karosseri, dekk og girkasse. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 126 gram per kilometer. Gjerrigst er forøvrig en sedan med automatgir.

Development project ECO mode - Screenshot German (10/2010) Foto: BMW
The new BMW 5 Series Touring (03/2010) Foto: BMW
The new BMW 5 Series Touring (06/2010) Foto: BMW
The BMW 520d EfficientDynamics (07/2011). Foto: BMW
The BMW 520d EfficientDynamics (07/2011). Foto: BMW
BMW 1 Series Coupe ActiveE - Eco Pro Mode (07/2011) Foto: BMW



530d

530d øker effekten til 258 hestekrefter. Dreiemomentet er 540 newtonmeter (560 med automat) og sedanen gjør 0-100 på 6,1 sekund (6,0 med automat). Forbruket ligger på 0,57 liter med manuelt gir og 0,53 liter med automatgir (sedan). Det gir henholdsvis 149 og 139 gram CO2.

535d

På dieseltoppen finpusses 535d med dobbelturbo og den får hele 313 hestekrefter og 630 newtonmeter. Det holder til en 0-100-tid på 5,5 sekunder. Forbruk og utslipp for denne motoren ligger ned mot 0,54 liter og 142 gram CO2.

Les prøvekjøring av 5-serie her.

520i gjør comeback

På bensinsiden finner vi en ny innstegsversjon i det 520i-betegnelsen gjør comeback. Turbomotoren på 2,0 liter gir 184 hestekrefter og 270 newtonmeter. 0-100 går på 7,9 sekunder. Forbruk og utslipp ligger ned mot 0,65 liter og 149 gram (automat).

528i med turbo

En litt sterkere versjon av denne motoren vil fremover skjule seg bak modellnavnet 528i. Der yter motoren 245 hestekrefter og 350 newtonmeter. Det holder til 0-100 på 6,2 sekunder. Forbruket ligger ned mot 0,65 liter per mil, og CO2-utslippet ned mot 152 gram (automat).

550i på toppen

530i får 272 hestekrefter og 535i fortsetter med 306 hester. På toppen finner vi 550i med en V8-motor på hele 407 hestekrefter, som nå også blir tilgjengelig i stasjonsvogna.

Den aller sterkeste varianten blir imidlertid fortsatt M5.

Adaptiv

Som en del av jakten på lave forbrukstall har BMW utstyrt de fleste motorversjonene med et automatisk start/stopp-system. I tilegg får alle varianter et system som BMW kaller ”Driving Experience Control” som tillater deg å velge mellom ulike kjøremoduser, fra komfort til sport+. De fire- og sekssylindrede variantene får også en egen øko-modus som skal hjelpe føreren til å bruke minst mulig drivstoff.

En annen ny funksjon er et slags pre-krasj-system som stenger vinduer, retter opp stoler, strammer belter og lukker takluker dersom det ligger an til å skje en ulykke.