BMW større enn Mercedes i Asia

BMW har ambisjoner om å bli større enn Mercedes-Benz innen 2008 og satser blant annet tungt i de asiatiske markedene. Og i fjor oppnådde BMW et av sine delmål - å slå Mercedes-Benz i Asia.

BMW større enn Mercedes i Asia

  1. Fotoalbum: BMW 745i


BMW solgte snaue 79.000 biler i Asia i 2003 og slo dermed for første gang Mercedes-Benz, som landet på snaue 77.000 biler. BMW kan først og fremst takke det kinesiske markedet for sin asiatiske suksess. BMW solgte nesten 19.000 biler i Kina i fjor, noe som betyr at det kinesiske markedet nå alene utgjør 25 prosent av BMWs totale salg i Asia. Mercedes-Benz har ikke klart å få like godt fotfeste i Kina, og måtte i fjor nøye seg med et salg på rundt 9.000 biler.

7-serie selger best

Som mange andre europeiske bilprodusenter, har også BMW åpnet fabrikker i Kina. Foreløpig er det kun 3-serie og 5-serie som lages i Kina, men vi ser ikke bort i fra at BMW snart vil starte produksjon av "kinesiske" 7-serier. 7-serie er paradoksalt nok BMWs bestselger i det kinesiske markedet.

VW med 33 prosent markedsandel

Verken BMW eller Mercedes-Benz kan imidlertid måle seg med Volkswagen, som har gjort en enorm suksess i Kina. I fjor solgte Volkswagen nesten 700.000 biler i Kina, noe som gir Volkswagen en markedsandel på utrolige 33 prosent. På andreplass finner vi General Motors, som solgte drøye 200.000 biler i Kina i fjor.

Kinesisk bilindustri sliter

De utenlandske aktørenes sterke posisjon i det kinesiske markedet vil sannsynligvis gå hardt utover kinesiske bilindustri de nærmest årene. Det finnes i dag mer enn 100 kinesiske bilprodusenter, som hvert år taper markedsandeler til europeiske og amerikanske bilmerker.

Store bilder fra vår test av BMW 745i finner du her.

Kilde: Automotive News Europe

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder